مسعود نوروزی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برنامه ما برای سال 96 ایجاد 10 استخر پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی 100 تنی است که در اراضی پایین دستی سد کلان احداث خواهد شد.
وی افزود: در این راستا بالغ بر 50 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که بلافاصله پس از اخذ مجوز از منابع امور آب شهرستان، این میزان تسهیلات به متقاضیان واگذار می شود.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید سالیانه انواع ماهی سردآبی و گرم آبی در استخرهای دومنظوره و مزرعه پرورش ماهی در ملایر بیش از 500 تن است که با ایجاد 10 استخر دیگر، ظرفیت تولید این شهرستان به یک هزار و 500 تن خواهد رسید.
نوروزی به رشد 200 درصدی ایجاد استخرهای پرورش ماهی در ملایر در یک سال گذشته اشاره و بیان کرد: با ایجاد این تعداد استخر پرورش ماهی، یکصد تن به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند.
وی با بیان اینکه پیگیر اخذ مجوز استفاده از آب سد کلان برای ایجاد استخرهای پرورش ماهی هستیم گفت: هم اکنون با وجود بارش های فراوان و سرریز شدن آب سد کلان، حدود 15 مترمکعب خروجی آب داریم که می توان از آن برای پرورش ماهی استفاده کرد.
مسئول شیلات ملایر بیان کرد: این در حالیست که برای یک هزار تن تولید ماهی مجوز 600 لیتر در ثانیه استفاده از آب سد کلان را می خواهیم که پس از ورود آب به استخر دوباره به سطح رودخانه برمی گردد.
نوروزی یادآور شد: در حال حاضر ملایر با تولید 500 تن انواع ماهی سردآبی و گرم آبی از نظر تولید رتبه سوم استان را دارد که با اضافه شدن 10 استخر جدید و افزایش ظرفیت تولید، رتبه نخست استان را به خود اختصاص خواهد داد.
وی با اشاره به تولید خوراک اکسترود شده ماهی در ملایر گفت: هم اکنون کارخانه تولید خوراک ماهی به روش اکسترود در ملایر فعال شده که نخستین کارخانه در سطح استان است.
وی با بیان اینکه این نوع خوراک مخصوص ماهیان قزل آلا و به صورت پفکی است و روی آب شناور می ماند ادامه داد: روزانه پنج تن از این نوع خوراک ماهیان در سطح استان توزیع می شود و هشت نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.
به گزارش ایرنا نوروزی ادامه داد: سال گذشته بیش از 500 تن انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی در 23 استخر دو منظوره و 2 مرزعه پرورش ماهی با استفاده از چاه های عمیق و دریاچه های مصنوعی در دریاچه کوثر، پارک سیفیه، مهر و سد انوج تولید شد.
در حال حاضر 25 استخر و مزرعه پرورش ماهی در شهرستان ملایر فعال است که سالیانه قادر به تولید بیش از 500 تن انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی است.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2087
خبرنگار: معصومه موسوی** انتشار دهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.