حجت الله شهبازی روز چهازشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در 10 سال گذشته گلخانه‌ها در استان همدان به طور میانگین سالیانه 5.1 دهم هکتار توسعه یافته‌اند.
وی افزود: در چهار سال گذشته میانگین رشد گلخانه‌ها سالیانه 6.2 دهم هکتار بوده است.
شهبازی خاطرنشان کرد: در سال 95 که موضوع اقتصاد مقاومتی در برنامه‌ها قرار گرفت، 14.4 دهم هکتار توسعه گلخانه‌ها در استان همدان عملیاتی شد.
وی با بیان اینکه وقتی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، توسعه گلخانه‌ها به صورت ویژه در برنامه قرار گرفت افزود: با یک همت جمعی این هدف گذاری محقق شد به گونه ای که می‌توان گلخانه‌ها را شاخص‌ترین فعالیت اقتصادی و کشاورزی در راستای تحقق این شعار عنوان کرد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه 95 هکتار گلخانه سبزی و سیفی در همدان وجود دارد افزود: توسعه گلخانه ها در این سطح در استان همدان یک هزار و 45 نفر اشتغال ایجاد کرده است این در حالی است که در صورت کشت سیفی در این میزان مساحت در فضای باز فقط برای 35 نفر ایجاد اشتغال خواهد داشت.
شهبازی ادامه داد: در صورت کشت خیار و گوجه فرنگی در 95 هکتار از فضای باز 3 هزار و 300 تن محصول تولید خواهد شد در حالی که در گلخانه می‌توان در 95 هکتار 33 هزار تن محصول خیار و گوجه فرنگی تولید کرد.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه پنج هزار و 900 هکتار از اراضی درجه یک کشاورزی در استان همدان زیر کشت خیار و گوجه فرنگی در فضای باز قرار دارد، افزود: اگر تولید خیار و گوجه فرنگی به گلخانه برده شود پنج هزار و 200 هکتار از اراضی درجه یک آزاد شده و تولیدات در 700 هکتار گلخانه انجام می‌شود.
وی در ادامه به افزایش بهره‌وری در آب اشاره کرد و با بیان اینکه براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی مصرف آب در فضای باز برای هر کیلو گرم گوجه فرنگی 667 لیتر آب و برای هر کیلوگرم خیار 424 لیتر است گفت: اگر گوجه فرنگی و خیار در گلخانه تولید شود برای هر کیلوگرم گوجه 33 لیتر و برای هر کیلوگرم خیار 40 لیتر آب مصرف می‌شود.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان 260 هزار تن خیار و گوجه فرنگی در سطح پنج هزار و 900 هکتار از فضای باز تولید می‌شود، ادامه داد: در صورت انتقال تولید 260 هزار تن خیار و گوجه فرنگی به گلخانه حدود 150 میلیون متر مکعب آب در استان همدان صرفه جویی می‌شود.
شهبازی با اشاره به اینکه سال گذشته تعاونی گلخانه‌داران استان همدان راه اندازی شد، تصریح کرد: این تشکل با اهدافی از جمله تأمین نهاده‌های مورد نیاز گلخانه‌داران، تنظیم بازار محصولات گلخانه‌ای، صادرات محصولات گلخانه‌ای، افزایش درآمد گلخانه‌داران، توسعه گلخانه‌های استان همدان راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه تعاونی گلخانه‌داران با اقبال خوبی روبرو شده و امیدواریم در آینده نزدیک بتواند خود را تثبیت کند، یادآور شد: تعاونی گلخانه‌داران کار ویژه‌ای انجام داده و برای نخستین بار قراردادی برای پیش خرید محصولات گلخانه‌ای با قیمت تضمینی برای یک دوره 6 ماهه امضا کردند.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه 241 گلخانه در استان وجود دارد افزود: گلخانه‌هایی که مایل باشند محصول خود را با قیمت تضمینی مشخص برای مدت 6 ماه پیش فروش کنند، با مراجعه به تعاونی گلخانه‌داران این کار را انجام دهند.
وی با اشاره به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی تصریح کرد: در 10 سال گذشته به دلیل ارتقاء دانش فنی، گلخانه‌داران دچار خسارت زیادی نمی‌شدند، اما سال گذشته به دلیل قطع برق، برخی گلخانه‌ها در ملایر دچار خسارت شدند که این موضوع انگیزه‌ای برای بیمه آنها بود.
وی اظهار کرد: محصولاتی از جمله خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای رنگی، توت فرنگی، بادمجان، آلوئه ورا در گلخانه‌های استان همدان تولید می‌شود.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سال گذشته برخی گلخانه‌ها موفق به گازرسانی به واحد‌های خود شدند، بیان کرد: تغییر سوخت گلخانه‌ها در برنامه وزارت جهاد کشاورزی است.
شهبازی با اشاره به اینکه گازرسانی به واحد‌های گلخانه‌ای مستقر در مجتمع‌های گلخانه‌ای انجام شده است، خاطرنشان کرد: در ملایر، همدان، نهاوند، تویسرکان، رزن، اسد آباد و کبودرآهنگ هفت مجتمع گلخانه‌ای وجود دارد که همه گازرسانی شده و استان همدان در این زمینه شاخص است.
وی بیان کرد: 137 واحد گلخانه‌ای از 241 واحد در مجتمع‌ها از گاز استفاده می‌کنند و از 104 واحد بخش خصوصی نیز 34 واحد از گاز طبیعی استفاده می‌کند.
7523/6993
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.