احمد باقری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نهاوند اظهار داشت: شهرستان نهاوند یکی از مراکز مهم تولید محصولات دامی از جمله گوشت قرمز است و 20 درصد از گوشت قرمز استان را تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: ارزش محصولات شاخص بخش کشاورزی و دامپروری شهرستان نهاوند هفت هزار و 840 میلیارد ریال است و سهم گوشت قرمز از این مبلغ 2.18 درصد یعنی بیش از هزار و 426 میلیارد ریال بوده که بسیار قابل توجه است.

باقری افزود: در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، سیاست دولت حمایت همه جانبه از بخش کشاورزی و دامپروری بوده و در این زمینه انواع تسهیلات بانکی‌، امهال بدهی‌های معوق تولیدکنندگان، تحویل سبوس با قیمت دولتی، افزایش ضریب مکانیزاسیون در واحدهای تولیدی و سایر بسته‌های حمایتی لحاظ گردیده است.

وی از اجرای طرح سنتز نژادی دام سبک در نهاوند خبر داد و عنوان کرد: طرح سنتز نژادی دام سبک در شهرستان نهاوند اجرا شده و در این طرح با مشارکت دو واحد دامداری در سطح 200 رأس دام سبک انجام شده که با توجه به مثبت بودن نتیجه و اعلام رضایت دامداران قابل گسترش به 450 رأس در سال 96 است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند بیان کرد: در این طرح نژاد گوسفند مهربان که یک نژاد بومی در استان همدان است با نژاد رومانف روسی تلاقی شده است که این تلاقی موجب افزایش دوقلوزائی در بین گوسفندان می‌شود و در نژاد رومانف وزن قوچ بالغ حدود 80 _90 کیلوگرم است و‌ افزایش وزن روزانه دام به حدود 264 گرم می‌رسد.

باقری اظهار داشت: نژاد رومانف زودرس بوده و بره‌های آن در سن چهار ماهگی نیز خصوصیات بلوغ از خود نشان می‌دهند و هم‌چنین بارداری بسیار خوب، فصل تولید مثل بسیار طولانی، خصایص مادری منحصر به فرد، توان بالای حمایتی مادر از بره‌های تازه متولد شده و نیروی جسمی بسیار بالای بره‌های تازه متولد شده از بارزترین خصوصیات نژاد رومانف می‌باشد.

وی تصریح کرد: میانگین چند قلوزائی در این نژاد 289 درصد است یعنی به‌طور میانگین از هر 100 رأس میش نژاد رومانف حدود 280 رأس بره متولد می‌شود که بره‌های متولد شده از این تلاقی در نسل‌های متوالی به‌طرف کاهش دنبه و چربی پیش رفته که این امر باعث بالا رفتن کیفیت گوشت تولیدی می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 618641
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.