به گزارش ایرنا گنبد علویان را که به اذعان کارشناسان آثار باستانی، از آثار تاریخی مربوط به سده های میانی دوره اسلامی و قرون ششم و هفتم هجری قمری است می توان اثری ارزشمند و کم نظیر از لحاظ هنر گچبری و آجرکاری دانست.
شکل ظاهری این بنا شبیه 'گنبد سرخ' مراغه و تزئینات غنی و متراکم و درعین حال رمزآلود و چشم نواز درون بنا مشابهت زیادی به ' گنبد حیدریه ' قزوین دارد.
تاریخچه بنای گنبد علویان همدان به قرن ششم هجری قمری و دوران سلجوقی باز می گردد و از آثار معماری آرامگاهی آن دوران به شمار آورد.
برای رسیدن به بنای تاریخی و شاهکار معماری کهن ایران زمین باید خود را به محدوده مرکزی شهر همدان و فاصله میان میدان عین‌القضات تا میدان امامزاده عبدالله(ع) این شهر برسانی.
به ورودی بلند این گنبد که قدم می گذاری در هیبت طاق جناغی شکل آن که جلوه ای ویژه به بنا بخشیده مبهوت می مانی و به گچبری های برجسته لانه زنبوری که گل و بوته های درهم پیچیده را به هنرمندانه ترین شکل ممکن بر فراز ورودی و درون کادر مستطیل شکل آن به تصویر کشیده خیره می شوی.
آیاتی از قرآن مجید به خط کوفی بر کتیبه ای گچبری شده بر فراز ورودی این بنا چند لحظه ای تو را به درنگ وا می دارد و تزئینات پیشانی طاق نما که با گچبری مثلثی و ستاره ای شکلی به صورتی بدیع تزئین شده است زبان تو را به تحسین این همه هنرمندی باز می کند.
بر فراز طاق نماها و قسمت های انتهایی برج های این گنبد رفیع، بقایایی از کتیبه ای آجری و برجسته به خط کوفی شامل آیات نخستین سوره 'دهر' چشم هر بیننده ای را می نوازد و در بدو ورود به فضای داخلی بنا بعد از گذشتن از هفت پله وروردی شبستان، 2 طاقچه بلند و 2 طاق نما در کنج های بنا که سراسر پوشیده از طرح های انبوه و بسیار زیبای گچبری است نظرت را به خود جلب می کند.
تزئینات بدیع گچبری محراب نیز که بر غنای این اثر افزوده و نورگیرهای تعبیه شده در نزدیکی سقف، روشنایی مناسبی را به محوطه داخلی بنا بخشیده است .
راه پله ای کم عرض و تنگ که درون محراب گنبد علویان ایجاد شده راه رسیدن تو به سرداب بنا که 2 قبر متعلق به بزرگان خاندان علویان در آن واقع شده را میسر می سازد ، سردابی که از 6 حجره با طاق نماهای جناغی تشکیل شده و این 2 قبر به شکل حجمی مکعب مستطیل شکل، پوشیده از آجرهای لعابدار فیروزه ای در وسط آن قرار گفته است .
آری این بنا که به علت علاقه شدید مردم به سادات و دوستداران امام علی(ع) و مدفون بودن 2 تن از خاندان علویان در آن به نام گنبد علویان نامگذاری شده ‌است با قدمتی 900 ساله و همچنین شگفتی و جذابیت های بسیار بالای معماری و گچ بری های زیبا به یکی از جاذبه های گردشگری استان همدان تبدیل شده است.
این روزها گنبد علویان که در چند سال اخیر در مناسبت های مختلف میزبان بسیاری از علاقه‌مندان و گردشگران بوده است، خود را برای میزبانی از گردشگران نوروز 96 آماده می‌کند.
معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفت و گو با ایرنا گفت: گردشگرانی که علاقمند به تاریخ و هنر معماری کهن ایران زمین هستند از این گونه جاذبه های تاریخی استقبال می کنند لذا می توان با معرفی شایسته و اجرای برنامه های مناسب انگیزه آنان را برای سفر به این مناطق تقویت کرد.
علی خاکسار افزود: در نوروز امسال 2 هزار و 154 گردشگر از گنبد علویان همدان بازدید کردند و گنبد علویان جزو نقاط گردشگری پرطرفدار استان محسوب می شود.
وی ادامه داد: استان همدان بیش از یک هزار و 800 آثار تاریخی و گردشگری دارد که یک هزار اثر آن از جمله گنبد علویان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و همه ساله بازدید کنندگان زیادی را به سوی خود جذب کرده است.
همدان به دلیل سابقه مدنیتی سه هزار ساله و وجود آثار غنی تاریخی به عنوان 'پایتخت تاریخ و تمدن ایران' نام گرفته و با داشتن 28 نقطه گردشگری، جزو پنج استان گردشگری کشور محسوب می شود.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.