حرمت نهادن به مفاخر و نیکنامانی همچون بوعلی سینا، مولوی، نظامی، سعدی، حافظ و سیدجمال الدین اسدآبادی، احترام به هویت فرهنگی و تاریخی کشورمان است و در حفظ و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی تاثیری شگرف دارد.
سال 94 به نام 'میرسیدعلی' عارف و دانشمند همدانی نامیده شد و همایش بین المللی با برادر خواندگی شهر لاهور پاکستان و همدان برگزار شد و امسال نیز با پیشنهاد استاندار همدان به نام مصلح بیدارگر ' سیدجمال الدین اسدآبادی' نامگذاری شده و همایش ملی این فیلسوف بزرگ جهان اسلام در 24 اسفندماه سالجاری در راه است.
در روزگاری که همسایه های ایران از سفره پربار تاریخ و فرهنگ ایران کهن برای خود اعتبار و تاریخ می سازند و 'سید جمال الدین اسدآبادی' به نشان ملی افغانستان تبدیل شده، 'نظامی' را جمهوری آذربایجان تصاحب کرده، ترکیه با 'مولانا' فخر می فروشد و 'ابن‌سینا' بر روی سکه‌های تاجیکستان می درخشد، این اقدام استاندار همدان گامی مثبت در احیای هویت به تاراج رفته فرهنگ این سرزمین است.
آری ملت های دیگر با همه توان از نداشته‌های خود داشته‌هایی بزرگ و فاخر می سازند و ما درگیر و دار روزمرگی از مفاخر و رگ و ریشه فرهنگمان غافل شده ایم، براستی چه بر سر یک فرهنگ می‌آید وقتی رگ و ریشه اش جدا شود؟
گویی از یاد برده ایم خودمان، فرزندانمان و نیامده های تاریخ به چیستی و چگونگی نیاکان و بزرگان نیازداریم.
در روزگاری که با زرق و برق تبلیغاتی غرب نمونه و الگوهایی کاذب برای جوانان و نوجوانان کشورمان ساخته می شود، اینگونه پاسداشت مفاخر و قهرمان های‌ ملی از سوی دولتمردان یک الگوسازی فرهنگی، بومی و مناسب برای نسل حال و آینده است.
بی تردید ارج نهادن به مفاخر و مشاهیر همچون سد فرهنگی قوی در برابر نفوذ فرهنگ نامانوس بیگانه عمل کرده و اعتماد به نفس ملی را هم قوت می بخشد.
چه بسا با همین تقویت اعتماد ملی و اقتدار فرهنگی دولت نیز بتواند در عرصه بین المللی و منطقه ای ایفای نقش کرده و منافع ملی مردم را بیش از گذشته تامین کند.
به همین جهت همه باید برای زدودن گرد غریبی و گمنامی از چهره نیک نامان تلاش نموده و داشته های خود را با افتخار به دیگران عرضه کنیم و برای حفظ نام و نشان شان هر چه بیشتر بکوشیم.
18 اسفند سالروز شهادت سیدجمال الدین اسدآبادی در تقویم کشورمان به نام روز بیداری اسلامی نامگذاری شده است.
7527 /1181
خبرنگار: زهرا زارعی** انتشار:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.