بوعلی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایرانی تبار جهان اسلام است که 450 کتاب در زمینه های گوناگون و به خصوص علم پزشکی و فلسفه نوشته است و باید او را جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگ ترین نماینده حکمت در تمدن اسلامی بر شمرد.
آرامگاه این دانشمند بی نظیر و تکرار نشدنی که در زمره فیلسوفان بزرگ جهان قرار دارد در میانه میدانی به نام او در همدان واقع شده است که با درختان چنار کهنسال، باغچه های موزون بنایی زیبا و تندیسی که معرف این میدان است، تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است که چون نگینی در قلب این شهر کهن می درخشد.
این بنای یادبود حدود 50 سال است که به نماد شهر همدان تبدیل شده و تاکنون سه بار نوسازی شده است و همه ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.
طرح و نقشه بنای فعلی با معماری مهندس 'هوشنگ سیحون' به سبک معماری قرنی که حکیم در آن می زیسته از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج قابوس بن شمگیر در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است اما به جای 10 ترک در اینجا 12 ترک منظور شده و بیانگر 12 رشته علوم و دانش های عصر ابن سیناست که این دانشمند بزرگ در آنها تبحر داشته است .
محل فعلی آرامگاه بوعلی سینا منزل مسکونی ابو سعید دخوک دوست صمیمی بوعلی سینا بوده است که او نیز در جوار بوعلی سینا مدفون است.
ایوانی که در جلو بنا تعبیه شده با دری چوبی به سرسرای آرامگاه متصل می شود در 2 طرف سرسرا 2 سنگ قبر مشاهده می شود، آنکه در سمت راست گذارده شده است سنگ قبر قدیم بوعلی سیناست که قدمتش به 110سال می رسد و سنگ قبر دیگر مربوط به ابوسعید دخدوک دوست ابوعلی سینا است که شیخ مدتی نزد او مهمان بوده و منزلش در همین محل قرارداشته است .
در بالای دیوارهای داخلی محوطه آرامگاه، 20 قصیده معروف عینیه که از آثار شیوای ابن سینا در حکمت وفلسفه است روی 40 لوح سنگ مرمر به خط ثلث مرقوم شده است و در طرفین سرسرای اولیه ، 2 تالار وجود دارد که یکی از آنها به عنوان کتابخانه و دیگری به عنوان موزه مورد استفاده قرارگرفته است.
تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه به نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیای کشف شده مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی، کتابخانه ای مشتمل بر هشت هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود.
در غرفه آثار بوعلی، عکسی از جمجمه بوعلی نیز در معرض دید گذاشته شده است که گمان می رود به هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه شده است.
تندیس بوعلی سینا کار استاد هنرمند ابوالحسن صدیقی از سنگ یک پارچه مرمر سفید قم در حالی که کتابی در دست دارد نیز بر فراز پایه تخته سنگ گرانیت در شرق میدان آرامگاه نصب شده که بر شکوه این مجموعه می افزاید.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان در خصوص جایگاه این بنای ارزشمند در میان گردشگران این استان گفت: سالانه در ایام مختلف سال به خصوص تعطیلات نوروز، گردشگران بسیاری با هدف بازدید از این آرامگاه تاریخی به استان همدان سفر می کنند.
علی خاکسار اضافه کرد: آرامگاه بوعلی سینای همدان با 36 هزار و 807 نفر بازدیدکننده در نوروز 95 دومین مقصد گردشگران در محل های فروش بلیت بعد از غار علیصدر بوده است.
وی ادامه داد: هم اکنون آرامگاه بوعلی سینا در کنار غار علیصدر، آرامگاه باباطاهر و تپه هگمتانه یکی از پر بازدید ترین اماکن تاریخی و گردشگری استان همدان به شمار می رود.
وی گفت: گردشگران خارجی استقبال گسترده ای از آثار تاریخی و گردشگری همدان به خصوص آرامگاه بوعلی سینا داشته اند و در نوروز 95، حدود 436 گردشگر خارجی از اماکن گردشگری همدان بازدید داشتند.
استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی شناسایی شده و جاذبه های گردشگری و طبیعی است و جزو پنج استان برتر گردشگری کشور محسوب می شود.
1181/2087
خبرنگار:الهام تدین**انتشار دهنده:زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.