محمد مددی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا به بیان وضعیت کیفی مواد و مصالح ساختمانی این استان پرداخت و اظهار کرد: طبق ارزیابی صورت گرفته از 228 واحد موجود در این استان 56 واحد فاقد پروانه کاربرد علامت استاندارد است.
وی افزود: یک واحد از هشت واحد بلوکهای پلی استایرن معادل 12 درصد، هفت واحد از 15 واحد بلوک های سیمانی (بخش صنعت) معادل 46 درصد و 24 واحد از 44 واحد شن و ماسه معادل 54 درصد دارای نشان استاندارد است.
وی اضافه کرد: 100 درصد واحدهای تولید سیمان، 78 درصد واحدهای تولید بتن آماده، 66 درصد واحدهای تولید انواع آجرهای ماشینی و 75 درصد واحدهای تولیدی عایق رطوبتی در همدان دارای علامت استاندارد هستند.
وی بیان کرد: اداره استاندارد همدان برای پیشگیری از تولید و عرضه مصالح غیراستاندارد به واحدهای فاقد پروانه کاربرد علامت استاندارد اخطارهای لازم را داده است.
به گزارش ایرنا مدیرکل استاندارد همدان اضافه کرد: شماری از واحدهای عرضه مصالح ساختمانی در حال دریافت پروانه کابرد علامت استاندارد بوده و تعدادی نیز پیگیر دریافت این مجوز هستند.
مددی تاکید کرد: این اداره کل ابزار کنترلی برای جلوگیری از استفاده مصالح غیراستاندارد در بخش ساخت و ساز واحدهای مسکونی شخصی ندارد.
وی افزود: نهادهای مسئول در امر ساخت و ساز باید به این مولفه توجه داشته باشند و مدیران و مسئولان نیز باید این موضوع را از این نهادها مطالبه کنند.

**شفاف سازی در قانون استفاده از مصالح استاندارد در طرح های عمرانی
مدیرکل استاندارد همدان یادآوری کرد: در نشست اخیر کارگروه استاندارد سازی کالاهای تولیدی، نظام مهندسی و مهندسان ناظر حوزه عمرانی در بخش خصوصی و دولتی ملزم به استفاده از مصالح استاندارد در طرح ها شدند.
مددی یادآوری کرد: پیشتر نیز این مصوبه وجود داشت ولی شفاف سازی لازم صورت نگرفته بود که در این کارگروه اقدامات لازم برای کاهش ابهام انجام شد.
وی بیان کرد: هم اینک نظام مهندسی باید فرمت و جدولی را طراحی کرده تا ناظران اسم و عنوان مصالح و دیگر مشخصات آن را در این جدول ذکر کنند.
مدیرکل استاندارد همدان افزود: هم اینک وضعیت تولید و عرضه مصالح ساختمانی استاندارد در همدان مطلوب بوده و از میانگین کشوری بالاتر هستیم.
وی توضیح داد: این رتبه بر مبنای ضریب نفوذ استاندارد در بخش مصالح ساختمانی به دست آمده است به گونه ای که معیار ، وضعیت واحدهای دارای نشان استاندارد به نسبت کل بوده که همدان نمره 96 را کسب کرده است.
طبق ماده 155 قانون، کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند در اجرای طرح های فنی و عمرانی خود ضوابط، مقررات و معیار های فنی و استاندارد های ملی را رعایت نمایند.
خرید هر گونه کالا و خدمات مشمول استاندارد اجباری که فاقد نشان استاندارد باشد توسط دستگاههای اجرائی موضوع این ماده ممنوع است.
228 واحد مصالح ساختمانی فعال در همدان 172 واحد دارای نشان استاندارد هستند.
7526/ 6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار: اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.