محمدرضا خدابنده لو روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بر اهمیت تقویت صنعت پرورش زنبور عسل در استان به منظور ایجاد رشد و توسعه اقتصادی بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: یک هزار و 962 تن عسل در سال جاری در استان همدان تولید شده است.
وی کیفیت عسل همدان را در کشور به لحاظ تنوع اقلیمی و وجود انواع گیاهان و گل های پر شهد برای پرورش زنبور عسل مطلوب ارزیابی کرد و افزود: دو هزار و 228 نفر زنبوردار در استان همدان به این صنعت مشغول هستند.
وی تصریح کرد: 202 هزار و 950 فروند کندو مدرن زنبور عسل در استان همدان وجود دارد و پرورش زنبور عسل در کندوهای بومی انجام نمی شود.
خدابنده لو ادامه داد: هشت درصد کلنی زنبور عسل کشور و 9 درصد تولید عسل کشور در استان همدان است و آمارها نشان می دهد میانگین تولید در همدان از میانگین کشوری بالاتر است.
وی سرانه مصرف عسل در استان همدان را 930 گرم ذکر کرد و افزود: استاندارد سرانه مصرف جهانی 2 کیلوگرم است و بر اساس میزان مصرف در استان حدود 160 تن مازاد تولید وجود دارد.
مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تنوع گیاهی در منطقه همدان قابل توجه است و کیفیت عسل هم بالا می رود و موجب می شود عسل تولیدی از کیفیت بهتری برخوردار است.
وی اظهار کرد: باتوجه به وجود ظرفیت های طبیعی مستعد در استان، هیچ گونه محدودیتی برای توسعه زنبورداری و پرورش عسل وجود ندارد.
خدابنده لو همچنین رعایت زمان کوچ دهی کلنی های زنبور عسل را در افزایش تولید بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: زنبورداران با کوچ به موقع کلنی ها می توانند افزون بر بهره مندی مناسب از تنوع گیاهی و ذخایر طبیعت ، مانع از تحمیل خسارت های سنگین ناشی از سرما زدگی و افت دما به زنبورداران شوند.
7523/6993
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار دهنده: اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.