متخصص کودکان و مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: احتمال بروز دیابت قندی تیپ یک در شیرخوارانی که حداقل سه ماه تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته اند، حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

متخصص کودکان و مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که مطالعات و تحقیقات علمی نشان می دهد احتمال بروز دیابت قندی تیپ یک در شیرخوارانی که حداقل سه ماه تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته اند، حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش جماران، دکتر شهلا نوری روز یک‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فرضیه و مکانیسم مورد قبول در بروز دیابت قندی تیپ یک این است که مواجه شیرخوار با «بتالاکتوگلوبولین» موجود در شیر گاو منجر به تحریک سیستم ایمنی و واکنش متقابل با سلول‌های «بتا پانکراس» می‌شود.

وی افزود: تغذیه با شیر مادر، مکانیسم‌های موثر زیادی را برای حفاظت در برابر دیابت نوع یک ارائه می‌کند که شامل حفاظت در برابر عفونت‌ها، تأثیر بر بلوغ بافت‌های «لنفوئیدی روده» و تنظیم پاسخ ایمنی به انسولین است.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین کودکان دیابتی وابسته به انسولین در پاسخ به آلبومین سرم گاوی «واکنش متقابل افزایش غلظت پادتن‌های اختصاصی با پروتئین سطحی ویژه سلول‌های بتا» دارند.

به گفته دکتر نوری، علاوه بر این در شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه شده اند، بروز دیابت قندی نوع ۲ حدود ۳۹ درصد کاهش یافته که احتمال می رود به دلیل اثرات مثبت و دراز مدت تغذیه با شیر مادر بر مکانیسم خود تنظیمی تغذیه و کنترل وزن باشد.

وی اظهار داشت: اثر حفاظتی تغذیه با شیر مادر در برابر افزایش وزن و چاقی به عنوان عامل خطر دیابت در شیرخوارانی که تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته اند، در مقایسه با آنهایی که با شیر مصنوعی یا ترکیبی از شیر مادر و شیر مصنوعی تغذیه شده اند، بیشتر است.

این پزشک متخصص کودکان افزود: مادرانی که نوزاد خود را به صورت ترکیبی با شیر مادر و شیر مصنوعی یا به صورت انحصاری با شیر مصنوعی تغذیه می‌کنند، کمتر به نشانه های سیری و تغذیه در نوزاد توجه دارند.

دکتر نوری افزود: سایر مکانیسم‌های فرضی برای این ارتباط این است که نوزاد با تغذیه شیرمادر، حجم شیر دریافتی خود را تنظیم می‌کند و این برقراری زودهنگام خودتنظیمی بر وضعیت وزن گیری در بزرگسالی نیز اثر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: اثبات این مسئله مشاهده نوزادانی است که با بطری شیر مصنوعی یا شیر دوشیده تغذیه شده اند به نحوی که سرعت تخلیه بطری در آنها بیشتر و خود تنظیمی در آنها ضعیف‌تر است و افزایش وزن شدید در اواخر شیرخوارگی ( پس از ۶ماهگی) دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.