مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: از خرداد ماه امسال تاکنون 50 هکتار از مراتع این استان آتش گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: ۵۰ هکتار از مراتع این استان از ۱۵ خرداد تاکنون در ۲۰ فقره آتش سوزی طعمه حریق شده است.

به گزارش جماران، اسفندیار خزایی بیان کرد: همه ساله در ماه های بحرانی سال که از ۱۵ خرداد آغاز شده و تا نخستین بارندگی ادامه دارد، منابع طبیعی با مشکل آتش سوزی مراتع دست و پنجه نرم می‌کند که ۹۵ درصد از این آتش سوزی ها منشا انسانی دارد.

وی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور مقابله با آتش سوزی اقدام به بهره گیری از توان دیده بانان، فعال کردن ۱۰ تیم اطفای حریق و ایجاد هماهنگی بین این تیم ها برای کمک به یکدیگر، استفاده از تجهیزات پیشرفته از جمله دمنده و آموزش و فرهنگسازی با استفاده از ظرفیت رسانه ها کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: این اداره کل آمادگی تجهیز همیاران طبیعت که درصدد همکاری با این مجموعه برای مهار آتش هستند را دارد همچنین به منظور استفاده از توان روستاییان آتش کوب به اندازی کافی خریداری و در اختیار آنها قرار گرفته است.

خزایی ادامه داد: ۱۰۰ هکتار آتش‌بُر در این استان ایجاد شده تا بتوانند درختان و جنگل های دست کاشت و طبیعی، مراتع درجه یک و پوشش بالایی از منابع ملی این استان را از آتش مصون نگه دارند.

وی گفت: به منظور پیشگیری از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و کاه و کُلش، اداره جهاد کشاورزی توصیه های لازم را به کشاورزان داشته است تا شاهد سرایت آتش از مزارع به منابع طبیعی نباشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: سامانه ۱۵۰۴ برای دریافت اخبار و گزارش های مردمی راه اندازی شده و شهروندان می توانند در صورت مشاهده دود و آتش موضوع را از این طریق اطلاع رسانی کنند.

خزائی بیان کرد: برخی گروه های مردمی و دوستداران محیط زیست به صورت خودجوش درصدد کمک به منابع طبیعی برای مهار آتش هستند که از این افراد درخواست می شود ابتدا در دوره های آموزشی این اداره کل شرکت کنند.

وی افزود: با توجه به تخصصی بودن مهار آتش و احتمال بروز خطر برای افرادی که آموزشی در این زمینه ندیده اند، اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری همدان برای مشتاقان کمک به تیم های این مجموعه دوره آموزشی نحوه مهار آتش برگزار می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان یادآوری کرد: میانگین حریق تا سال ۹۵ در منابع طبیعی این استان ۵۰۰ هکتار در سال بود که با مدیریت بهینه و همکاری و تعامل سایر نهادها این آمار در سال های ۹۶ تا ۹۸ به ۱۵۰ هکتار کاهش یافت.

خزائی ادامه داد: در یک آتش سوزی بر اساس وسعت و حجم حریق، گیاهان یکساله به طور کامل از بین رفته و ریشه گیاهان چند ساله نیز دچار آسیب شدید می شوند و در منطقه ای که دچار حریق شده تا ۲۰ سال نخست گیاهان «پویا» رشد نمی کنند.

وی توضیح داد: پس از یک آتش سوزی، در صورت دریافت یک عکس هوایی از منطقه ای که آتش گرفته این محدوده در تصویر همانند یک گودال نمایش داده شده و باقی مانده سطح سوخته نیز با نخستین بارش باران به دیگر نقاط پایین دست هدایت می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.