مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از رفع تداخل 270 هزار هکتار از اراضی این استان خبر داد

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی این استان رفع تداخل شده است، گفت: ۳۶ هزار هکتار از اراضی استان حدنگاری شده که یکی از اقدامات در راستای شناسنامه دار کردن اراضی است.

به گزارش جماران، هوشنگ کرمی در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اینکه تنها ۱۲ درصد از اراضی موجود در ایران قابل کشت است، گفت: از ۱۶۰ میلیون هکتار اراضی موجود در ایران فقط ۲۰ میلیون هکتار قابلیت کشت دارد.

وی با بیان اینکه اهمیت خاک در بخش کشاورزی کمتر از آب نیست، افزود: وضعیت فرسایش خاک در ایران جوز کشورهای اول در دنیا هستیم که در بحث جلوگیری از فرسایش نیازمند برنامه‌ریزی هستیم.

کرمی درباره واگذاری اراضی به طرح‌های مختلف کشاورزی، ادامه داد: جهادکشاورزی با همکاری منابع طبیعی به افرادی که متقاضی اجرای طرح در اراضی ملی هستند زمین واگذار می‌کند به طوریکه ۲۴۰ هکتار اراضی ملی برای گلخانه و ۲۰۰ هکتار برای سه طرح دامداری واگذار شده است که امیدواریم این کار باعث رونق تولید شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۲۰۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در استان شناسایی شده که قلع و قمع یا جریمه شده‌اند، تصریح کرد: از ۲۷ اسفند چهار مرحله اجرای حکم تغییر کاربری غیرمجاز صورت گرفته که ۱۰۰ مورد حکم قلع و قمع ساخت و ساز غیرمجاز در حیدره، کشین، جاده رباط و حاجی آباد جاده ملایر اجرا شده است.

وی با تأکید بر اینکه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز با قوت درحال انجام است، افزود: در دو بخش کاربری اراضی طرح‌های غیرکشاورزی و طرح های کشاورزی مجوز تغییر کاربری ارائه می‌شود.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در ادامه گفت: از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی آبی کشور تاکنون دو میلیون و ۴۹۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری ایجاد شده که در همدان از ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی تاکنون ۱۵۵ هزار هکتار معادل ۷۷ درصد سیستم آبیاری نوین ایجاد شده است.

امیر لاهوتیان با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از اراضی آبی هم توانایی اجرایی سیستم های نوین آبیاری را ندارند، اظهار کرد: در استان همدان ۱۰۰ پیمانکار برای اجرای سامانه نوین آبیاری انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه راندمان آبیاری نوین کشور در سال ۹۷ حدود ۴۵ درصد است، تصریح کرد: در استان همدان راندمان آبیاری نوین ۵۰ درصد است.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: پتانسیل صرفه‌جویی آبیاری نوین در کشور هشت میلیارد مترمکعب و در همدان ۵۰۰ میلیون مترمکعب است است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.