علی سنجربیگی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: موقعیت ویژه همدان از جمله فاصله کمتر از سه ساعت با ۹ مرکز استان، وجود سه زیر ساخت لجستیکی شامل اتوبان، خط ریلی و فرودگاه در کنار یکدیگر موجب شد که ساخت پایگاه جامع پشتیبانی غرب کشور در سه راهی همدان- ساوه به همدان محول شد.

وی یادآوری کرد: سال گذشته این طرح با حضور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در شورای برنامه ریزی تصویب شد اما تاکنون در این باره کاری صورت نگرفته و زمین پیش بینی شده در این محل نیز از نظر تغییر کاربری مشکل دارد.

سرپرست جمعیت هلال احمر همدان بیان کرد: هم اینک شهرداری همدان اقدام به تعریض ورودی شهر همدان از سمت جاده تهران کرده که یکی از پایگاه های هلال احمر نیز در این مسیر قرار دارد هر چند اجرای طرح تعریض کاری ضروری است ولی شهرداری باید معوض بدهد.

سنجربیگی پیشنهاد داد: چنانچه با تغییر کاربری زمین پایگاه جامع پشتیبانی غرب کشور در همدان موافقت شود دیگر نیازی به پیش بینی معوض در قبال تصرف پایگاه هلال احمر در جاده همدان - تهران نیست.

وی درباره پایگاه امداد جاده ای آورزمان ملایر که در مسیری حادثه خیز قرار دارد هم گفت: هم اینک تیم‌های هلال احمر در ساختمان استیجاری مستقر بوده و به حادثه دیدگان در این مسیر امدادرسانی می‌کنند.

سرپرست جمعیت هلال احمر همدان ادامه داد: برای ساخت محل جدید مولفه‌هایی همچون حادثه خیزی مسیر و فاصله تا پایگاه امدادی هلال احمر مد نظر است با این وجود یک خیر ملایری زمین مورد نیاز احداث این پایگاه را تامین و اهدا کرده است.

سنجربیگی بیان کرد: نقشه پیش بینی شده برای این طرح به علت تیپ بودن مورد موافقت قرار نگرفت و دوباره نقشه جدید تهیه شده و هم اینک در مرحله تکمیل اسناد برای به مناقصه گذاشتن اجرای این طرح هستیم.

 ۴۳۳ هزار نفر تب سنجی شدند

وی یادآوری کرد: هلال احمر به دنبال شیوع ویروس کرونا با همکاری کارشناس بهداشت و ماموران انتظامی در ورودی شهرها مستقر شده و اقدام به تب سنجی از مسافران به ورودی به شهر کردند و این کار از ۱۳ فروردین به علت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی متوقف شد.

سرپرست جمعیت هلال احمر همدان افزود: ۴۳۳ هزار نفر در ورودی های استان همدان تب سنجی شدند که از این تعداد ۳۸۰ نفر دارای علامت بوده و کمتر از ۱۰۰ نفر به مراکز درمانی همدان منتقل شدند.

سنجر بیگی گفت: جمعیت هلال احمر یک سازمان عام المنفعه و امدادی است و تمامی تلاش این مجموعه به ارتقای آمادگی استان در برابر بلایا و حوادث معطوف شده است.

وی افزود: مدیریت بحران دارای چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی بوده که هلال احمر در زمینه آمادگی وظایف بیشتری برعهده دارد چرا که حادثه خبر نمی‌کند بنابراین برای توفیق در برابر یک حادثه باید همه اعضای جمعیت آماده باشند.

سرپرست جمعیت هلال احمر همدان اضافه کرد: یکی از رویکردهای جمعیت هلال احمر در حوزه  آمادگی، آموزش همگانی است که ۲ بخش آموزش اقشار مختلف جامعه و آموزش و تربیت کادر امدادگر و متخصص را شامل می شود

سنجیر بیگی ادامه داد: همچنین از دیگر رویکردهای هلال احمر «خود امدادی» به جای «دیگر امدادی» است یعنی در صورت بروز حادثه، مردم و خانوارها کمک های اولیه را پیش از رسیدن تیم‌های امداد و نجات انجام بدهند.

وی گفت: در صورت بروز حادثه ای در همدان با وجود پراکندگی جمعیت، وسعت و محدودیت نیرو نمی‌توان به موقع به همه آسیب دیدگان خدمات امدادی ارائه کرد بنابراین مردم را باید نسبت به پناه گیری درست و نحوه امداد رسانی به آسیب دیدگان آموزش داد.

سرپرست جمعیت هلال احمر همدان ادامه داد: «هر خانواده یک امدادگر» شعار محوری جمعیت هلال احمر است تا دست کم از هر خانواده یک نفر با فراگیری آموزش های لازم در صورت بروز حادثه امدادرسانی کند.

سنجر بیگی تمرین های امدادی برای ورود زودهنگام به صحنه و مدیریت حادثه را مهم دانست و مثال زد: یک تیم ورزشی برای یک مسابقه باید از چندین ماه قبل تمرین های لازم برای حفظ و ارتقای آمادگی را آغاز کند جمعیت هلال احمر نیز باید همواره تمرین کرده و وضعیت تجهیزات را برای موقعیت بحرانی کنترل و بررسی می کند.

وی تاکید کرد: مدت زمان رسیدن به بالین حادثه دیده یا همان زمان طلایی برای نیروهای امدادی بسیار حائز اهمیت است چرا که حضور دیر هنگام در محل حادثه هیچ دردی را دوا نمی کند بنابراین زمان رسیدن به محل حادثه را باید با تمرین به حداقل ممکن رساند.

سرپرست جمعیت هلال احمر همدان گفت: از دیگر اولویت های  هلال احمر سر و سامان دادن به نیروهای داوطلب و افزایش شمار آنها است که داوطلبان دارای سه دسته امدادگران، جوانان شامل افراد زیر ۲۹ سال و بالای ۲۹ سال است.

سنجر بیگی اضافه کرد: داوطلبان جمعیت هلال احمر علاوه بر کمک های امدادی که در جریان مقابله با کرونا انجام دادند نسبت به تهیه سه هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی و توزیع در بین متاثران از این بیماری اقدام کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.