حسین محمدی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: عشایر کوچنده همدان، پنج ماه و نیم قشلاق خود را در استان های مرکزی، ایلام، کرمانشاه، لرستان و خوزستان می گذرانند.

وی با بیان اینکه عشایر همدان در ۷۲ سامانه، ییلاق خود را در استان همدان می گذرانند، ادامه داد: ایل ترکاشوند، یارم طاقلو، حسن وند، جمور و شاهسوند بغدادی از عشایر استان همدان هستند.

محمدی با بیان اینکه جمعیت عشایر کوچنده استان همدان ۹ هزار تن و عشایر نیم کوچنده یک هزار و ۶۰۰ تن است، می گوید: این عشایر در قشلاق ۶۱۰ کیلومتر و در ییلاق ۲۰۳ کیلومتر پیاده روی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته ورود عشایر از نیمه اردیبهشت به همدان آغاز می‌شود و تا مستقر شدن آنها در سامانه های از پیش تعیین شده حدود ۲۰ روز طول می کشد.

محمدی با بیان اینکه سه هزار و ۵۰۰ خانوار مجموع عشایر استان را تشکیل می دهند اظهار داشت: عشایر همدان از چهار استان غربی کرمانشاه، ایلام، لرستان و خوزستان به همدان می آیند.

مدیر امور عشایری همدان گفت:  برخی از محل های استقرار عشایر هم اینک پوشیده از برف است بنابراین تا ذوب شدن برف ها در زمین هایی زراعی اتراق می کنند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت زمان قانونی تقویم کوچ و وارد نکردن دام بیش از ظرفیت مراتع باید توسط عشایر رعایت شود افزود: عشایر به جز مراتع کبودراهنگ، رزن و فامنین در سامانه های تعیین شده در دیگر شهرستان های این استان مستقر می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.