به گزارش ایرنا، کوچ عشایر از مناطق قشلاقی به ییلاق از فروردین آغاز می‌شود که با توجه به شیوع کرونا مقرر شده بود زمان کوچ به تعویق افتد، اما حالا با رسیدن به نیمه دوم فروردین، مردم ایذه شاهد عبور برخی عشایر و دام‌های آنها از سطح شهر هستند و این مورد نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

رییس اداره امور عشایر ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: برخی از عشایر استان چهارمحال و بختیاری که برای گذراندن زمستان به مناطق قشلاقی خوزستان کوچ‌کرده بودند اکنون در حال برگشت به مراتع خود هستند.

علی مومنی افزود: باوجود توضیحات و تلاش‌ فراوان برای قانع کردن این عشایر در تعویق زمان کوچ، برخی از خانوارها در حال کوچ هستند.

وی ادامه داد: این عشایر در توضیح دلیل خود می‌گویند که قرارداد آنها برای استفاده از مراتع در خوزستان به اتمام رسیده و اگر دیرتر خود را به چهارمحال و بختیاری برسانند، در آنجا نیز مرتعی نصیبشان نخواهد شد.

رییس اداره امور عشایر افزود:یک یا ۲ چوپان کار انتقال هر گله دام را انجام می‌دهند و به خاطر دلایل آنها نمی‌شود جلوی کوچ آنها را گرفت.

مومنی افزود: صحبت‌های لازم با عشایر ایذه‌ای انجام شده و آنها فعلا در این شهرستان باقی می‌مانند و کوچ خود را به تعویق انداخته‌اند.

یک هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر ایذه‌ای کوچ‌رو هستند و برای گذران زندگی به مناطق ییلاق و قشلاق سفر می‌کنند و حدود ۷۰۰ خانوار عشایر نیز از شهرهای اطراف برای ییلاق و قشلاق از ایذه عبور می‌کنند.

جمعیت ییلاقی عشایر خوزستان ۳۸ هزار و ۵۳۷ نفر ( ۶ هزار و ۵۱۳ خانوار) و جمعیت قشلاقی عشایر این استان بیش از ۱۴۰ هزار و ۱۷۹ نفر است. خوزستان حدود ۱۲ درصد از جمعیت عشایری کشور را در خود جای داده است.

عشایر غیربومی خوزستان با داشتن ۱.۵میلیون راس دام سبک به مدت هفت ماه در مناطق قشلاقی ، شمال ، شمال شرق و جنوب شرق خوزستان ساکن هستند.

عشایر بومی خوزستان نیز حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار راس دام سبک نیز در اختیار دارند و از مراتع میانکوهی این استان بر اساس تقویم چرای دام ، استفاده می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.