عادل عربی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس قانون مدیریت پسماند، پسماندهای ویژه از جمله پزشکی و بیمارستانی نیازمند مدیریت خاص و ویژه هستند بنابراین باید طبق روال گذشته ۱۰۰ درصد بی خطر سازی شده سپس تحویل شهرداری شود.

وی بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن در شرایط خاص به ویژه شیوع ویروس کرونا در کشور و استان بنابراین باید بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی و پزشکی با حساسیت بالا و نظارت دقیق و بهتری صورت گیرد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: بیشتر بیمارستان های این استان مجهز به دستگاه بی خطرسازی پسماند هستند البته نواقصی هم وجود داشت که برای رفع آنها همکاری و مدارای لازم با متولیان صورت گرفت.

عربی ادامه داد: شرکت خصوصی (آسا) که پیشتر تاییدهای لازم را دریافت کرده در صورت بروز مشکل فنی در بیمارستان ها برای بی خطر سازی پسماند ویژه، می تواند در این زمینه مساعدت لازم را انجام دهد.

وی گفت: به منظور اهمیت پیشگیری از ورود پسماندهای ویژه به طبیعت در این روزها که درگیری ویروس کرونا هستیم، این موضوع به دادستان همدان اعلام شده و دادستان هم آن را به نهادهای مسوول از جمله دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ کرده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: پزشکان فعال در مطب ها و همه مراکز درمانی خصوصی و آزمایشگاه ها نیز مکلف به بی خطر سازی پسماندهای ویژه شدند که در این راستا می توانند با تعامل سازمان نظام پزشکی و انعقاد قرار داد با شرکت پیمانکاری خصوصی نسبت به جمع آوری و بی خطر سازی اقدام شود.

عربی تاکید کرد: مخلوط کردن پسماندهای ویژه و عفونی با پسماندهای عادی در مطب ها، آزمایشگاه ها و  دندانپزشکی ها برای شهروندان پذیرفتنی نیست بنابراین فعالان در این صنف که متولی تامین سلامت مردم هستند باید در این زمینه که با سلامت شهروندان در ارتباط است توجه داشته باشند.

وی گفت: یکی از مشکلات اصلی در این زمینه مربوط به پزشکان فعال در شهرستان ملایر است که نظام پزشکی این شهرستان تعامل و همکاری لازم را برای بی خطرسازی پسماندهای ویژه ندارد.

بر اساس بررسی های صورت گرفته روزانه ۵۰۰ کیلوگرم زباله عفونی توسط مراکز درمانی و بیمارستان های استان همدان تولید می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.