شیوع ویروس کرونا در آستانه آغاز سال جدید موجب شد که از یک سو پروازهای همدان - مشهد و همدان - کیش و قطار مسافربری این استان سفرهای خود را لغو و آژانس های مسافربری رزرو هتل‌ها و مراکز اقامتی را برای نوروز ۹۹ کنسل کنند.

ویروس کرونای جدید که رسما کووید - ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

طبق آمار رسمی تا روز گذشته ۱۶ اسفند ماه چهار هزار و ۷۴۷ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۹۱۳ نفر بهبود یافته و ۱۲۴ نفر نیز فوت کرده اند.

از همین رو طی چند روز گذشته بخشنامه های متعددی از سوی مسوولان اجرایی و قضایی استان همدان برای ساماندهی حوزه گردشگری در دیار هگمتانه صادر شده است تا در شرایط خاص شیوع کرونا، بتوان به بهترین شکل وضعیت موجود را مدیریت کرد.

استاندار: امکان پذیرش مسافر نوروزی در همدان وجود ندارد

استاندار همدان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامت افراد از پذیرش مسافران نوروزی در این استان معذوریم و هیج یک دستگاه ها نباید نسبت به پذیرش میهمان شخصی و حتی اداری در میهمانسراها اقدام کنند.

استاندار همدان: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامت افراد از پذیرش مسافران نوروزی در این استان معذوریم و هیج یک دستگاه ها نباید نسبت به پذیرش میهمان شخصی و حتی اداری در میهمانسراها اقدام کنند.

سید سعید شاهرخی تاکید کرد: هیچ یک از ستادهای اسکان مسافران نوروزی شامل ستاد اسکان آموزش و پرورش، ورزشگاه های تربیت بدنی و شهرداری و امثال آن نباید قبل، حین و بعد از ایام نوروز اقدام به پذیرش مسافران کنند چرا که سلامت مردم در اولویت است.

استاندار همدان بیان کرد: داده های آماری گویای این است که وضعیت این استان از نظر شیوع ویروس کرونا به نسبت استان های مجاور شیب تندی ندارد و این امر موید اثربخش بودن، اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته است.

شاهرخی با بیان اینکه امید می رود همدان نخستین استان برگزار کننده جشن ریشه کنی کرونا باشد گفت: با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، برابر با دستورالعمل باید کادر اداری بر سر کار حضور یابند.

وی اظهار داشت: تمام مرخصی و ماموریت مدیران دستگاه های مختلف اجرایی شامل معاونان استاندار، فرمانداران، بخشداران، مدیران ستادی و مدیران دستگاه های اجرایی لغو است و تنها مدیران برای ماموریت های مهم، با هماهنگی مسوولان می توانند از استان خارج شوند.

بالاترین مقام اجرایی استان همدان اضافه کرد: مدیران باید در محل کار و منزل به صورت آماده به خدمت باشند تا در صورت نیاز و ضرورت، به فوریت در محل خدمت برای انجام تکالیف محوله حضور یابند.

شاهرخی گفت: سند کمک و یاری به مناطق حاشیه شهرها و حمایت از زباله گردها توسط علوم پزشکی تهیه و در آن وظایف هر یک از دستگاه ها مشخص شود؛ همچنین پیش از مطرح کردن آن در این جلسه، در نشستی با هر حوزه نسبت به بندها و تکالیف چکش کاری شود.

وی ادامه داد: برای اجتماعی کردن پیشگیری از شیوع ویروس کرونا می توان از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و نیروی بسیج استفاده کرد اما درباره نحوه و چگونگی استفاده از این ظرفیت ها باید قالب و برنامه مشخصی داشت.

استاندار همدان از معاون اقتصادی استانداری خواست با همکاری مدیران نهادهای مسوول بر نحوه تهیه و توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم نظارت و بازرسی دقیق داشته باشد و میزان تولید، توزیع، کمبودها، نیازها و اقدام های انجام شده برای رفع کمبودها مشخص شود. 

وی ادامه داد: گلایه مندی هایی در زمینه رعایت نکات بهداشتی در جایگاه های عرضه سوخت، نانوایی ها و آرایشگاه های زنانه وجود دارد که باید شرکت سوخت و سازمان صنعت، معدن و تجارت این موضوع را پیگیری کرده و با اتحادیه های مربوطه درباره رعایت بهداشت در نانوایی ها و آرایشگاه ها توصیه ها و هشدارهای لازم را ارائه دهد.

وی بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به جمعه پایانی سال و رسم دیرنه مردم برای حضور در باغ بهشت انتظار می رود رسانه ها و صدا سیما درباره حضور نیافتن مردم در باغ بهشت و قرائت فاتحه از خانه، اطلاع رسانی کنند تا شاهد مبتلا شدن افراد به ویروس کرونا در اماکن پرازدحام نباشیم.

دادستان: اجاره سوئیت در همدان ممنوع شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: اجاره سوئیت و فعالیت کارتن به دست‌ها به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، از امروز تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان: اجاره سوئیت و فعالیت کارتن به دست‌ها به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، از امروز تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

حسن خانجانی بیان کرد: با توجه درگیری بسیاری از استان ها به ویروس کرونا برخی ساکنان این مناطق همدان را برای اسکان انتخاب کرده و در شهرهای خوش آب و هوای همدان حضور می یابند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه احتمال آلوده بودن این افرد زیاد است بنابراین انتقال ویروس کرونا توسط مسافران به شهروندان دور از انتظار نیست و از این‌رو تاکید شد تا اطلاع ثانوی نباید سوئیت های این منطقه را اجاره داد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان بیان کرد: یکی از امکان‌های انتشار دهنده آلودگی کرونا این سوئیت ها است که نظارت درستی بر روی آنها نیست.

خانجانی ادامه داد: مدیریت اصلی کارتن به دست ها، سوئیت های اجاره ای و خانه مسافرها، مراکز اقامتی و میهمان‌پذیرها بر عهده اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که این اداره کل تاکنون ورود جدی و پیگیری در این زمینه نداشته است.

وی اظهار داشت: دادستانی در حال حاضر تنها می تواند برخورد سلبی داشته باشد اما در صورت ورود میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ساماندنی این اماکن و مشاغل، کارها به نحو صحیح پیش می رود.

مقابله با کرونا اولویت گردشگری همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور رعایت حقوق شهروندان و گردشگران و جلوگیری از همه گیری این ویروس همه تورهای گردشگری در سطح استان لغو شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور رعایت حقوق شهروندان و گردشگران و جلوگیری از همه گیری این ویروس همه تورهای گردشگری در سطح استان لغو شد.

علی مالمیر با بیان اینکه اولویت اول گردشگری همدان در راستای سیاست های ستاد مدیریت بحران کرونا است اظهار داشت: با توجه به شیوع این ویروس در سطح کشور و ضرورت رعایت موارد و دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مبارزه با ویروس کرونا در استان، تمهیدات لازم بهداشتی در بخش‌های مختلف پیش بینی شده است.

وی به کاهش ساعت کاری موزه ها اشاره و اضافه کرد: مراکز اقامتی همدان اعم از هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمانپذیرها و خانه‌های مسافرها با دستور العمل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مقابله با ویروس کرونا را آغاز و مراقبت‌های بهداشتی را بیشتر از گذشته رعایت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه مردم باید نسبت به این ویروس آگاه باشند و مراقبت های دقیق و پیشگیرانه ای به عمل آورند تاکید کرد: یکی از مهم ترین توصیه ها به مردم در شرایط کنونی خودداری از سفرهای غیر ضروری است.

مالمیر بیان کرد: در شرایط فعلی رفت و آمدها بسیار کم شده است، اما مردم همچنان باید در تجمعات و فضای های مختلف، که به لحاظ بهداشتی قابلیت کنترل کمتری دارند خودداری کنند.

فعالان گردشگری از تعهد الزام‌آور سفرهای نوروزی خودداری کنند

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز در این زمینه گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی شرایط موجود در مقابله با ویروس کرونا غیرممکن است، فعالان گردشگری باید از ایجاد هرگونه تعهد الزام‌آور برای سفرهای نوروزی خودداری کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر: با توجه به اینکه پیش‌بینی شرایط موجود در مقابله با ویروس کرونا غیرممکن است، فعالان گردشگری باید از ایجاد هرگونه تعهد الزام‌آور برای سفرهای نوروزی خودداری کنند.

براهیم جلیلی اظهار داشت: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم، هم اینک هرگونه سفرهای نوروزی لغو شده است.

وی افزود: طبق بخشنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی مبنی بر لغو سفر و اعلام شرایط خاص، دفاتر خدمات مسافرتی این شهرستان بدون اخذ هیچگونه جریمه ای موظف به بازگرداندن وجود دریافتی از گردشگران و مسافرانی که از سفر منصرف شده اند، هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: موارد زیادی از مسافران و گردشگران را داشتیم که مبالغ خود را از دفاتر خدمات مسافرتی این شهرستان پس گرفته‌اند.

وی بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای جلب رضایت مسافران و گردشگران و همچنین تاکیدات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کنترل شیوع ویروس کرونا، بخشنامه‌هایی را در حوزه گردشگری صادر و تمامی تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی ملزم شدند بدون هیچگونه جریمه‌ای نسبت به استرداد وجوه دریافتی از گردشگران منصرف شده از سفر، اقدام کنند.

جلیلی ادامه داد: همچنین تمامی اماکن گردشگری باید از برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها، جشن‌ها و دیگر آیین‌های مرتبط در سالن هتل‌ها و تاسیسات گردشگری خودداری کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.