طغیان ویروس مسری کرونا در شهرهای کشورمان اگرچه آرامش ذهنی مردم را برانگیخته اما هستند قشرهایی که به عنوان خادمان شهر اجازه نداده اند این آشفتگی سیمای شهرنشینی را برهم زند.

آنان معتقدند در این اوضاع که ویروس کرونا بر زندگی روزمره مردم سایه افکنده، نباید از خدمات رسانی به آنها غافل شد چراکه پاگیزگی شهر و محل زندگی افراد علاوه بر روحیه شادی و نشاط به شهروندان، آنان را در مقابل انواع ویروس ها مصون نگه می دارد.

وقتی با تعدادی از پاکبانان به گفت وگو نشستم که ابتلا به این ویروس با توجه به ماهیت کاری، به شما نزدیک تر و بیشتر است عنوان کردند مگر نه اینکه پزشکان و پرستاران بیش از ما در معرض ابتلا قرار دارند. 

 یکی از پاکبانان در این باره گفت: نگرانی خانواده ام همین است که به این ویروس مبتلا نشوم اما به آنها گفتم پزشکان و پرستاران پرشماری دیگر این بیماری هستند و ما نیز در برابر مردم مسوول هستیم.

علی احمدی افزود: هر چند این ویروس زندگی همگان را مختل کرده و نگران باید بود اما دلیل نمی شود با وجود آن از وظایف خود شانه خالی کنیم.

وی اضافه کرد: به هر حال اطلاع رسانی ها خوب صورت گرفته و باید با رعایت بهداشت فردی مراقبت کنیم.

رضا محمدی یکی دیگر از پاکبانان همدانی نیز گفت: شهرداری نسبت به توزیع ماسک ، مواد ضدعفونی و دستکش اقدام کرده و با این حال خود ما نیز باید رعایت کنیم.

وی افزود: بروشورهایی مبنی بر اطلاع از موارد پیشگیری در ابتلا از این ویروس نیز توسط سرکارگران برای پاکبانان توضیح داده شده و ما نیز به خانواده ها انتقال داده ایم.

علی حسینی دیگر پاکبان همدانی از مردم خواست تا نسبت به رعایت بهداشت محیط توجه جدی داشته باشند.

وی بیان کرد: کاهش تولید زباله یکی از خواسته های ما از شهروندان در این روزهای حساس است که در روان سازی وظایف ما کمک شایانی می کند.

 رها کردن دستکش و ماسک مصرفی در معابر معضل پاکبانان

حسینی با انتقاد از پخش دستکش، ماسک و دستمال کاغذی استفاده شده و آلوده توسط برخی شهروندان در سطح معابر شهر گفت: این اقدام به شدت آلودگی کمک می کند ضمن اینکه قشر پاکبانان را نیز بیشتر در معرض ابتلا قرار می دهد.

وی از مردم خواست: تا این اقلام بهداشتی را پس از مصرف در سطح های زباله قرار دهند تا ضمن پاکسازی شهر، در پیشگیری از شیوع ویروس کمک کنند.

وی از مردم خواست: تا این اقلام بهداشتی را پس از مصرف در سطح های زباله قرار دهند تا ضمن پاکسازی شهر، در پیشگیری از شیوع ویروس کمک کنند.

یکی از نیروهای خدماتی فضای سبز همدان نیز گفت: همین که مردم بهداشت فردی را رعایت کنند، به پیشگیری از این ویروس کمک شایانی می کند.

علی رضایی افزود: همه روزه نسبت به سم زدایی و گندزایی سرویس های بهداشتی پارک ها اقدام می کنیم و نظارت کافی نیز صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: با این حال شهروندان نیز برای استفاده از سرویس های بهداشتی بهتر است نکات لازم را مورد توجه قرار دهند.

رضایی خاطرنشان کرد: شهرداری همدان نیز ابتدا نیروهای خدماتی را مجهز به اقلام بهداشتی کرده و کمبودی در این زمینه نداشته ایم.

وی بیان کرد: هر پاکبان و نیروی فضای سبز شهری به عنوان یک مُبلغ می توانند اطلاع رسانی لازم را داشته باشد و براین اساس در صورت هرگونه بیتوجهی به رعایت بهداشت فردی، موارد را انتقال می دهیم.

تداوم طرح پیشگیری از کرونا در مدیریت شهری

شهردار همدان در این باره گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نگرانی شهروندان از ابتلا به این بیماری، مجموعه مدیریت شهری در تمامی حوزه‌ها به ویژه حوزه‌های خدماتی به شهروندان اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده و براساس ظرفیت‌ها و امکانات موجود، تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا اتخاذ شده است.

تنظیف و ضدعفونی مداوم و هر شب اتوبوس‌های شهری با مواد استاندارد ضد عفونی کننده مورد تایید شبکه بهداشت، ارایه محلول ضدعفونی کننده برای استفاده رانندگان تاکسی به همراه بروشور موارد پیشگیرانه، توزیع روزانه ماسک و دستکش بهداشتی به پاکبانان و کارگران خدمات شهری در چندین نوبت انجام می شود.

عباس صوفی افزود: تنظیف و ضدعفونی مداوم و هر شب اتوبوس‌های شهری با مواد استاندارد ضد عفونی کننده مورد تایید شبکه بهداشت، ارایه محلول ضدعفونی کننده برای استفاده رانندگان تاکسی به همراه بروشور موارد پیشگیرانه، توزیع روزانه ماسک و دستکش بهداشتی به پاکبانان و کارگران خدمات شهری در چندین نوبت انجام می شود.

وی ضدعفونی کردن برخی از سرویس بهداشتی شهر از جمله‌ مجاور تالار فجر، نمازخانه امام حسن(ع)، پارک شهروند، پارک مردم و شیرسنگی از دیگر اقدامات مدیریت شهری عنوان کرد.

توزیع اقلام بهداشتی بین نیروی‌های شهرداری

معاون خدمات شهری شهردار همدان نیز در این باره گفت: توزیع اقلام بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و محلول ضد عفونی کننده در بین بیش از یک هزار پاکبان و نیروی فضای سبز شهرداری در حال انجام است.

وحید علی ضمیر افزود: همچنین قرار است با همکاری مرکز بهداشت همدان طرح غربالگری ویروس کرونا ویژه پاکبانان در سطح شهر انجام شود.

وی اظهار داشت: مهمترین راه مقابله با کرونا پیشگیری و کنترل این بیماری است که در این حوزه اقدام به تهیه و توزیع پنج هزار عدد بروشور آموزشی کرده ایم که بخشی از آن توزیع شده و بخش دیگر نیز در حال توزیع بین شهروندان مختلف است.

وی اضافه کرد: در همین راستا در چندین بیلبورد تبلیغاتی نقاط پرتردد شهر و همچنین سه دستگاه تلویزیون شهری اقدام به آموزش و راه های کنترل ابتلا به این ویروس کرده ایم که امیدواریم شهروندان در این مورد اقدامات لازم را مورد توجه قرار دهند.

علی ضمیر بیان کرد: از شنبه گذشته نیز خودرو مخصوص ضدعفونی کننده اقدام به شستشو و ضدعفونی کردن نقاط اصلی و پرتردد شهر کرده و از شهروندان درخواست داریم تا حدامکان از تردد غیرضروری در خیابان هایی که ضدعفونی می شوند، پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری همدان با هدف پاسخگویی به سوالات اقشار مختلف شهروندان، اقدام به راه اندازی 2 ایستگاه‌ آموزش همگانی پیشگیری از بیماری کرونا در مناطق پرتردد و پیاده راه بوعلی و میدان امام (ره) کرده است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان، کارشناسان بهداشتی در این ایستگاه ها مستقر می شوند و مباحث آموزشی و پیشگیرانه در رابطه با این ویروس را در اختیار شهروندان قرار می دهند.

بر اساس آخرین گزارش ارائه شده از سوی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۹۷۸ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.