اگرچه نهادهای اجرایی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تلاش برای تبلیغات گسترده و آگاه سازی و تنور افکار عمومی پیرامون راهکارهای پیشگیری از شیوع این ویروس در سطح خانواده ها و جامعه هستند، اما همچنان برخی مردم باورهای غلط و بی پایه و اساس را در مورد کرونا مورد توجه قرار می دهند و باور می کنند.

این روزها در همدان شایعه سازی و انتشار اخبار غلط در مورد راهکارهای جلوگیری از انتشار این ویروس و راه های درمان آن، بیش از خود کرونا در سطح محافل عمومی خطرساز شده و نکات جالب و البته عجیب به گوش می رسد.

هر چند یکی از راه های ابتلا به این ویروس از مجرای صورت از جمله دهان اعلام می شود، اما شایعه های دهان به دهان سریعتر از خود ویروس در حال انتشار است.

چه بهتر اینکه اتاق فکر رسانه ای پیرامون انتشار اخبار و اطلاعیه های ضروری برای مقابله با کرونا در استان همدان تشکل و تمامی اطلاعیه ها و آموزه های همگانی در راستای پیشگیری از ویروس کرونا به صورت یکپارچه و هدفمند در سطح جامعه منعکس شود.

در این زمینه ادعای تفاوت ویروس کرونا در ایران با نسخه چینی، احتمال قرنطینه شدن شهرها، شستشوی دهان با الکل، تجویز انواع و اقسام گیاهان دارویی به عنوان علاج کرونا، ابتلا به بیماری از راه پوشیدن لباس یکدیگر و پخش دود آتش در منزل جالب توجه است.

منشا بیشتر این شایعه ها نیز در ناوگان حمل و نقل عمومی، صف های خرید و راسته بازارها است که باعث شده مردم بیش از پیش نگران این موضوع باشند.

از سوی دیگر اظهار نظرهای منتشر شده در فضای مجازی هم به طور قطع بر تغییر وضع رو به‌ بهبود موجود اثرگذار بوده و آسیب پذیری این نوع رفتار اثر تخریبی به مراتب بیش از ویروس کرونا خواهد داشت.

بنابراین می طلبد مسوولان حوزه های اطلاع رسانی از قبیل مخابرات، صدا و سیما، رسانه ها و کانال های خبری فضای مجازی همسو با دست اندرکاران و متولیان اصلی مقابله با کرونا، در راستای تنویر افکار عمومی اقدام کنند.

چه بهتر اینکه اتاق فکر رسانه ای پیرامون این مهم تشکیل شود و تمامی اطلاعیه ها و آموزه های همگانی در راستای پیشگیری از ویروس کرونا به صورت یکپارچه و هدفمند در سطح جامعه منعکس شود.

قیمت بالا در بازار شناور گیاهان دارویی 

از سوی دیگر ویروس کرونا منجر به شناور شدن بازار برخی محصولات به ویژه گیاهان دارویی شده و قمیت آنها را به شدت افزایش داده است.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا در همدان نشان می دهد که در روزهای اخیر نرخ گیاهان دارویی و کوهستانی نظیر آویشن، چوب دارچین، گل کوفته، قلنجان، سولنجان و آن دسته از گیاهانی که ادعا می شود برای برای پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است، افزایش قیمت قابل توجهی داشته اند.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا در همدان نشان می دهد که در روزهای اخیر نرخ گیاهان دارویی و کوهستانی نظیر آویشن، چوب دارچین، گل کوفته، قلنجان، سولنجان و آن دسته از گیاهانی که ادعا می شود برای برای پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است، افزایش قیمت قابل توجهی داشته اند.

انواع عرقیجات نیز به نسبت هفته ها و ماه های اخیر با افزایش قیمت روبه رو بوده و درصد تقاضای مردم برای خرید بر این تغییر نرخ تاثیر بسزایی داشته است.

ترکش کرونا بر بازار صیفی ‌جات نیز اصابت کرده و اکنون زنجبیل تازه در خرده فروشی‌ها کیلویی ۱۲۰ هزار تومان و لیموترش و سیر نیز کیلویی ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وابستگی مردم به استفاده از این دسته از محصولات بازار خوبی را برای دلالان نیز مهیا ساخته و با رصد میزان خرید، بی تمایل به برهم زدن آرامش بازار و شناور کردن قیمت ها نیستند.

نهایت فرصت طلبی از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها هم سوژه داغ این روزهای برخی خانواده ها است.

این شرایط باعث شده تا سفرهای برون استانی نیز افزایش یابد و فرصتی باشد تا از تعطیلی های پیش از پایان سال استفاده تفریحی صورت بگیرد.

در تعطیلی باشگاه های ورزشی خصوصی نیز شاهد بی توجهی برخی مدیران این مکان ها هستیم و عده ای خارج از چارچوب ابلاغ شده، انجام تمرین های زیرزمینی را در دستور کار قرار داده و نظارت لازم نیز صورت نگرفته است.

فعال بودن قلیان سراها در سطح شهر همدان نیز از نکاتی است که نیاز به تصمیم گیری مسوولان دارد و باید هرچه سریعتر این حوزه مدیریت شود.

هم اکنون در اغلب استان ها نسبت به تعطیلی قلیانسراها، قهوه خانه ها و حتی محدودسازی فعالیت رستوران ها اقدام کرده اند و می طلبد مسوولان اجرایی استان همدان نیز در چارچوب جلوگیری از شیوع کرونا، تصمیم یکپارچه و همسویی داشته باشند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده، ۱۳ استان تا ظهر سه‌شنبه ششم اسفند،‌ درگیر با ویروس کرونا هستند و این بیماری تاکنون جان ۱۵ تن از جمله یک نفر را در همدان گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.