حبیب مومیوند روز چهارشنبه در هشتیمن نشست اعضای کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری همدان اظهارداشت: مهلت دریافت و نصب کد شناسه برای کالای لوازم خانگی پس از چند نوبت تمدید ۱۵ بهمن امسال اعلام شده بود.

وی اظهار داشت: براساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به منظور شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور می ‌شوند و تشخیص آنها از کالاهای قاچاق یا فاقد مجوزهای لازم از قبیل کالای جعلی، تقلبی، غیربهداشتی و غیراستاندارد، ترخیص کالای تجاری منوط به ارائه گواهی‌ های دریافت شناسه کالا، شناسه رهگیری و ثبت این گواهی‌ها و شماره شناسه‌ها توسط گمرک است.

دبیر ستاد قاچاق کالا و ارز استانداری همدان اظهار داشت: طبق این ماده قانونی، توزیع و فروش کالاهای وارداتی در بازار خرده فروشی منوط به نصب این ۲ شناسه است و در غیر این صورت کالاهای یاد شده قاچاق محسوب می‌ شوند.

مومیوند گفت: تشکیل قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا در حوزه عرضه به ویژه در زمینه پوشاک در اولویت است با این وجود سازمان صنعت، معدن تجارت این استان در زمینه برخورد با قاچاقچیان کالا خوب عمل کرده است.

وی یادآوری کرد: قاچاق پوشاک تا سال سال ۹۶ روند افزایشی داشت اما از آن سال به بعد روند کاهشی بوده با این وجود ۱۰ ماهه امسال میزان کشفیات پوشاک قاچاق در این استان ۳.۲ برابر رشد داشته است.

دبیر ستاد قاچاق کالا و ارز استانداری همدان گفت: جلوگیری از قاچاق پوشاک تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال دارد چرا که این استان علاوه بر تولید برای کشور توان صادرات به دیگر کشورها را نیز دارد.

مویوند درباره پوشاک موسوم به "تاناکورا" نیز بیان کرد: ۸۵ واحد عرضه پوشاک مستعمل یا تاناکورا در شهرستان های همدان و ملایر فعال بودند که به ۴۰ واحد کاهش یافته اند و با توجه به تاکید وزارت کشور امید می رود این آمار به صفر برسد.

وی علت جلوگیری از عرضه پوشاک مستعمل و دست دوم را مباحث اقتصادی، بهداشتی و بیوتروریسم عنوان و تاکید کرد: شهرداری‌ها نیز ملزم به جلوگیری از عرضه پوشاک تاناکورا توسط دست فروشان و بساط گستران هستند.

دبیر ستاد قاچاق کالا و ارز استانداری همدان گفت: ۳۱ هزار دستگاه وانت بار در این استان کار حمل و نقل و جابجایی کالا را بر عهده دارند که تاکنون تدبیری برای ساماندهی آنها صورت نگرفته بود بنابراین بخشی از کالای قاچاق توسط این خودروها جابجا می شد.

دبیر ستاد قاچاق کالا و ارز استانداری همدان اضافه کرد: هم اینک ساماندهی این خودروها آغاز شده و مالکان چهار هزار خودرو اقدام لازم را انجام دادند با این وجود در صورت بی توجهی دیگر رانندگان نسبت به دریافت بارنامه عوامل پلیس راه آنها را جریمه می کنند.

مومیوند تاکیدکرد: رانندگان نباید دغدغه ای برای دریافت بارنامه داشته باشند چرا که نیازی به مراجعه به دفاتر برای دریافت بارنامه نیست بلکه با نصب نرم افزار روی گوشی می توانند تحت وب بارنامه مورد نیاز را دریافت کنند.

از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۷ میلیارد تومان کالای قاچاق در استان همدان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.