عاطفه زارعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح توسعه کتابخانه شهید رجایی اسدآباد به تازگی با ۲۷۰ متر مربع اجرا و بهره برداری شده و اکنون به طور همزمان به بانوان و آقایان خدمات ارائه می کند.

وی با بیان اینکه امکان گسترش عمودی بنا وجود نداشت، گسترش افقی کتابخانه در دستور کار قرار گرفت و از سال ۹۷ بهسازی و گسترش فضای کتابخانه آغاز دو طبقه به فضای فیزیکی این مرکز اضافه شد.

مدیرکل کتابخانه‌  های عمومی همدان تاکیدکرد: علاوه بر ایجاد فضای جدید ۴۰۰ متر مربع از فضای ساختمان قدیمی نیز بهسازی شده و در حال حاضر کتابخانه عمومی شهید رجایی با ۶۷۰ متر مربع فضا در اختیار اعضا و مردم این شهرستان قرار دارد.

به گفته زارعی بیش از سه هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب، اشتراک ۸۷ نسخه روزنامه و مجله در اختیار اعضای این کتابخانه قرار دارد و ۱۵۰ نفر به صورت همزمان می‌توانند از سالن‌های مطالعه استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی همدان با اشاره به اینکه کتابخانه شهید رجایی به پایگاه اینترنتی نورمگز نیز دسترسی دارد افزود: در این کتابخانه بخش کودک، مرجع و نشریات به طور جداگانه تدارک دیده شده و دوستداران کتاب می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

خوانش نمایشنامه "اندوه پرنده بر وزن شقایق"

نمایشنامه" اندوه پرنده بر وزن شقایق" توسط گروه نمایشی "هَناسه"  هم امروز به مناسبت ایام فاطمیه و دهه مبارک فجر در کتابخانه عمومی شهیدان حجازی خوانده شد.

این نمایشنامه نوشته روح الله صالحی نویسنده توانای استان همدان است که توسط مانا پوراسد کارگردانی شد و خوانش آن را بهروز ناصرشریعتی و نویسنده اثر بر عهده داشتند و روح‌الله صالحی نیز صحنه خوانی این نمایش را انجام داد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان در این برنامه گفت: نمایش‌نامه خوانی یکی از راه‌های معرفی کتاب و علاقمند کردن مردم به مطالعه از یک سال پیش در استان آغاز شده است.

عاطفه زارعی با بیان اینکه نمایش‌نامه خوانی به مخاطب کمک می‌کند که با شخصیت‌های مختلف و رویدادهای تاریخی و معاصر آشنایی بیشتری پیدا کند افزود: خوانش‌های کتاب به شیوه های مختلف از جمله نشست‌های کتابخوان، مسابقات کتابخوانی به صورت چاپی و الکترونیکی، پویش فضای مجازی، نمایش‌نامه خوانی برای گروه‌ها  سنی مختلف با سلایق گوناگون در کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از روایات و قصه‌ها را سینه به سینه از گذشتگان به ما رسیده است ادامه داد: آنچه در این میان اهمیت دارد، بیان روایت های موثق است که بتواند باعث افزایش آگاهی و کاهش مشکلات و معضلات اجتماع شود چرا که شناخت بیشتر باعث تعمق بیشتر بر مسائل می‌شود.

زارعی در ادامه به بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون پرداخت و گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۹ باب کتابخانه عمومی در استان وجود داشت که امروز به ۱۱۶ باب شامل ۷۱ کتابخانه شهری و ۴۴ کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار شهری افزایش یافته است.

به گفته وی در سال ۱۳۵۷ تنها سه دهم درصد معادل حدود چهار هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی بودند که امروز به بیش از ۸۰ هزار نفر معادل ۴.۷۶ درصد جمعیت استان رسیده است.

 یک کتاب برای مادر، یک کتاب برای فرزند

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری همدان نیز در این نشست از اجرای طرح یک کتاب برای مادر، یک کتاب برای فرزند در استان خبر داد و گفت: اگر مادران ما کتابخوانی را تنها با هفته‌ای یک کتاب کم حجم آغاز کنند می‌توانند تاثیر مطلوب‌تری به عنوان یکی از ارکان مهم خانواده و جامعه از خود بر جای بگذارند.

ربیعه علی محمدی خاطرنشان کرد: در جامعه‌ای که زنان آن اهل مطالعه باشند هیچ فرهنگ غربی و یا مخرب دیگری نمی‌تواند در آن اجتماع رسوخ کند.

وی ریشه بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه را نداستن شیوه درست مقابله و نشان دادن عکس العمل مناسب دانست و گفت: زنان تحصیل کرده، مردان کتاب دوست و همه دغدغه‌مندان کتاب می توانند در نهادینه کردن کتاب برای همه افراد جامعه به ویژه مادران و فرزندان کمک کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.