محمدرضا عدالتخواه روز یکشنبه در نشست اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی همدان بیان کرد: برخی افراد با نفوذ و دارای جایگاه، از موقعیت خود سوء استفاده کرده و اقدام به تغییر غیر قانونی کاربری اراضی کردند.

وی بیان کرد: مقرر شده بود که به افرادی که قبل از سال ۹۶ بناهایی و واحدهایی را ساخته بودند تا زمان تعیین تکلیف قانونی به صورت موقت اشتراک آب، برق و گاز تعلق گیرد که اگر این مکان ها نسبت به تعیین تکلیف اقدامی نکردند باید تخریب شوند.

رییس کل دادگستری همدان بیان کرد: به بناهای و واحدهای غیرقانونی که پس از سال ۹۶ ساخته شده نباید هیچگونه خدماتی ارائه شود و آنهایی که حکم قلع قمع شان صادر شده باید هرچه سریع تر تخریب شوند.

 عدالتخواه بیان کرد: نظارت بر ساخت و سازها در روزهای تعطیل به ویژه نوروز باید بیشتر شود چرا که متخلفان از این فرصت برای تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز استفاده کرده و مسوولان را در برابر عمل انجام شده قرار می دهند.

وی گفت: برخی از شهروندان نیز به صورت قانونی یا غیرقانونی و به علت غفلت در مسیر و حاشیه رودخانه ها خانه ساخته و ساکن شدند که برای هدایت آنها به خارج از حریم رودخانه ابتدا باید مکانی برای اسکان و استقراشان پیش بینی کرد.

عدالتخواه با بیان اینکه ابتدا جان و سپس مال مردم برای اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی همدان اهمیت دارد، اضافه کرد: دستور وزیر نیرو در زمینه آزادسازی حریم رودخانه ها بسیار خوب است و امید می رود با تغییر وزیر و حتی دولت این بخشنامه مغفول نماند.

رییس کل دادگستری همدان با بیان اینکه روخانه، خانه آب است و اگر مردم آن را خراب کنند به طور حتم آب نیز خانه آنها را ویران می کند، گفت: ویرانی خانه مردم هنگام بروز سیل نتیجه سودجویی و دست اندازی مردم به طبیعت است.

عدالتخواه خواستار تعمیق و تعریض جدول ها و محل های عبور آب شد تا در صورت بروز اندک بارندگی و عبور اقلام و اشیا از این کانال ها، شاهد مسدود شدن مسیر عبور آب نباشیم.

وی بیان کرد: هر چند برخی از مجازات های پیش بینی شده برای سودجویان و متخلفان بازدارنده نیست اما با زندانی کردن افراد هم نمی توان جرم را کاهش داد بلکه در گام نخست باید با فرهنگسازی نوع تفکر متجاوزان به حریم و بستر رودخانه را تغییر داد.

رییس کل دادگستری همدان ادامه داد: به منظور نظارت دقیق و جدی و جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها می توان از ظرفیت محکومان در قالب «مجازات جایگزین زندان» بهره گرفت تا آنها به جای زندان اقدام به حراست از حریم رودخانه، گزارش تخلف و قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز کنند.

عدالتخواه افزود: البته اگر مسوولان وظایف خود در زمینه ارائه نقشه «یو.تی.ام» (مختصات جغرافیایی) را به اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان برای تهیه نقشه کاداستر به خوبی انجام دهند شاهد دست اندازی و تجاوز به اراضی ملی و حریم و بستر رودخانه ها نخواهیم بود.

وی اظهار داشت: دستگاه هایی که درصدد استفاده از توان محکومان و زندانیان هستند می توانند با بخش پیشگیری از قوع جرم دادگستری مکاتبه و سپس اقدام به آموزش زندانی برای کار مورد نظر کنند.

رییس کل دادگستری همدان ادامه داد: همچنین می توان از توان کشاورزان به عنوان بهره برداران از آب و اراضی کشاورزی استفاده کرد و با آموزش، تشویق و حمایت از آنها زمینه ای ایجاد کرد که هر گونه تخلف را گزارش کنند.

عدالتخواه خواستار استفاده از تجهیزات الکترونیکی و پهپاد برای کنترل رودخانه ها شد و گفت: اجرای طرح نشانه گذاری و نصب تابلو برای تعیین حد و حدود رودخانه کار مناسبی است چرا که برخی از شهروندان حریم و بستر را نمی دانند. 

وی اظهار داشت: طبق تبصره چهار و ماده ۲ قانون وظیفه شرکت آب منطقه ای اخطار به متخلفان برای تخلیه این مناطق است در غیر اینصورت با دستور داستانی ساخت و سازها قلع و قمع می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.