کشف هفتصد و یکمین دستگاه تولید ارز دیجیتال قاچاق در همدان توسط نیروی انتظامی نشان می دهد که با وجود اعلام این اخبار و هشدارهای مسوولان همچنان خیلی از مردم سودای سود سرشار استخراج ارز دیجیتالی را در سر می پرورانند.

خیلی ها نیز با رویای یک‌شبه پولدار شدن سعی می‌کنند آنهایی را که امکانات خوبی برای این کار دارند، راضی کرده و مدام از جرم‌ نبودن تولید ارز دیجیتال حرف می‌زنند و مرور قوانین هم حاکی از این است که پُر بیراه نمی‌گویند.

اما قانون چه می گوید؟ طبق نامه هیات وزیران که در مرداد سال جاری مصوب شد، استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است؛ اما مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

براساس این نامه که به امضای معاون اول رییس جمهوری رسید و مرداد ماه سال جاری  به ۳۱ استان کشور نیز ابلاغ شد، هفت مجوز رمزارز برای متقاضیان در استان همدان صادر شده است.

طبق نامه هیات وزیران که در مرداد سال جاری مصوب شد، استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است اما مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

صدور هفت مجوز در همدان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به این مصوبه استناد کرد و افزود: اجازه فعالیت به متقاضیان در ۲ مرحله انجام می شود؛ بدین صورت که در مرحله نخست مجوز لازم صادر و پس از فراهم آوردن شرایطی همچون مکان و تجهیزات لازم و تامین برق، پروانه بهره برداری به کاربران داده می شود.

حمیدرضا متین با بیان اینکه برق مصرفی این تجهیزات به ازای هر کیلو وات ۸۳۰ تومان محاسبه می شود تاکید کرد: بسیاری از استفاده کنندگان برای فرار از هزینه های برق دستگاه های استخراج ارز دیجیتال یا همان "ماینر" را در اماکن متروکه صنعتی و کشاورزی نصب و بهره برداری می کنند که  این موضوع جرم محسوب شده و تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.

 

 

متین در پاسخ به اینکه چگونه برای دستگاهی که کالای قاچاق محسوب می شود مجوز فعالیت صادر می شود؟ توضیح داد: دستگاه های ماینر در داخل کشور تولید نمی شود و به صورت غیرقانونی وارد می شود، اما به تازگی تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده شده است.

کلاه گشاد ماینر بر سر خریداران

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان می گوید: مدت زمان کارکرد دستگاه های استخراج ارز دیجیتال سه سال است و بیشتر دستگاه های وارداتی عمر مفید خود را سپری کرده و از رده خارج هستند که در اکثر مواقع خریداران سرشان کلاه رفته است.

وی تاکید می کند که تشخیص کارایی دستگاه های موجود در کشور بسیار مشکل است و همین ناآگاهی ضرر و زیان های بسیاری به خریداران وارد کرده که نمونه بسیاری از این موارد را در استان همدان دیده ایم.

متین به علاقه مندان این کسب و کار جدید مژده داد: هم اینک امکان واردات قانونی دستگاه های استخراج ارز دیجیتال ایجاد شده است تا متقاضیان، دستگاه های نو با کارایی بالا تهیه کرده و پرونده اینگونه کلاه برداری ها نیز بسته شود.

به گفته او طبق نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت که در اواخر آذرماه سال جاری صادر شد ثبت سفارش واردات دستگاه های استخراج "رمز ارزها" با ارز حاصل از صادرات نیز مجاز است.

طبق نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت که در اواخر آذرماه سال جاری صادر شد ثبت سفارش واردات دستگاه های استخراج رمزارزها (ماینر) با ارز حاصل از صادرات نیز مجاز است.  خبرآمد خبری در راه است

متین از ساخت دستگاه استخراج ارز دیجیتال در همدان خبر می دهد؛ البته این طرح توسط یکی از صنایع این منطقه در حال آزمایش است و او ترجیح می دهد که تا وقتی که به نتیجه قطعی نرسیده است جزئیات بیشتر آن را رسانه ای نکند.

کسی چه می داند شاید با ساخت این دستگاه ها دست قاچاقچیان و کلاهبردان هم کوتاه شود و جوانان جویای کار هم به نان و نوایی برسند.

 

 

 

ماینر جزو کالاهای قاچاق نیست

اما دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز استان همدان با صراحت اعلام می کند که دستگاه استخراج رمزارز به شیوه رایج کنونی برای جوانان آب و نان نمی شود، بلکه باید از طریق قانونی و مجاز دست به اینکار بزنند.

حبیب مومیوند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دستگاه های استخراج ارز دیجیتال جزو کالاهای قاچاق محسوب نمی شود و اگر توسط عوامل انتظامی کشف و ضبط می شود دلایل دیگری دارد که رایج ترین آنها استفاده از برق غیرمجاز و آغاز این فعالیت بدون دریافت مجوز و پروانه بهره برداری است.

وی به گواه ده‌ها و صدها جوان گرفتار در دام ماینینگ غیرقانونی می گوید: بسیاری از این افراد که بیشترشان قشر جوان و جویای شغل و شهرت هستند با قرض و وام، سرمایه جفت و جور کرده و دستگاه های ارز دیجیتال خریداری و به شیوه غیرقانونی در دامداری ها و سوله های صنعتی متروکه شروع به کار می کنند.

اما غافل از اینکه شیوه اختفا و پنهان کاری این افراد خیلی زود لو رفته و توسط عوامل انتظامی دستگاه ها کشف و ضبط و با تشکیل پرونده قضایی، به این افراد انگ متخلف زده و مجازات می شوند.

برق شیرینی ماینینگ پرید

مومیوند تاکید کرد: این افراد خاطی افزون بر از دست دادن سرمایه خود، متحمل پرداخت جریمه های سنگین می شوند تا درس عبرتی برای دیگران باشند که می خواهند قانون را دور بزنند.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دلسوزانه به علاقه‌مندان این نوع تجارت توصیه می کند که استخراج ارز دیجیتال به روش غیرقانونی برای آنها شغل نمی شود و با توجه به تعرفه کنونی برق، فعالیت در این عرصه به صرفه و شیرین نیست و بهتر است هوش و خلاقیت خود را برای موفقیت در کار دیگری صرف کنند تا عاقبت بخیر شوند.

باید بود و دید با قانونمند شدن استخراج ارز دیجیتال و یا هشدارهای مسوولان برای پرهیز از این کسب و کار نوین باز هم اشتیاقی برای روی آوردن به این پدیده نوظهور هست یا نه؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.