احمدرضا احسانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بنای یادبود سیدجمال الدین اسدآبادی به سبک معماری قاجاری سالها پیش ساخته شد و شامل موزه، کتابخانه،کارگاه های آموزشی و سینمای روباز است.

وی افزود: این بنای ارزشمند با هدف اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت ترویج افکار و اندیشه های این مصلح بیدارگر احداث شد اما در سالهای گذشته دانشگاه علمی وکاربردی در مکان بود که خسارتهای زیادی به این بنا وارد کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: بخشهایی از این بنا توسط دانشگاه یاد شده تغییر کاربردی داده و بسیاری از طرح های اسلیمی و طاق ضربی های این بنا از بین رفته که در اندیشه بازسازی و بازگشت به حالت اولیه آنها هستیم.

احسانی گفت: کتابخانه تخصصی سیدجمال الدین اسدآبادی در طبقه فوقانی این بنا راه اندازی شده و بخشی از این ساختمان به انجمن های ادبی و هنری شهرستان اسدآباد برای انجام فعالیتهای فرهنگی واگذار شد.

وی با اشاره به استقرار موزه مردم شناسی در قسمتی دیگر از این بنا گفت: در سال های گذشته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این موزه را دایر کرده که با ابقای آن موافقت کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان از تملک ۲ ملک در مجاورت بنای یادبود خبر داد و گفت: با افزودن این فضا تا ۶ ماه آینده سینمای روباز در این مکان راه اندازی می‌شود.

احسانی گفت: بخش دیگری از این بنا را به راه اندازی گالری اختصاص داده ایم تا کمبود فضای نمایشگاهی شهرستان جبران و این مجموعه نیز به محیطی چند منظوره فرهنگی و هنری تبدیل شود.

وی به برگزاری یادواره سیدجمال الدین اسدآبادی در سالروز شهادت این منادی آزادی خبر داد و افزود: این برنامه در نیمه دوم اسفند سال جاری در همین بنا برگزار می‌شود.

سیدجمال الدین اسدآبادی در سال ۱۲۱۷ در اسدآباد چشم به جهان گشود؛ او نابغه ای بود که به چندین زبان دنیا مسلط بود، در نوجوانی به درجه اجتهاد رسید، روزنامه نگار و صاحب چند روزنامه و نشریه بود. 

 آزادی و وحدت مسلمانان آرمان بزرگش بود که برای نیل به آن به کشورهای مصر، افغانستان، ترکیه هندوستان، انگلستان و فرانسه سفر می کرد و در این راه در ۱۸ اسفند ۱۲۷۵به شهادت رسید.

بنای یادبودی در محله سیدانِ اسدآباد که زادگاهش بود ساخته و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمار ۲۴۳۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.