از آخرین برگزاری نمایشگاه کتاب در همدان، نزدیک چهار می گذرد و این رویداد فرهنگی پا به پای زمستان سرد و کبود می رفت تا در طلسم چهار سالگی اش فرو رود.

رویدادی که از خردسال و کهنسال، بازاری و دانشگاهی، خانه دار و کارمند همه دوستدارش هستند و اگر بگوییم یکی از تفریح و سرگرمی های مردم همدان به حساب می آید، غلو نکرده ایم.

اما این دوست داشتنی پرطرفدار سالها از یاد رفته بود آنقدر که حتی از تقویم نمایشگاه های کشور نام "نمایشگاه کتاب همدان" حذف شده و به تبع همین فراموشی ردیف بودجه آن هم خط خورده بود.

از چرا و چگونگی این غفلت صورت گرفته، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان توضیحات بیشتری نمی دهد و به همین چند جمله بسنده می کند تا اهمیت برگزاری دوازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب را به خبرنگارانی که امروز دوشنبه در جمعشان سخن می گفت درست تفهیم کند.

شیرینی های نمایشگاه کتاب

احمدرضا احسانی نمایشگاه کتاب را حق مردم همدان می داند که نباید از آن محروم شوند، حقی که مرده بود و زحمتهای بسیاری برای احیای دوباره اش کشیده شده تا توسعه فرهنگی این دیار از دیگر نقاط کشور عقب نماند.

او به استناد اعلام حضور  ۶۰۰ ناشر برجسته کشوری از استان های تهران، خراسان، قم، قزوین، گیلان و همدان تاکید می کند: این نمایشگاه از نمایشگاه های درجه یک کشور است و  به مردم هم قول می دهد که این رویداد همتراز جایگاه و منزلت همدانی ها برگزار شود.

احسانی وعده شیرینی هم به ناشران بومی داد که در این نمایشگاه بهترین غرفه ها در اختیار آنان قرار می گیرد تا جبران بی مهری های گذشته شود و ظرفیت های چاپ و نشر استان بهتر و بیشتر دیده شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور پرقدرت بخش کودک ونوجوان را از نقاط قوت دوازدهمین نمایشگاه کتاب اعلام کرد و گفت: ۹۰ ناشر متخصص این حوزه تازه و علمی ترین نشریات خود را برای استفاده کودکان و نوجوانان هدیه می آورند.

بدهی ۲ میلیاردی ارثیه نامیمون فرهنگی

از اهداف این نمایشگاه و آثار و برکات کتاب و کتابخوانی در کاهش بزه و معظلات اجتماعی که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان به تفصیل شرح داد، گذر می کنیم و نوبت به بدهی ۲ میلیارد تومانی می رسد که به احسانی ارث رسیده است؛ ارثیه ای نامیمون که بر شانه هایش سنگینی کرده و در این نشست خبری بارها از آن گلایه می کند.

به گفته او برگزاری این نمایشگاه کتاب برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان آن هم در روزگاری که جیب فرهنگ و هنر استان خالی است، خرج های زیادی تراشیده؛، اما او اعتقاد راسخ دارد که کار فرهنگ و هنر را نمی توان به دلیل بی پولی تعطیل کرد.

احسانی  پرداخت بدهی های قبلی را کاری منطقی و به جا دانست و گفت: پرداخت حق و حقوق طلبکاران کاری است که باید در اولویت بگذاریم اما با این حال از خواسته ها و نیازهای مردم استان هم غافل نشدیم و با دست خالی و کمترین اعتبار برای دایر کردن نمایشگاه کتاب تلاش کردیم.

با یک گل  بهار نمی شود

او با دلخوری از دستگاه های اجرایی استان یاد می کند و می گوید: کار وزارتخانه ما سیاست گذاری و ریل گذاری فرهنگی است و در اجرای برنامه ها باید همه ارگان ها و نهادها دست ما را بگیرند اما ما در برگزاری نمایشگاه کتاب مثل همیشه تنها بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان به کمبود نیروی انسانی و بودجه در مجموعه کاری خود هم اشاره کرد؛ کم و کسری هایی که اگر جبران شود می تواند رشد کمی و کیفی برنامه های فرهنگی را متحول کند.

به گفته او بغیر از نمایشگاه بین المللی همدان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرداری و نهاد کتابخانه های عمومی هیچکدام از دستگاه های اجرایی استان در برگزاری نمایشگاه دست ارشاد را نگرفته اند، حتی ستاد استانی برای برگزاری این رویداد مهم تشکیل نشده است. 

احسانی خاطرنشان کرد: تمام دستگاه های دولتی معاونت فرهنگی و هنری دارند و همین پست نشان از اهمیت مقوله فرهنگ و هنر دارد که باید به یاری ما بشتابند. 

۱۸۰ غرفه برای دانایی

بعد از توضیحات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تلخ و شیرینی های فرهنگ و هنر و چند و چون رویش دوباره دوازدمین نمایشگاه کتاب سراسری، نوبت به مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی همدان رسید که قرار است فرش قرمز دانایی را در این مکان پهن کند.

حمید گلی پور بدون مقدمه از آیین گشایش نمایشگاه کتاب در چهارشنبه هجدهم دی ماه خبر داد و تمام دوستداران کتاب را برای حضور در این جشن دعوت کرد.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته نمایشگاه کتاب از ۱۸ تا ۲۳ دی ماه صبح ها از ساعت ۹ تا ۱۲ ظهر و عصرها از ساعت ۱۵ تا هشت شب برای بازدید مردم باز است؛ البته صبح ها دانش آموزان و بعداز ظهر خانواده ها می توانند از نمایشگاه دیدن کنند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی همدان گفت: نمایشگاه در پنج هزار متر مربع و ۱۸۰ غرفه در سالن های ابن سینا، هگمتانه و الوند دایر شده که دارای چهار بخش کتابهای عمومی، ناشران تخصصی و دانشگاهی، کودک و نوجوان و غرفه های فرهنگی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.