راضیه سادات میرمعینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: بسیج ملی کنترل فشارخون اردیبهشت و خرداد سال جاری با هدف افزایش نسبت شناسائی، شروع مراقبت و درمان بیماران مبتلا به پرفشاری خون اجرا شد.

وی اضافه کرد: این طرح با هدف افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا صورت گرفت که نتیجه ان غربالگری ۶۵۰ هزار نفر از جمعیت استان بود که بیش از  ۱۴ هزار نفر فرد مشکوک به بیماری فشارخون بالا شناسایی شد.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان اظهار داشت: خون در داخل شریان ها دارای نیرویی است که فشار خون نامیده می­شود و مولد آن قلب است.

میرمعینی با بیان اینکه فشار خون دارای ۲ سطح حداکثر (سیستول) و حداقل(دیاستول) است ادامه داد: فشار خون بالا در نتیجه افزایش بیش از حد طبیعی جریان خون بر دیواره شریان ها ایجاد می ­شود.

وی افزود: مقدار فشار خون باید بر اساس چند اندازه ­گیری که در موقعیت های جداگانه و در طول یک دوره زمانی اندازه ­گیری شده، تعیین می شود و اگر فشار خون به طور دائمی بالاتر از حد طبیعی باشد، به آن فشار خون بالا می­ گویند.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان گفت: فشار خون بالا قاتل آرام نامیده می ­شود و دلیل آن این است که بسیاری از مردم مبتلا به آن از وجود این بیماری در خود اطلاعی ندارند در حالی که هر فردی می ­تواند با یک آزمایش ساده برای ارزیابی فشار خون، به بیماری خود پی ببرد.

میرمعینی اضافه کرد: فشار خون ۲ نوع اولیه و ثانویه دارد که در نوع اولیه که ۹۵ درصد موارد بیماری را به خود اختصاص می­ دهد، علت بروز فشار خون بالا مشخص نیست و عوامل خطری مانند سن بالا، جنس مرد، مصرف نمک، چاقی، دیابت و سابقه خانوادگی در بروز آن دخالت دارند.

وی ادامه داد: در نوع ثانویه به طور تقریبی علت تمام موارد بیماری، تغییر در ترشح هورمون ها و یا کارکرد کلیه ­ها است و این نوع فشار خون بالا با درمان به موقع بیماری های زمینه ­ای به مقدار طبیعی قابل برگشت است.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان گفت: فشار خون بالا عامل بیماری هایی همچون عروق کرونر قلب، وایسکمی قلبی و نیز سکته مغزی خونریزی دهنده است و ارتباط مثبت و مستمر با آنها دارد همچنین از دیگر عوارض فشار خون بالا می­ توان به نارسایی قلبی، بیماری عروق محیطی و خونریزی ته چشم اشاره کرد.

میرمعینی با بیان اینکه بهترین راه برای پی بردن به فشار خون هر فرد، اندازه ­گیری منظم آن با دستگاه فشار سنج است اظهار داشت: عوارض فشار خون بالا با کنترل صحیح فشار خون و درک درست بیماران از بیماری خود، تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

وی اضافه کرد: مدیریت بیماری فشار خون بالا از طریق درمان دارویی و هم از طریق تغییر عادات نادرست از جمله  کاهش کم تحرکی، ترک دخانیات و کاهش مصرف نمک امکان پذیر است.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان یادآوری کرد: بر اساس پیمایش ملی سال ۲۰۱۶، حدود یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران از فشار خون بالا رنج می برند و از میان حدود ۱۶ میلیون بیمار، فقط ۶۰ درصد از بیماری خود اطلاع دارند.

میرمعینی با بیان اینکه تنها نیمی از بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند افزود: از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ شیوع پرفشاری خون در ایران، حدود سه برابر شده است و فشار خون فقط ۱۹ درصد از این بیماران کنترل می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.