محمد نظرپور روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تولید مواد پروتئینی در سال ۹۷ چهار میلیون و ۷۹۸ هزار و ۳۸ تن بوده است که دو میلیون و ۸۹۹ هزار و ۹ تن مصرف و مابقی آن مازاد مصرف بوده است.

وی ادامه داد: ارزش ریالی دام، تولیدات و اماکن پرورشی دام صنعتی استان حدود ۸۷ هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

وی با بیان اینکه گردش مالی قابل توجهی در زمینه فعالیت دام و طیور و زنبور عسل وجود دارد که باعث پویایی زیر بخش‌ها می‌شود اظهار داشت: حدود ۷۰ هزار نفر اشتغال زایی مستقیم در حوزه فعالیت‌های دام و طیور استان ایجاد شده است.

نظرپور با اشاره به اینکه جمعیت دامی استان حدود پنج میلیون واحد دامی  است، افرود:  ۳۷۹ هزار راس گاو و گوساله معادل ۵.۴ درصد از دام سنگین کشور در این استان وجود دارد که رتبه هفت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار گوسفند و بره معادل ۸.۲ درصد از دام سبک کشور با رتبه  ۱۴ و ۱۱۰ هزار راس بز و بزغاله معادل هفت درصد و رتبه ۲۵ کشور در استان همدان موجود است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان ادامه داد:  ۲۶۵ هزار کلنی زنبور عسل  معادل ۹.۲درصد کلنی‌های کشور در این استان است. 

نظرپور با بیان اینکه یک هزار و ۴۴۵ واحد صنعتی پرورش دام، طیور و سایر ماکیان در استان فعال است، افزود: از این تعداد ۷۹۳ واحد پرورش دام سبک و سنگین صنعتی با ظرفیت ۱۲۲ هزار و ۳۹۲ راس فعال است.

وی گفت: ۶۴۰ واحد پرورش طیور و سایر ماکیان در استان با ظرفیت پرورش بالغ بر ۱۲ میلیون قطعه در حال فعالیت است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه در هشت ماه گذشته سال جاری تولید شیرخام  ۲۶۲ هزار و ۵۰۷ تن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد رشد داشته است بیان کرد: تولید گوشت قرمز در این بازه زمانی ۲۲ هزار و ۲۸۴ تن بوده که نسبت به مدت مشابه هشت درصد رشد داشته است.

نظرپور در ادامه به تولید ۳۸ هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: این میزان نسبت به هشت ماهه سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه میزان تولید تخم مرغ نیز در این مدت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده است خاطرنشان کرد: تولید تخم مرغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۵ درصدی روبرو بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تا پایان سال گذشته در استان ۶ کشتارگاه طیور،  پنج کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین، ۴۲ واحد فرآورده‌های لبنی و ۵۳ مراکز جمع آوری شیر به عنوان صنایع تبدیلی مرتبط با واحدهای پرورش دام و طیور فعال بود.

نظرپور اظهار داشت: ۱۷ واحد خوراک دام و طیور، پودر ضایعات کشتارگاهی و استخوان، تخم مرغ هفت واحد، سوسیس، کالباس و همبرگر ۶ واحد و بسته بندی عسل ۱۱ واحد از دیگر صنایع تبدیلی در این زمینه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.