قدرت الله ولدی روز دوشنبه در نشست ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در شهر ملی منبت بیان کرد: حدود پنج هزار کارگاه کوچک و بزرگ در رشته منبت و ۹ هزار استادکار در این شهرستان مشغول فعالیت هستند و بازرسان امروز بخشی از این ظرفیت ها را بازدید می کنند.

فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: در این برنامه یک روزه، ممکن است بازرسان تمامی ظرفیت ها را از نزدیک نتوانند مشاهده کنند، به همین منظور این نشست تشکیل شد تا بازرسان گوشه ای از این زحمات را در ویدئو کلیپ تهیه شده از نزدیک مشاهده کنند.

شهردار ملایر نیز به تاریخ چند هزار ساله سکونت در این شهر اشاره و اضافه کرد: ملایر در ۳۸۰ کیلومتری پایتخت ایران قرار دارد و جمعیت این شهر ۱۷۰ هزار نفر است.

حسین بابایی افزود: نام ملایر از ۲ واژه مل و آگر به معنای سرزمین آتش تشکیل شده و زبان ملایر فارسی با گویش لری است.

وی به سابقه تاسیس شهرداری با ۹۰ سال اشاره کرد و گفت: با توجه به اقلیم آب و هوایی این شهر، سرانه فضای سبز به ازای هر نفر در ملایر ۱۹ مترمربع است که شاخصه منحصر به فردی محسوب می شود.

بابایی وجود پارک سیفیه به عنوان یکی از قدیمی ترین پارک های کشور را از دیگر مزیت های این شهر برشمرد و افزود: ملایر دارای جادبه های دیدنی فراوان است که موجب رونق گردشگری شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به رونق صنعت منبت در ملایر، این امر موجب شده که حوزه نفوذ این شهر با حوزه نفوذ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملایر گسترش بیشتری یابد.

شهردار ملایر گفت: این وسعت فراتر از حوزه محلی، منطقه ای و بین المللی شده است.

بابایی ادامه داد: از زمانیکه ملایر به عنوان شهر ملی منبت شناخته شد، هر سال جشنواره مبل و منبت برگزار می شود که باعث ایجاد نشاط اجتماعی و رونق اقتصادی و همچنین رونق صنعت گردشگری شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که منبت ملایر به زودی ثبت جهانی شود؛ چراکه این رویداد مهم می تواند به هنرمندان کمک کند و موجب رونق اقتصادی، عدالت اجتماعی و  توسعه پایدار شود.

ملایر امروز میزبان هیاتی متشکل از دکتر «غاده حجاوی» رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، «کِوین موری» معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی و «ویدا توحدی» مسوول ثبت شهرهای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ارزیابی پرونده ثبت جهانی منبت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.