به گزارش ایرنا با نگاهی به عملکرد دولت تدبیر امید در حوزه بهداشت و درمان می توان به حال خوش سلامت در دیار الوندنشینان پی برد چرا که در این سالها صدها طرح عمرانی برای بهبود وضعیت سلامت مردم اجرایی شده است.

تنها در همدان، اجرای بیش از ۳۹۲ طرح عمرانی آغاز شد که تاکنون شاهد به ثمر نشستن ۳۱۵ طرح بوده ایم؛ همچنین ۳۳ پروژه در دست اجرا بوده و عملیات اجرایی ۴۴ پروژه هنوز شروع نشده است.

شاید بتوان یکی از بهترین ثمرات و دستاوردهای حوزه سلامت که با اجرای طرح تحول سلامت فراهم شد را افزایش امید به زندگی در مردان و زنان و رسیدن آن به سن ۸۰ سالگی دانست؛ البته تغییر نگرش مردم به حوزه سلامت، توسعه زیرساخت‌های سلامت و تجهیزات و امکانات موردنیاز را می توان از دیگر عوامل موثر در افزایش امید به زندگی دانست.

افزایش دستگاه های و تجهیزات به روز و پیشرفته مورد نیاز بیمارستان های دولتی شامل ام آر آی، سی‌تی اسکن و سی تی آنژیو پیشرفته و گاما اسکن با هزینه کرد و اختصاص بیش از یک هزار میلیاد تومان نیز بخشی از دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان استان همدان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا به بیان بخشی از خدمات صورت گرفته در حوزه سلامت پرداخت و گفت: وجود ۶۶ مرکز جامع خدمات سلامت شهری، ۸۰ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی، ۵۱۰ خانه های بهداشت و ۳۷ پایگاه های سلامت موید گستردگی فعالیت حو.زه معاونت بهداشت برای خدمت رسانی به شهروندان است.

منوچهر کرمی افزود: در سالهای اخیر به دنبال اجرای برنامه تحول شهری، ۹ پایگاه سلامت و ۲ مرکز خدمات جامع سلامت در این استان ایجاد شد که رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: راه اندازی آزمایشگاه تشخیص مولکولی آنفلوآنزا و «اچ.آی.وی» از دیگر فعالیت های صورت گرفته بشمار می رود و اقدامات اولیه برای تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه مرجع بهداشت نیز صورت گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از به کارگیری ۳۸۸ نیروی مراقب سلامت در برنامه تحول شهری، شامل ماما، روانشناس، کارشناس تغذیه، نیروهای اجرایی و خدماتی از بعد از طرح تحول سلامت خبر داد.

کرمی ادامه داد: ارتقاء شاخص کنترل بیماری از ۹ بیماری به ۱۰ بیماری توسط واکسن پنتاوالان، پوشش واکسیناسیون کودکان زیر ۶ سال بالای ۹۸ درصد در سطح استان، تجهیز همه یخچال های واکسیناسیون استان به دستگاه های دیجیتال کنترل هوشمند دما، ایجاد پرونده الکترونیک سلامت "سامانه سیب" برای بیش از  ۹۵ درصد جمعیت استان و  اجرای خدمات نوین سلامت برای سالمندان و میانسالان نشان از همت علوم پزشکی برای ارتقای شاخص سلامت است.

وی گفت: برای پیشگیری از پوسیدگی دندان دانش آموزان، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خدمات وارنیش فلوراید تراپی برای دانش آموزان کل استان همدان در هشت مرحله صورت گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مرحله نهم این طرح نیز برای ۱۵۰ هزار تن از دانش آموزان واجد شرایط دریافت وارنیش فلوراید در حال اجرا است.

کرمی اظهار داشت: در راستای کاهش استاندارد نمک نان از ۱.۸ درصد به یک درصد با نظارت مداوم کارشناسان مدیریت سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه و آموزش اصناف کار موثری صورت گرفت که این اقدام در پیشگیری از بیماری فشار خون و بیماری های قلبی عروقی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بازرسان بهداشت محیط و حرفه ای همدان به ۹۰۰ دستگاه پرتابل مجهز شدند افزود: جذب و آموزش ۱۰۴ هزار سفیر سلامت خانوار و جذب و آموزش ۱۳ هزار سفیر سلامت دانش آموزی صورت گرفت که این افراد مباحث مربوط به سلامت را به جامعه منتقل می کنند.

رییس شبکه بهداشت استان همدان درباره اهمیت افزایش مدارس مروج سلامت به  ۷۰۰ مدرسه افزود: عرضه تغذیه ناسالم در بوفه این مدارس ممنوع است و با دقت وضعیت این مدارس کنترل می شود.

کرمی گفت: ۴۳۶ قلم دارو و هفت قلم مکمل در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت توزیع شده و پوشش ۱۰۰ درصدی مکمل یاری با قرص ویتامین دی در همه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین برنامه حمایتی تغذیه زیر ۶ سال و مادران باردار با توزیع ماهیانه سه هزار بسته غذایی برای کودکان و دو هزار بسته غذایی برای ماردان باردار اجرا شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با تشریح تاریخچه این نهاد، گفت:  این دنشگاه در ابتدا با نام مجتمع آموزشی علوم تندرستی در سال ۱۳۵۱ در مجموعه دانشگاه بوعلی سینا ضمن همکاری دانشگاه مونپلیه فرانسه با رشته های پزشکی، پرستاری و بهداشت با امکاناتی محدود هسته اولیه گروه پزشکی را پایه گذاری کرد سپس و در جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور در ۲۵ اردیبهشت سال ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی همدان بطور مستقل شروع بکار کرد.

رشید حیدری مقدم افزود: این دانشگاه دارای ۱۴ بیمارستان دانشگاهی با ۲ هزار  ۵۰۷ تخت مصوب و ۲ هزار و  ۳۵۳ تخت فعال و شامل ۱۰ مرکز آموزشی و درمانی و چهار بیمارستان درمانی است.

وی با بیان اینکه پنج بیمارستان غیر دانشگاهی با ۴۸۵ تخت فعال و ۶۱۶ تخت مصوب در همدان وجود دارد افزود: همدان دارای هفت کلینیک ویژه شامل کلینیک امام خمینی (ره)، امید، مهدیه، دندانپزشکی و توانبخشی در همدان، کلینیک فخریه در ملایر و کلینیک امام خمینی (ره) در نهاوند است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: همچنین این استان دارای ۵۶ پایگاه فعال اورژانس شامل ۲۱ پایگاه اورژانس شهری، ۳۴ پایگاه اورژانس جاده ای فعال و یک پایگاه هوایی مستقر در مرکز استان و در بیمارستان بعثت است.

حیدری مقدم اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی دارای هشت شبکه بهداشت و درمان و یک مرکز بهداشت در شهرستان همدان است.

وی افزود: ۶ هزار و ۳۲۶ دانشجو در ۱۳۰ رشته مقطع در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند و ۴۵۷ عضو هیات علمی با رتبه های استاد، دانشیار، استادیار، مربی در این دانشگاه مشغول به خدمت هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در طی چند سال گذشته در حوزه معاونت آموزشی، مرکز آموزش مجازی دانشگاه، مرکز آزمون های بین المللی زبان های خارجی، مرکز جامع آموزشی درمانی و توانبخشی راه اندازی شد.

حیدری مقدم ادامه داد: در راستای اعتبار بخشی به بیمارستان های آموزشی در کشور هفت دانشگاه در ۲ سال گذشته مورد تایید قرار گرفتند که دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز توانست تایید اعتبار بخشی آموزشی را دریافت کند.

وی گفت: در راستای اجرای سیاست های درآمدزایی دانشگاه و اقتصاد مقاومتی، رویکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان به جذب دانشجویان خارجی معطوف شد که در این راستا عقد قرارداد جهت پذیرش دانشجویان خارجی با اقلیم کردستان، پاکستان و هند صورت گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با جذب ۲۲۲ دانشجو، درآمد ارزی افزون بر  ۴۳۰ هزار دلار در سالجاری کسب شد و  امسال هم برنامه ریزی برای جذب ۱۰۰ دانشجوی خارجی در ترم جدید تحصیلی سال ۹۸ و پیش بینی افزایش درآمد ارزی قریب به یک میلیون دلار تا پایان سال جاری هدف گذاری شده است.

حیدری مقدم عنوان کرد: راهبرد وزارت بهداشت در بسیج ملی فشار خون پوشش ۵۰ درصد جمعیت بود که همدان ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی را پوشش داده و در مجموع ۷۵ درصد جمعیت استان زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی توضیح داد: اجرای پویش آموزش و غربالگری فشار خون با پوشش ۷۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال موجب غربالگری بیش از ۶۴۶ هزار نفر و شناسایی بیش از ۱۴ فرد مشکوک به فشار خون بالا شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه همدان رشد قابل توجهی در شاخص های بهداشتی داشته است بیان کرد: مرگ مادر به دلیل عوارض حاملگی و زایمان به کل موالید زنده از ۱۵.۸ در سال ۹۲ به ۱۱.۶ در سال ۹۸ تقلیل یافته است.

حیدری مقدم اظهار داشت: شاخص مرگ به علت سوانح و حوادث، مرگ کودکان زیر یک سال و مرگ نوزدان در سال جاری نسبت به سال ۹۲ روند کاهشی داشته اما در برخی مولفه ها همچون مرگ به علت بیماریهای قلبی و عروقی، مرگ به علت سرطان، مرگ کودکان زیر پنج سال یعنی یک تا ۵۹ ماهه، به دلیل مرگ ناشی از سوانح و حوادث شاهد افزایش هستیم.

وی گفت: مهمترین دستاوردهای معاونت درمان را می توان راه اندازیم ۲۶ مرکز "هوم ک"ر، راه اندازی اورژانس دندان پزشکی در بیمارستان قلب فرشچیان، راه اندازی نخستین کلینیک زخم دیابتی در غرب کشور (لارو درمانی)، راه اندازی بخش روانپزشکی در سه بیمارستان جنرال ملایر، نهاوند و تویسرکان اشاره داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: شمار تخت های دیالیز این استان تا ۲ ماه پیش ۹۶ تخت بود و هم اینک به ۱۵۰ تخت رسیده است. 

حیدری مقدم آماده سازی سه مرکز غربالگری سرطان، اتمام و راه اندازی بلوک های ویژه زایمان در کل استان، راه اندازی سلامت‌کده طب سنتی، راه اندازی کلینیک جامع اعتیاد به موادمخدر و سیگار، ایجاد سامانه آزمایش های غربالگری سلامت جنین و ترویج زایمان های بی درد در استان را از دیگر اقدام های معاوت درمان علوم پزشکی دانست.

وی با بیان اینکه برای ۶ مرکز «آی.پی.دی» گرفته ایم ادامه داد: ایجاد زیر ساخت های لازم گردشگری سلامت در بیمارستان های استان و انعقاد قرارداد به منظور پذیرش بیماران از اقلیم کردستان عراق و تاجیکستان با ایجاد بخش های آی.پی.دی و  وی.آی.پی نیز در دستور کار قرار گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در حوزه غذا و دارو نیز اقدام به تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه آنالیز فرآورده های دارویی در غرب کشور، راه اندازی آزمایشگاه آنالیز فراورده های آرایشی و بهداشتی شده است.

حیدری مقدم افزود: آزمایشگاه غذا و آب علوم پزشکی استان، غرب کشور را پوشش می دهد همچنین به تازگی دانشگاه علوم پزشکی اقدام به انجام آزمایش ای.بی.سی برای داروهای پرهزینه کرده که پنج داروی پرهزینه ۸۰ درصد منابع دانشگاه را تشکیل می دهد که برای مدیریت مصرف این قبیل داروها کمیته هایی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه ۳۶۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ملزومات پزشکی از سال ۹۲ تاکنون خریداری شده است گفت: محدود سازی سقف اعمال جراحی گرانقیمت، الزام مراکز به تغییر برندهای مطرح گرانقیمت خارجی به برندهای تولید داخل کشور با کیفیت خوب و قیمت مناسب و مبارزه مستمر با مظاهر قاچاق تجهیزات و ملزومات پزشکی در سطح عرضه و توزیع از اقدامات شاخص حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با انجام آنالیز ای.بی.سی ملزومات پزشکی مصرف شده و اعمال نتایج آن در خریدهای سال های بعد شاهد کاهش معنا دار هزینه سرانه ملزومات پزشکی مصرفی نسبت به سال های قبل بودیم.

حیدری مقدم ادامه داد: در بخش دانشجویی علوم پزشکی همدان صنعتی سازی و گسترش فضای سلف سرویس دانشجویی، راه اندازی خوابگاه متاهلی دانشجویی و اسکان ۳۰ خانواده، ساخت و بهره برداری از خوابگاه ریحانه یک در پردیس دانشگاه ساخت و تجهیز ۲ سالن ورزشی ویژه دانشجویان، برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی ویژه دانشجویان جدید صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات دانشگاه علوم پزشکی، نبود دستگاه ام.آر.آی و سی.تی.اسکن بود اما هم اینک سی.تی.اسکن ۱۶ اسلایس چهار دستگاه و ام.آر.آی سه دستگاه تهیه شده است و بیمارستان ها هم به دستگاه رادیولوژی دیجیتال مجهز شدند.

وی بیان کرد: هم اینک سه دستگاه ام.آر.آی، ۱۶ دستگاه اکو کاردیو گرافی، ۱۴ دستگاه سونوگرافی، ۱۶ دستگاه رادیولوژی دیجیتال، یک دستگاه سی.تی.آنژیوگرافی، ۲ دستگاه شتاب دهنده رادیوتراپی و ۴۵ دستگاه همودیالیز در همدان وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.