بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در قلب پاییز هگمتانه زاده شد تا عصاره تئاتر و طبیعت را در هم آمیخته و معجونی از شادی و نشاط در کام کودکان بریزد تا آینده ای رنگارنگ برای خود و هم سن و سالانشان بسازند. 

جشنواره تئاتر یک تیر و دو نشان

جشنواره‌ امسال شعار کودک، تئاتر و طبیعت را برای خود پسندید تا با یک تیر دو نشان بزند، هم از طبیعت زخم خورده دلجویی کرده باشد و هم بذر حرمت به آب و خاک و درخت را در دل و جان کودکان بپاشد.

اگر چه اینکار را دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هفت خوان تعلیم و تربیت می داند، اما او ایمان دارد که با تلاش و صداقت می توان هر سختی را به آسانی تبدیل کرد.

همان سادگی که در وجود کودکان موج می زند و مجید قناد معتقد است که جشنواره بعد از ربع قرن فعالیت باید به مرام و منش کودکان پی برده و آنها را برای شکافتن پوسته سخت زندگی آینده محکم و قوی کند.

در این جشن جهانی کودکان و نوجوانان شالوده اصلی همه بخش‌ها هستند به طوری که تعداد زیادی از مهمان ها، مخاطبان و میزبانان را نونهالان تشکیل می‌دهند.

رونمایی از پوستر جشنواره در یکی از دبستان های دخترانه، افتتاح این رویداد با شرکت همه خردسالان و کودکان و آئین پایانی این جشنواره با هنرنمایی کودکان، همگی بر کودکانه بودن جشنواره تئاتر گواهی می دهند.

سفره رنگین جشنواره برای۵۰۰ مهمان داخلی و خارجی

طبق آخرین شمارش رئیس جشنواره تعداد مهمانان این ضیافت به ۵۰۰ نفر رسیده که از داخل و خارج کشور برای کاشتن گل شادی به روی لبان فرزندان ایران زمین به همدان می‌آیند.

به گفته احمدرضا احسانی این مهمان ها از شهرهای مشهد، تهران، اصفهان، ساوه، یزد، مازندران، لرستان، هرمزگان، قم ، لاهیجان و البرز به همدان می آیند و مهمانان خارجی نیز از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آرژانتین، یونان، فرانسه، بلژیک و تاجیکستان به این جشن بزرگ دعوت شده اند و پایتخت تاریخ و تمدن برای مهمان نوازی و پذیرایی از آنها به طور کامل آماده است. 

این مهمانان در قالب گروه های نمایشی به مدت پنج روز از ۱۶ تا ۲۱ آبان در بخش های خردسال، کودک، نوجوان، دانش آموزی، خیابانی، بین الملل آثار خود را اجرا کرده و داوران جشنواره هم با دقت این نمایش ها را تماشا کرده و شایسته ترین ها را برای دریافت جایزه جشنواره انتخاب می‌کنند.

احترام برومند، آناهیتا غنی‌زاده و مرضیه برزی داوران بخش مسابقه خردسال، قطب‌الدین صادقی، مجتبی مهدی و بهرام دوست قرین داوران مسابقه کودک و داوود کیانیان، هما جدیکار و حسین صفی داوران بخش مسابقه نوجوان هستند و جواد انصافی، محمدعلی صادق‌حسنی و امیر مشهدی‌عباس هم بخش خیابانی را قضاوت می‌کنند.

جشنواره تئاتر به نام و به کام کودکان

در و دیوار سرد و سنگی شهر هم رنگ و لعاب کودکانه گرفته و اخلاق و رفتار بزرگترها نیز با کودکان مهربان و لطیف تر شده اند، خلاصه همه چیز به نام و به کام کودکان است و به گفته رئیس کمیته اطلاع رسانی جشنواره همه داشته های شهر به کار گرفته شده تا هیچ کسی از آمدن جشنواره بی خبر نماند.

به روی بیلبوردها، پل ها و سازه های شهر تبلیغات رنگارنگ جشنواره خودنمایی می کند و اتوبوس های درون شهری هم به شکل و شمایل جشنواره درآمدند.

به گفته شهنوازیان نه تنها شهر همدان بلکه درتمام شهرستان ها نیز صدها بنر با طرح پوستر و شعار جشنواره از سر و گوش شهر آویزان شده تا همه طعم این شادمانی را بچشند.

 ۲ تریلی به صورت سیار در مناطق محروم و روستاها بعضی از قسمتهای جشنواره را اجرا می کند تا کودکان ساکن در این محله ها هم پا به پای کودکان شهری تئاتر ببینند و شادی کنند.

آموزش تئاتر، حاشیه ای مهم تر از متن

یکی از بخش های جنبی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که هر سال هم قوی و غنی تر شده و طرفداران بسیاری دارد، کارگاه های تخصصی است.

هنرمندان تئاتر، مربیان و معلمان مشتری پر و پا قرص این دوره ها هستند که توسط اساتید برجسته ای از کشورهای ایتالیا و استرالیا و چند استاد مجرب از کشورمان دایر می‌شوند.

"بازیگری در تئاتر کودک و نوجوان"، "بازیگری با استفاده از تکنیک‌های انگیزشی از طریق بداهه‌گویی"، "تئاتر فیزیکال، آموزش، کاردستی، بازی و خلاقیت" و "خلاقیت در کارگردانی" موضوع کارگاه های تخصصی است که در بیست و ششمین دوره این رویداد بین المللی برای فعالان عرصه تئاتر برگزار می‌شود تا آنها با تکنیک و شیوه های ایجاد نوآوری و ابتکار در نمایشنامه نویسی، بازیگری و کارگردانی را بیاموزند و آثار بهتر و با کیفیت تری برای کودکان بسازند.

خلاصه اینکه در یک هفته ای که کهن دیار هگمتانه رخت و لباس تئاتر کودک به تن کرده همه چیز به نام کودکان و به کام آنهاست تا زیباترین ها را تماشا کنند و آفریننده های زیبایی برای فردا باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.