آروز کاوه‌ئی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در فصل سرد سال مواجهه با ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری زا بیشتر می‌شود علاوه بر آن به دلیل کاهش دمای محیط و متعاقب آن کاهش تعریق ممکن است اشخاص کمتر احساس تشنگی کنند.

وی اضافه کرد: این مساله می تواند در دریافت آب افراد موثر باشد و میزان آب بدن کاهش پیدا کند بنابراین در این فصول بهتر است به تقویت سیستم ایمنی و دریافت آب و مایعات توجه ویژه شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه انرژی باید متناسب با نیاز فرد تامین شود بیان کرد: به طور کلی انرژی از طریق کربوهیدرات، پروتئین و چربی های موجود در موادغذایی تامین می شود بنابراین باید در مصرف کربوهیدرات اصل تعادل رعایت شود چرا که دریافت کم یا زیاد کربوهیدرات، هر ۲ باعث کاهش میزان فعالیت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

کاوه‌ئی ادامه داد: همچنین شهروندان باید در این موقع به دریافت پروتئین توجه کنند چرا که کاهش مصرف آن باعث کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی اظهار داشت: مصرف زیاد چربی نتیجه منفی بر عملکرد سیستم ایمنی دارد بهتر است منابع غذایی اُمگا۳ شامل روغن سویا، روغن کانولا و ماهی دریافت شود زیرا این نوع از اسید چرب باعث افزایش سطح ایمنی می شود و خاصیت ضدالتهابی دارد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ویتامین های A ، D ،E ،B ، C و عناصر روی و سلنیوم و  پروبیوتیک ها نیز در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند.

کاوه ئی افزود: دریافت متعادل و متنوع رژیم غذایی تاثیر به سزایی در عملکرد سیستم ایمنی دارد و کمبود هر ماده مغذی باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سیستم ایمنی در دفاع از بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا که سلامت بدن را به خطر می‌اندازند، نقش بسیار مهمی دارد باید نکاتی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن رعایت کرد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: سیستم ایمنی از ارگان‌های مختلف بدن حمایت می‌کند و به این ترتیب مواد مضر از طریق سیستم‌های تنفس، گردش خون، کلیه‌ها و پوست از بدن خارج می‌شود.

کاوه ئی بیان کرد: یکی از بهترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی، داشتن یک رژیم غذایی سالم است به عنوان مثال خوراکی‌هایی مثل تخم‌مرغ، سویا، خشکبار، میوه و سبزی، غذاهای دریایی، اسفناج و فلفل قرمز می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.

وی گفت: لبنیات یکی از بهترین گزینه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی به حساب می‌آید؛ به ویژه انواع پروبیوتیک که مصرف روزانه آنها احتمال بروز بیماری‌های روده و دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد؛ میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی فیبر هستند و مصرف فیبر هم سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان توصیه کرد: شهروندان روزی ۲  وعده میوه و سبزی بخورند و حداقل هفته‌ای ۲ تا سه مرتبه نان حاوی جوی دو سر در برنامه غذایی‌ قرار دهید.

کاوه ئی گفت: بوی سیر و پیاز برای بیشتر آدم‌ها غیرقابل تحمل است، اما این خوراکی‌ها که با خوردنشان همه را فراری می‌دهید، با عوامل عفونی و باکتریایی در بدن مبارزه می‌کنند.

وی اضافه کرد: سیر قدرت سیستم دفاعی بدن را افزایش داده به همین دلیل توصیه می‌شود روزی یک حبه سیر خام بخورید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خواستار گنجاندن غذاهای دریایی در برنامه غذایی شد و افزود: سلنیوم و اسیدهای چرب اُمگا۳ که به وفور در ماهی و به طور کلی در غذاهای دریایی وجود دارند که از مهم‌ترین ترکیب‌های مفید و موثر برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند پس توصیه می شود هفته‌ای سه مرتبه ماهی مصرف کنید.

کاوه ئی اضافه کرد: باید دنبال آنتی‌اکسیدان‌ها باشید چراکه با مصرف خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد.

وی اظهار داشت: میوه‌ها و سبزی‌های زرد، نارنجی و قرمز و موادغذایی حاوی ویتامین‌های Cو E شامل مرکبات، فلفل‌دلمه‌ای،‌ میوه‌ها و سبزی‌های رنگی خام، گوجه‌فرنگی، مرکبات، چغندر، توت‌فرنگی، کیوی، نخود،‌ هویج، تخمه آفتابگردان، سیب، بادمجان، پیاز قرمز همگی دارای آنتی‌اکسیدان هستند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: همچنین منابع غذایی‌ که سلنیوم دارند مثل غذاهای دریایی، جگر و منابع روی شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی، مغزها، حبوبات، غلات سبوس‌دار  هم آنتی‌اکسیدان دارند و با مصرف آنها در برنامه غذایی روزانه سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود.

کاوه ئی اظهار داشت: نوشیدن مایعات یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن است زیرا می‌تواند مواد سمی را از بدن دفع و خارج کند، پس حداقل روزی هفت تا هشت لیوان آب بنوشید.

وی اضافه کرد: همچنین شهروندان مصرف روزانه چای سبز را در اولویت‌های برنامه غذایی روزانه‌ خود قرار دهند چراکه مایعات مورد نیاز بدن را تامین کرده و هم به لحاظ داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی ادامه داد: مغز بادام، سیب، کلم بروکلی، عدس قرمز، ماهی آزاد، اسفناج، سیب زمینی، عصاره سبزیجات،دانه گندم و گیاه و میوه قره قاط به عنوان غذایی هایی که غنی از مواد غذایی و ضد بیماری هستند در وعده های غذایی قرار گیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.