مدیرکل استاندارد همدان روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای سال جاری ۳۱۲ تقاضا برای استانداردسازی شهربازی‌های استان در سامانه مربوطه ثبت شده که پس از آزمون و ارزیابی‌های صورت گرفته ۲۶۲ تجهیز گواهینامه ایمنی استاندارد دریافت کردند.

محمد مددی اضافه کرد: در آخرین پایش هایی که در بهار سال جاری صورت گرفته در سطح کشور، همدان رتبه نخست استاندارد شهربازی ها را کسب کرده است.

هشت پارک محله استاندارد شد

وی با اشاره به انجام ۲۷۲ بازرسی فنی از شهربازی های استان خاطرنشان کرد: همدان منطقه ای گردشگری است و شهربازی ها برای برقراری ایمنی و حفظ سلامتی استفاده کنندگان از استانداردسازی تجهیزات خود استقبال می کنند. 

مددی همچنین از وجود ۵۰۰ پارک محله در استان خبر داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که تجهیزات بازی این اماکن استاندارد نیستند و تنها تجهیزات یک پارک تا سال گذشته برای دریافت تائیدیه استاندارد اقدام کرده بود.

مدیرکل استاندارد همدان تفریح و بازی در محیط و اماکن امن و سالم حق کودکان است و از ابتدای سالجاری تاکنون با اقدامات ترویجی و با کمک شهرداری ها وسایل هشت پارک محله موفق به دریافت گواهینامه ایمنی استاندارد شدند.

کشف ۲۵۰ کالای بی کیفیت در بازار

وی نظارت بر کیفیت محصولات مشمول استاندارد اجباری را از وظایف حساس استاندارد ذکر کرد و افزود: در نیمه نخست سال جاری ۷۱۲ نمونه برداری از صنایع تحت پوشش در مراحل گوناگون تولید انجام شده است.

طبق آمار و اطلاعات مددی چهار هزار و ۳۰۰ فقره بازرسی از بازار و اصناف مختلف سراسر استان در مدت یاد شده صورت گرفته که ۲۵۰ نمونه مشکوک به بی کیفیتی کشف شد.

مدیرکل استاندارد همدان یادآوری کرد: اجرای طرح های بازرسی  در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام می شود و عرصه را بر متخلفان تنگ کرده و اجازه تولید و توزیع اجناس تقلبی و بی کیفیت را به سودجویان نمی دهد.

وی گفت: مصرف کنندگان با ارسال کد ده رقمی مندرج در ذیل نشان استاندارد به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷می توانند از اصالت این نشان مطمئن شوند.

این سامانه پیامکی به منظور جلوگیری از سو استفاده و پیشگیری از درج نشان جعلی استاندارد بر روی کالاها راه اندازی شده که اطلاعاتی از قبیل شماره پروانه، نام فراورده، تاریخ اعتبار پروانه، نام واحد تولیدی، استان و شهرستان محل تولید و نوع استاندارد محصول را در اختیار درخواست کننده قرار می دهد.

ورود ۲۸ کالای جدید استاندارد به بازار

صدور پروانه استاندارد یکی از آیتم هایی است که وضعیت تولید استان را نشان می دهد و از ابتدای امسال به گفته مددی ۲۸ پروانه کاربرد نشان استاندارد برای محصولات مشمول استاندارد اجباری صادر شده است؛ اعتبار این پروانه ها سه ساله و استمرار کیفیت شرط تمدید آن است. 

مدیرکل استاندارد اضافه کرد: در این مدت ۱۳ پروانه کاربرد نشان استاندارد تعلیق و ۲۶ پروانه نیز باطل شده که علت آن رعایت نکردن موازین استاندارد بوده است.

وی به صدور پنج پروانه کاربرد نشان استاندارد تشویقی برای محصولات تولیدی استان اشاره کرد و گفت: ۱۲ پروانه از این نوع که سالهای پیش صادر شده بود نیز تمدید شد.

ساختمان های بدون آسانسور استاندارد پایان کار نمی گیرند

مددی با بیان اینکه از ابتدای سال  ۲۲۵ گواهینامه استاندارد برای آسانسورهای استان صادر و همچنین ۶۱ گواهینامه ادواری برای آسانسورهایی صادر شد که پیش تر این تائیدیه را دریافت کرده بودند. 

وی تاکید کرد: هیچ ساختمان مسکونی بدون گواهینامه ایمنی استاندارد نمی تواند پایان کار از شهرداری دریافت کند.

مدیر کل استاندارد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره حادثه رخ داده در آسانسور ساختمان شورای شهر همدان گفت: گویا این بنا به دلیل اینکه شخصی نبوده و نیازی به دریافت پایان کار از شهرداری نداشته، برای دریافت گواهینامه استاندارد به ما مراجعه نکرده است.

استانداردهای ویدئویی، خالق صحنه های جهانی

۲۲ مهرماه روز جهانی استاندارد نامگذاری و " استانداردهای ویدئویی، خالق صحنه های جهانی" به عنوان شعار امسال انتخاب شده که فیلم این شعار جهانی نیز توسط یک جوان ایرانی ساخته شده است.

مددی گفت روز جهانی استاندارد در کشورمان به یک هفته ارتقا یافته و با محوریت رونق تولید و کیفیت بخشی تولیدات داخلی و حمایت از مصرف کنندگان و فعالان اقتصادی برنامه هایی را اجرا می کند در استان همدان نیز همایش استاندارد با هدف معرفی و تجلیل از برگزیدگان استاندارد در روز چهارشنبه ۲۴ مهرماه با حضور شخصیتهای کشوری و محلی اجرا می شود.

در این آئین صاحبان ۹ کارخانه تولیدی و مدیر کنترل کیفیت برتر معرفی می شوند.

۲۰۸۷/۷۵۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.