سعید آیینه وند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: یکی از ارکان کانون وکلای دادگستری، دادسرا و دادگاه انتطامی است که در صورت ارتکاب تخلف توسط وکلا، پرونده در این دادسرا رسیدگی می شود.

وی اضافه کرد: نیمه نخست امسال بر اساس رای دادسرا ۱۳۰ شکایت از وکلای استان شده و ۴۰ کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شده است و مابقی پرونده ها منع تعقیب شدند.

رییس کانون وکلای دادگستری همدان دریافت پول بیش از تعرفه مصوب، عمل خلاف شان و اخلاق حرفه ای وکلا و صدور کیفرخواست توسط دادگستری به خاطر جرایم عمومی را از عمده تخلف ها برشمرد.

آیینه وند یادآوری کرد: در دوره قبلی هیات مدیره کانون وکلای دادگستری، ۶ مورد پروانه وکالت تعلیق و سه مورد ابطال شدند که علت ابطال پروانه به خاطر ارتکاب اعمال خلاف شئون وکلا، تخلف از سوگند و دریافت وجوه به صورت مستمر و متعدد بیش از تعرفه مصوب بوده است.

وی تاکید کرد: دادسرا و دادگاه انتظامی مستقل بوده و هیات مدیره کانون وکلای دادگستری نقشی در صدور رای ندارد.

رییس کانون وکلای دادگستری همدان خاطر نشان کرد: این کانون بر اساس قانون استقلال وکلا در سال ۱۳۳۳ تشکیل و سال ۱۳۸۳ در همدان مستقل شد و تاکنون هشت هیات مدیره با رای وکلا تشکیل شده است. 

آیینه وند درباره فعالیت اداره معاضدت کانون وکلا توضیح داد: این اداره مکلف به معرفی وکیل تسخیری به افراد بی بضاعت است که در نیمه نخست امسال ۳۱۴ وکیل تسخیری و ۲۴ معاضدتی معرفی شدند.

وی افزود: هر وکیل در طول یکسال فعالیت باید چهار پرونده تسخیری و معاضدت بر عهده بگیرد و هزینه آن نیز باید از سوی قوه قضاییه تامین شود که تاکنون رقمی از سوی این قوه به وکلا پرداخت نشده است.

رییس کانون وکلای دادگستری همدان گفت: همچنین مشاوره رایگان صرفنظر از تمکن مالی به مراجعه کنندگان داده می شود که به طور میانگین روزانه ۲۰ مشاوره توسط وکلا در همدان ارایه شده است.

وی مشکلات جامعه وکلا را بیشتر درون سازمانی دانست و افزود: این مشکلات ۷۰ درصد توان این قشر را به خود معطوف کرده که پشت پرده آن یکسری افراد هستند که دنبال منافع شخصی، جناحی و سیاسی هستند.  

آیینه وند اظهار داشت: این افراد در سال های گذشته نیز به فکر ویرانی بودند، برای مثال پیش از حضور مرحوم آیت الله شاهرودی در راس قوه قضائیه، دادسراها را برخی حذف کردند که در همان دوره رییس اسبق قوه دوباره آن را احیا کرد. 

وی بیان مساله انحصار کانون وکلا را نادرست دانست و گفت: مستقل نبودن وکلای دادگستری و قرار گرفتن آنها تحت فرمان قاضی به دادرسی عادلانه خلل وارد می کند. 

رییس کانون وکلا دادگستری همدان ادامه داد: طبق اصل ۳۵ قانون اساسی داشتن وکیل حق مردم است همچنین استقلال کانون وکلا ارتباط مستقیمی با دموکراسی هر کشور دارد. 

آیینه وند افزود: وکلای وابسته به دولت که پروانه فعالیت خود را از دولت می گیرند به لحاظ حضور در مجامع بین المللی پذیرفته شده نیستند و برای دفاع از حق مردم باید وکلا در نرم جهانی باشند. 

وی گفت: در کانون وکلا برای جذب وکیل، سالانه یک کمیسیون با ریاست رییس کل دادگستری، رییس دادگاه انقلاب و رییس کانون تشکیل شده و این تیم تعیین ظرفیت می کنند. 

رییس کانون وکلای دادگستری همدان با بیان اینکه آزمون جذب وکیل آبان ماه برگزار می شود ادامه داد: امسال ۵۰ نیرو جدید جذب می شوند که ۳۰ درصد آنها مربوط به خانواده دارای کد ایثارگری است. 

آیینه وند افزود: هیات مدیره جدید کانون وکلای همدان با توجه به رویکرد رییس قوه قضاییه مبنی بر "هر مسجد یک حقوق دان"، برای اجرای این طدح اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: این طرح با مشارکت کانون وکلا، مرکز امور مشاورین قوه قضاییه موضوع ماده ۱۸۷ و قضات صورت می گیرد که در این راستا کانون وکلا فراخوان زده است.

۵۵۰ وکیل دارای پروانه به همراه ۱۳۰ کارآموز در همدان فعال هستند.

۷۵۲۶/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.