در تشریح نوع فعالیت بیمارستان‌های محلی باید گفت در این بیمارستان‌ها خدمات اورژانس شبانه روزی، بستری کمتر از ۲۴ ساعت و خدمات تخصصی پایه به صورت سرپایی ارائه می‌شود و در مجموع احداث این بیمارستان‌ها یکی از راه‌هایی است که می‌توان خدمات را با بهترین کیفیت و بهره‌وری بالا ارائه داد.

ازندریان شهری است از توابع بخش جوکار با جمعیتی بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر که درمانگاه شبانه‌روزی فعلی این شهر جوابگوی نیاز ساکنان آن و روستاهای همجوار نیست و بر همین اساس دست‌اندرکاران این شهر موضوع را به مسئولان بهداشت و درمان و نمایندگان این شهرستان ارجاع دادند تا شاید بتوانند از ثمره ماندگار طرح تحول نظام سلامت بهره‌مند شوند و طرح احداث بیمارستان را در این شهر مطرح کردند.

از آنجا که طبق قوانین و ساز و کارهای بهداشت و درمان احداث بیمارستان در ازندریان با جمعیتی بیش از ۱۱ هزار نفر امکان‌پذیر نبود، احداث بیمارستان محلی به عنوان بهترین راه حل برای بهره‌مندی مردم این شهر از خدمات بهداشتی و درمانی عنوان و نقطه امیدی برای شهروندان ازندریان شد تا از این طریق صاحب بیمارستانی شوند که خدمات اورژانس، آزمایشگاه، اتاق عمل، تخت بستری، رادیولوژی و درمانگاه را دریافت کنند، بلافاصله خیران این شهر وارد عمل شدند و سه هزار متر مربع زمین را برای احداث بیمارستان در ورودی شهر اهدا کردند.

فعالیت مرکز جامع سلامت ازندریان به صورت شبانه‌روزی

این نکته قابل ذکر است که ازندریان در حال حاضر صاحب یک مرکز جامع سلامت با تمامی زیرساخت های لازم، داروخانه، آزمایشگاه و چهار مکان اسکان پزشک در مرکز شهر است و به صورت شبانه روزی تمامی خدمات بهداشتی مورد نیاز را به مردم ارائه می دهد.

از آنجا که نقشه تیپ بیمارستان‌های محلی در کشور توسط وزارت بهداشت و درمان طراحی شده است، در دیداری که ۲ سال پیش نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر بهداشت و درمان داشتند، با پیگیری‌های صورت گرفته توسط وزیر بهداشت وقت به رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان دستور پیگیری و اجرای این بیمارستان در ازندریان داده شد و طبق نظر رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی همدان مقرر شد بیمارستان در مکان جدیدی که خیران اهدا کرده بودند، احداث و مرکز جامع سلامت به این مکان منتقل شود.

کلنگ زنی بیمارستان محلی ازندریان در دهه فجر سال 97

در همین راستا گلنگ احداث بیمارستان محلی بهمن سال گذشته به زمین زده شد و به سرعت موسسه خیریه حضرت زهرا(س) ازندریان پس از اهدای زمین برای ساخت این بیمارستان وارد عمل شد و کار ساخت را در محل شروع کردند، در همان مراحل نخست آغاز کار بود که طبق نظر یکی از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی همدان ایرادی در اجرای این طرح مبنی بر اینکه راه دسترسی مردم به این بیمارستان مشکل است و نمی‌توان بهداشت و درمان را از یکدیگر تفکیک کرد، مطرح و روند اجرای طرح را به مدت یک سال عقب انداخت.

به همین منظور برای حل مشکل به تازگی نشستی با حضور نمایندگان ملایر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، مشاور موسسه خیریه حضرت الزاهرا(س) و دیگر دست اندرکاران بهداشت و درمان استان و شهرستان و مدیران شهر ازندریان برگزار شد تا شاید گره از مشکل بیمارستان محلی ازندریان باز شود و مردم بتوانند از خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز بهره‌مند شوند.

پس از بازدید از محل جدید اجرای طرح و مرکز جامع سلامت ازندریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان آب پاکی را روی دست اجرا کنندگان این طرح ریخت و گفت: این طرح از نظر اقتصادی، بهداشتی و درمانی توجیه ندارد و منطقی نیست که بهداشت و درمان را یکدیگر جدا کنیم.

محل جدید بیمارستان محلی ازندریان زیرساخت ندارد

به گفته رشید حیدری‌مقدم امکان جابجایی مرکز بهداشتی به مرکز جدید وجود ندارد و طرح به دلیل زمان‌بر بودن و نداشتن زیرساخت‌های لازم، قابلیت اجرا ندارد.

طبق پیش‌بینی وی حدود ۸۵ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت بیمارستان محلی ازندریان در مکان جدید نیاز است، مشروط بر اینکه زیر ساخت‌های لازم را داشته باشد و سالانه باید حدود ۳۶ میلیارد ریال حقوق و دستمزد پرداخت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان توضیح داد: برای احداث بیمارستان محلی حداقل به ۱۷۰۰ مترمربع فضا نیاز داریم، در حالی‌که در مرکز جامع سلامت ازندریان ۷۵۰ مترمربع با چهار محل اسکان پزشک، داروخانه و آزمایشگاه با زیرساخت‌های به صورت شبانه‌روزی فعال است و در کنار این مرکز ۶۵۰ مترمربع زمین و یک فضای ۷۵۰ متری در طبقه فوقانی آن قابل استفاده وجود دارد.

بازدید مسئولان از محل جدید بیمارستان محلی ازندریان

حیدری‌مقدم پیشنهاد کرد: ۶۵۰ مترمربع زمینی که در اختیار داریم به خیران می‌دهیم تا در ۲ طبقه ساخته شود، در حالی‌که زیرساخت داریم، تاسیسات و مکان زیست نمی‌خواهد و به راحتی می‌توانیم وضعیت موجود را با ایجاد اتاق عمل و ۶ تخت بستری توسعه دهیم.

وی تاکید کرد: در مجموع حدود ۲ هزار مترمربع فضایی که زیرساخت‌هایش آماده است، را در اختیار خیران این موسسه قرار می‌دهیم و پس از ساخت بیمارستان تعهد می‌کنیم چارت تشکیلاتی، تجهیزات، پزشک و امکانات آن را تامین کنیم، در عین‌حال که افزایش پست‌ها نیز قابلیت اجرایی دارد.

حال موضوعی که چوب لای چرخ بیمارستان محلی ازندریان قرار داده است، زمین مخابرات با مساحت ۲۵۰۰ مترمربع در جوار مرکز جامع سلامت این شهر است که در صورت تملک می‌تواند به روند اجرای بیمارستان محلی کمک کند و عزم خیران برای اجرای این طرح نیز جدی‌تر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در این باره گفت: اگر حتی چندین میلیارد ریال پول برای خرید این زمین هزینه شود، بسیار به صرفه‌تر و منطقی‌تر از ساخت محل جدید است، تنها در صورتی با ساخت محل جدید بیمارستان محلی در محل جدید موافقت می‌کنیم که مردم ازندریان نظرشان برای محل مساعد باشد و خیران تعهد رسمی دهند که تمامی زیرساخت‌های لازم و راه دسترسی را تامین کنند و تمامی تعهدات را از نیز مسئولان این شهرستان اخذ کنیم.

زمین مخابرات؛ پایان دغدغه بیمارستان محلی ازندریان

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی که پیگیری‌های زیادی در این زمینه برای تحقق خواسته مردم ازندریان انجام دادند بیان کرد: ازندریان نخستین شهری است که طبق استانداردهای وزارت بهداشت و درمان صاحب بیمارستان محلی می‌شود.

محمد کاظمی ضمن تقدیر از اقدام خیرخواهانه خیران ازندریان در اهدای ۶ هزار مترمربع زمین و ساخت بیمارستان محلی گفت: احداث این بیمارستان نقطه امیدی برای مردم ازندریان است که هر چه سریعتر باید اجرایی شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه اجرای این طرح، قول مساعد داد: هفته جاری جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت مخابرات برای حل و فصل این موضوع گذاشته شود و موافقت‌های لازم برای خرید زمین مخابرات و اضافه شدن آن به مرکز جامع سلامت ازندریان اخذ شود.

نشست بررسی مشکلات بیمارستان محلی ازندریان

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم از رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز قول مساعد در اجرایی شدن هر چه سریعتر بیمارستان محلی ازندریان و تعیین تکلیف آن گرفت و افزود: ما نیز در کنار شما پیگیر موارد هستیم.

به گفته دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی دولت با احداث بیمارستان محلی زمینه خدمتی را در شهر ازندریان فراهم کرده است که در بسیاری از نقاط کشور ایجاد نشده است.

تفکیک خدمات بهداشتی و درمانی به صلاح نیست

حجت الاسلام احد آزادیخواه تفکیک بین خدمت بهداشتی و درمانی در محل جدید اجرای این طرح را به صلاح ندانست و تاکید کرد: سیاست وزارت بهداشت و درمان بر تجمیع خدمات است و نباید با تصمیم اشتباه کاری انجام دهیم که آیندگان ما را مواخذه کنند.

پیشنهاد وی نیز بر احداث بیمارستان محلی در مرکز جامع سلامت ازندریان و تلاش برای خرید زمین مخابرات بود، مگر اینکه راه چاره‌ای پیدا نشود.

حاج قاسم مشاور موسسه خیریه حضرت زهرا(س) ازندریان که عزم این موسسه را برای احداث بیمارستان محلی راسخ می‌داند، اعلام آمادگی کرد هر اندازه پول برای اجرای این طرح نیاز باشد، موسسه کمک می‌کند و هیچگونه مشکل بودجه‌ای نداریم.

هیچ مشکل بودجه‌ای در ساخت بیمارستان محلی ازندریان نداریم

وی گفت: بیمارستان در زمینی با وسعت بالا باید احداث شود و هر کاری را که به صلاح مردم و در راستای قوانین و مقررات باشد، انجام می‌دهیم.

میرزایی تاکید کرد: اگر بتوانیم زمین را از مخابرات خریداری کنیم، بیمارستان را در محل مرکز جامع سلامت احداث می‌کنیم، در غیر اینصورت طرح در مکان جدید اجرایی می‌شود.

این در حالیست که دست اندرکاران شهر ازندریان اعلام کردند در صورت زمین معوض با زمین مخابرات، حاضرند در هر نقطه‌ای از شهر زمین معوض در اختیار مخابرات قرار دهند و یا اینکه زمین را از شرکت مخابرات خریداری کنند که رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان قول مساعد داد: در صورتی‌که با مخابرات به جمع‌بندی رسیدیم، در کوتاهترین زمان ممکن تمامی زیرساخت‌ها و موارد اداری، تهیه نقشه‌ و سایر الزامات را تامین و برنامه زمانی برایش تعیین می‌کنیم.

از سوی دیگر امام جمعه ازندریان اظهار داشت: اگر این مشکل حل نشود، با بن بست مواجه می‌شویم و در اسرع وقت باید به نتیجه مطلوب برسیم.

حجت الاسلام علی امیدی با بیان اینکه در حق ازندریان اجحاف شده است، بر تلاش برای خرید زمین مخابرات تاکید و اعلام کرد: مشکل زمین نداریم و در هر نقطه‌ای از شهر می‌توانیم زمین معوض در اختیار مخابرات قرار دهیم.

سال گذشته مشاور موسسه حضرت زهرا(س) ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت بیمارستان محلی شهر ازندریان بیش‌بینی کرد که توسط خیران این شهر تامین و در مدت زمان ۲ سال عملیات ساخت آن به اتمام می‌رسد، در حالی‌که مسئولان بهداشت و درمان استان بر این باور هستند که ساخت بیمارستان محلی در مرکز جامع سلامت این شهر حدود ۳۰ میلیارد ریال برای سازندگان این طرح صرفه‌جویی به دنبال دارد.

۷۵۲۸/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.