به گزارش ایرنا عصر روز چهارشنبه سوم مهر با خروج قطار مسافربری از ریل در مسیر زاهدان - تهران نخستین حادثه ریلی کشور در سال ۹۸ رقم خورد و امن‌ترین وسیله نقلیه سفر را به چالش کشید، چالشی که برای نخستین بار از زمان راه‌اندازی این خط ریلی، جان تعدادی از مسافران و خدمه را گرفت.

این حادثه آنقدر ناگوار بود که واکنش رئیس جمهوری را در سفر نیویورک برانگیخت و در پیامی از دستگاه‌های امدادی و استانی بویژه وزارت بهداشت و درمان و راه و شهرسازی خواست تا با بسیج همه‌ی امکانات، اقدامات لازم را برای رسیدگی به موضوع و درمان سریعتر مصدومان انجام دهند.

معاون اول رئیس جمهوری در همان دقایق اولیه حادثه قطار زاهدان در تماسی تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان در جریان آخرین وضعیت حادثه خروج قطار زاهدان - تهران از ریل قرار گرفت و دستورات لازم برای رسیدگی‌های اولیه و فوری به پیامدهای این حادثه را صادر کرد.

جهانگیری با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده درگذشتگان این حادثه تلخ به مسئولان استانی دستور داد که تمامی امکانات خود را برای رسیدگی‌های لازم و درمان مصدومان حادثه به کار گیرند.
جهانگیری در این گفت وگوی تلفنی همچنین بر لزوم بررسی فنی و دقیق علت حادثه را یادآور شد و تاکید کرد که ضمن بازگشایی هر چه سریع‌تر این مسیر ریلی، اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه انجام شود.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مکالمه تلفنی ضمن ارایه گزارشی از حادثه و آخرین اقدامات انجام شده برای امداد رسانی، گفت: تمام امکانات استان برای کمک به مصدومان و بازگشایی این مسیر ریلی بکار گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان با قدردانی از مردم و مسئولان برای رسیدگی فوری به مصدومان حادثه قطار زاهدان - تهران گفت: مسئولان با کار کارشناسی دقیق علت بروز این حادثه را بررسی کنند تا دیگر شاهد وقوع حوادث تلخ نباشیم.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان نیز با صدور اطلاعیه‌ای ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان قطار زاهدان- تهران، خواستار رسیدگی فوری مسئولان به علت وقوع این حادثه شد.

سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به همراه اعضای کمیسیون رسیدگی به سوانح راه آهن با سفر به زاهدان از نزدیک به بررسی علت بروز این حادثه پرداخت.

علت بروز حادثه ریلی قطار زاهدان در دست بررسی است

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:حادثه واژگونی قطار زاهدان - تهران ساعت ۱۶ و ۲۰ دقیقه عصر روز چهارشنبه هفته گذشته در فاصله ١٠٠ کیلومتری از مسیر زاهدان و ٢ کیلومتری ایستگاه شورو رخ داد.

سعید رسولی افزود: بعد از بروز حادثه ریلی زاهدان بلافاصله شب گذشته اعضای کمیسیون رسیدگی به سوانح راه‌آهن با نخستین پرواز به زاهدان اعزام شدند.

وی ادامه داد: قبل از رسیدن اعضای این کمیسیون با توجه به شدت حادثه همکاران ما در راه آهن جنوب شرق و کرمان به منطقه اعزام شدند تا در کمترین زمان ممکن به بررسی علت حادثه و خدمات‌رسانی به هموطنان بپردازند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به آمار بالای تلفات جاده‌ای در کشور، راه آهن جزو کم حادثه‌ترین بخش حمل و نقل در کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه واژگونی قطار زاهدان - تهران نخستین حادثه ریلی امسال کشور محسوب می‌شود گفت: با توجه به اهمیت این موضوع بررسی علت حادثه و رسیدگی به مجروحان و مسائل خانواده جانباختگان این حادثه در اولویت راه آهن قرار دارد.

 ۱۳۴مصدوم حادثه ریلی زاهدان از بیمارستان ترخیص شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ۱۳۴ مصدوم حادثه ریلی زاهدان - تهران از زمان بروز این حادثه تاکنون بعد از دریافت خدمات اولیه پزشکی از بیمارستان‌های زاهدان مرخص شدند.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهار داشت: خارج شدن قطار زاهدان - تهران از ریل ۱۵۷ مصدوم برجا گذاشت که بلافاصله به بیمارستان‌های زاهدان منتقل شدند.

وی ادامه داد: بیماران بدحال نیازمند خدمات خاص این حادثه نیز برای دریافت خدمات تخصصی به بیمارستان خاتم الانبیا(ص) زاهدان منتقل شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از حضور و امدادرسانی ارزشمند مردم منطقه در لحظات نخست بروز حادثه قدردانی کرد.

حادثه قطار زاهدان - تهران یک کیلومتر به خط ریلی آسیب زد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در حادثه خروج قطار زاهدان - تهران از ریل پنج سالن قطار از ریل خارج که سه سالن به طور کامل واژگون شدند.

عبدالرحمن شهنوازی افزود: به دلیل شدت ضربات وارده در این حادثه یک کیلومتر خط ریلی در مسیر زاهدان دچار آسیب جدی شد که عملیات ترمیم آن بعد از انتقال کامل واگنها درحال انجام است.

وی با بیان اینکه علت بروز حادثه در دست بررسی است گفت: این قطار نزدیک به ۲۵۰ مسافر و خدمه داشت که ۱۵۷ نفر آنان مصدوم و چهار فوتی برجا گذاشت.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: در همان نخستین لحظات بروز حادثه ۱۰ دستگاه اتوبوس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک بالگرد برای انتقال مسافران به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: همچنین ۲ دستگاه ماشین آتش‌نشانی،چهار تیم امداد و نجات هلال احمر، و هشت وسیله نقلیه سنگین شامل، کامیون، بولدوزر، لودر و جرثقیل به محل واژگونی قطار اعزام شده بودند.

شهنوازی افزود: با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و خدماترسان سیستان و بلوچستان همه‌ی اقدامات برای رسیدگی مطلوب به مصدومان و خط ریلی در کمترین زمان ممکن انجام شد به طوریکه هماینک تنها ۲۳ مصدوم در بیمارستانهای زاهدان بستری و بقیه بعد از دریافت خدمات درمانی اولیه مرخص شدهاند.

وی ادامه داد: همچنین واگنهای این خط ریلی از محل حادثه جابجا و عملیات ترمیم یک کیلومتر خط ریلی با جدیت در دست اقدام است به طوریکه پیش بینی میشود تا چند روز آینده دوباره شاهد بازگشایی این مسیر باشیم.

حرکت قطارهای تهران - زاهدان و بالعکس طبق برنامه انجام می‌شود


روابط عمومی راه آهن جنوب شرق کشور(مستقر در زاهدان) در اطلاعیهای اعلام کرد: قطارهای تهران - زاهدان و زاهدان - تهران طبق برنامه انجام میشود اما مسافران از زاهدان با اتوبوس به بم منتقل میشوند تا از بم با قطار به تهران عزیمت کنند.
همچنین تا بازگشایی این مسیر قطارهای تهران - زاهدان طبق برنامه از ایستگاه راه آهن تهران حرکت میکنند تا پس از رسیدن به بم با اتوبوس به زاهدان منتقل شوند.
 

قرارگاه قدس جنوب شرق خبر خرابکاری تروریستی قطار زاهدان را تکذیب کرد

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور با صدور اطلاعیه‌ای خبر منتشر شده در برخی از شبکه‌های اجتماعی مبنی بر خروج قطار زاهدان - تهران از ریل از سوی گروهک‌های تروریستی را تکذیب کرد.

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به حضور تیم‌های تامین در طول مسیر راه آهن، در حادثه خروج این قطارهیچ اقدام خرابکارانه‌ای همچون بمب‌گذاری از سوی گروهک‌های تروریستی انجام نشده است.

اسامی جانباختگان حادثه قطار زاهدان اعلام شد

مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: محمد جعفر تیرتاش، مهری میرجلیلی، عباس ریگی سلطانی پور و سیروان خسروی اجساد شناسایی شده این حادثه بودند.

دکتر رضا عبدی افزود: اجساد جانباختگان پس از گذراندن مراحل قانونی از قبیل معاینه، احراز هویت، علت فوت و صدور جواز دفن به خانواده‌ها تحویل داده شد.

به گزارش ایرنا راه آهن جنوب شرق کشور با مسیر ریلی زاهدان - تهران به طول هزار و ۶۰۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید.
سیستان و بلوچستان با ۲۰ شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، بمپور، کنارک و چابهار و ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.

۷۳۱۶**۳۲۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.