به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از همدان ؛ استاندار همدان خواستار تسریع در ثبت جهانی آثار فاخر و منحصر به فرد استان، توسط سازمان یونسکو شد.

وی که در مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی"جاده ابریشم" سخن می گفت، خاطرنشان کرد: با توجه به آثار به جای مانده در ادوار مختلف تاریخ، قدمت همدان به بلندای تاریخ است.

سید سعید شاهرخی، اهداف این اجلاس را، احیای جاده ابریشم با رویکرد جدید و با در نظر گرفتن مقتضیات تاریخی،فرهنگی و اجتماعی دنیای امروز دانست و افزود: همدان لایق پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی است.

استاندار همدان، برخورداری جاده ابریشم از جاذبه‌های جغرافیایی، تاریخی، باستان شناسی، علمی و فرهنگی را زمینه ساز توسعه کشورهای این مسیر اعلام کرد و گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک و ژئوپولتیک کشورهای مسیر جاده ابریشم این مسیر همواره معبری مطمئن برای عبور و گذر کاروان های مختلف تجاری بوده است.

دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این اجلاس، جاده ابریشم را راهی برای مبادله علم و فرهنگ توأمان با مبادلات تجاری دانست و گفت: همدان یکی از اصلی ترین شهرهای"جاده ابریشم"، با دارا بودن صدها اثر تاریخی، گردشگری، سیاحتی و طبیعی همچنین وجود دانشمندان مطرح از اقوام و ادیان مختلف، همزیستی مسالمت آمیزی داشته و چنین نشست هایی دستاوردهای مهمی برای ساکنان این جاده و دنیا به همراه خواهد داشت.

سویتان سوتوسکی مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در این اجلاس با اعلام اینکه جاده ابریشم می تواند زمینه ساز گفتگوی فرهنگی کشورهای این مسیر بین المللی باشد، اظهار داشت: برای من مایه افتخار است که در ششمین اجلاسیه کشورهای عضو جاده ابریشم در شهر همدان حضور داشته باشم.

وی خاطرنشان کرد: یونسکو به کشورهای آسیایی عضو، فرصت داده است تا در آثار ملی خود بازنگری کرده و این آثار را برای ثبت جهانی شناسایی و به یونسکو معرفی کنند.

سوتوسکی، هدف پروژه احیای جاده ابریشم را استفاده از فرایند بالادستی در راستای کنوانسیون یونسکو ( سال ۱۹۷۲) با هدف پرداختن به آثار فرهنگی دانست و افزود: دفتر منطقه‌ای یونسکو این هفته با همکاری سازمان‌های ایرانی ۲ رویداد مهم دیگر را در این کشور تدارک دیده است.

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو با اعلام اینکه سال گذشته یونسکو ۳ پروژه برای کشورهای افغانستان، آسیای میانه و ایران تعریف کرد بود، تصریح کرد: در قالب این پروژه‌ها تقویت مشارکت فرهنگی به منظور فراهم کردن توسعه پایدار و گردشگری مبتنی بر میراث فرهنگی بین این کشورها دنبال می‌شود.

لازم به ذکر است؛ اجلاس"جاده ابریشم" از یکم تا هفتم مهرماه با حضور نمایندگانی از ۴۰ کشور جهان در همدان برپاست.

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1263189
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.