منصور غلامی روز دوشنبه در آیین گشایش نشست‌های جهانی راه ابریشم در همدان افزود: دانشگاه جندی شاپور با یک هزار و ۷۵۰ سال پیشینه، به عنوان نخستین دانشگاه جهان در ایران تاسیس شده است.

وی اضافه کرد: تاریخ جهان نشان می‌دهد حوزه‌های علم و دانش در ایران، یونان، روم و چین شکل گرفته است که نزدیکی ایران و یونان و روم مبادلات را آسان و دوری چین مبادلات را سخت کرده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: تبادلات فرهنگی نکته تاریخی مهمی را نشان می‌دهد که ایرانیان با فرهنگ غنی وقتی با اسلام مواجهه شدند با توجه به ایدئولوژی علم و دانش آن را پذیرفتند.

وی با اشاره به اینکه مردمان آن زمان ارزش علم و دانش را می‌دانستند، اظهار داشت: به هم رسیدن دین اسلام و تاریخ و فرهنگ علم دوستی در ایران موجب شکوفایی علم و دانش در قرن های سوم و چهارم هجری شده است.

غلامی بیان کرد: مراکز علمی دنیای آن زمان با وجود سختی‌های زیاد ارتباط‌گیری، به خوبی از یکدیگر خبر داشتند.

وی تاکید کرد: همدان عمری به طول تاریخ ایران دارد و مرکز مبادلات علم در طول تاریخ بوده است و دانشمندان بسیاری از این خطه ایران زمین برخاسته‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: این نشست‌ها دستاوردهای گرانمایه‌ ای برای مردم حاشیه این جاده تاریخی خواهد داشت.

غلامی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: این روزها به پاس رشادت ها و جان فشانی های جوانان ایران و به پاس تلاش آن ها برای حفظ خاک میهن برنامه‌های متنوعی برپا می‌شود که باید از آن به عنوان یک کار ارزشمند در فرهنگ خود نام ببریم.

وی اظهار داشت: ملت ایران هیچگاه در طول تاریخ به هیچ کشوری تهاجم نداشته است و این افتخار در پیشینه ایران زمین ستودنی است.

همایش راه ابریشم از یکم تا هفتم مهرماه امسال به میزبانی همدان و با حضور ۱۴ کشور عضو راه ابریشم در شهر همدان در حال برگزاری است.
۹۹۰۴/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.