وقتی سخن از صدور مجوز پرورش کروکودیل در ملایر به میان آمد، عده ای آن را در حد یک حرف و دور از تحقق می دانستند؛ در حالیکه سرمایه گذار این طرح عظیم و البته با ریسک بالا، به اندازه ای در اجرای این طرح مصمم بود که کفش آهنین پوشید و ۲ سال و نیم برای اخذ مجوز پرورش کروکودیل دوندگی کرد تا طبق قول و وعده اش در اواخر سال ۹۷ این طرح اجرایی شد.

این رخدادی منحصر به فرد در ملایر و حتی استان همدان و کشور است که تنها و نخستین مزرعه پرورش کروکودیل کشور در این شهرستان با متراژ چهار هزار مترمربع ایجاد شد؛ مزرعه ای با ظرفیت ۶۰۰ سر کروکودیل از گونه پروسوس یا همان آب شور که گونه ای استرالیایی است و از جزیره قشم خریداری می شود.

بهمن سال گذشته به همت و همراهی بی نظیر سازمان جهاد کشاورزی، عزم راسخ سرمایه گذار، همکاری فرمانداری ویژه ملایر و سایر دستگاه های مرتبط برای اخذ مجوز، بزرگترین مزرعه پرورش کروکودیل کشور در شهرستان ملایر واقع در روستای گوراب احداث و راه اندازی شد و امروز به مرحله ای رسیده است که به گفته مدیر این طرح روزانه پذیرای ۵۰۰ تا ۶۵۰ بازدید کننده است؛ افقی روشن پیش روی صنعت گردشگری و اقتصادی ملایر و استان همدان که با ورود کروکودیل مهیا شد.

تا جایی که سازمان جهاد کشاورزی استان بر آن شد تا تور رسانه ای را تدارک و برای بازدید از این واحد و واحدهای پرورش ماهی این شهرستان اقدام کند.

دیدن هیولای زره پوش از نزدیک هم جذاب و هم ترسناک بود، اینکه کروکودیل ها تا چه اندازه باید رشد کنند تا به فروش برسند و یا زمان کشتار آنها کی فرا می رسد، آیا برای منطقه اطراف خطرناک است یا نه؟ سوال هایی که ذهن خبرنگاران را مشغول کرده بود و کنجکاوانه به دنبال جستن جواب آن بودند.

به گفته سرمایه گذار این طرح بزرگ مکان یابی به گونه ای انجام شده است که تهدیدی برای محیط نیست و این واحد یکهزار و ۵۰۰ متر با هر روستا فاصله دارد.

محمدحسین جلیلی روز دوشنبه در حاشیه تور رسانه ای استان همدان در جمع خبرنگاران افزود: اطراف محوطه علاوه بر دیوار کشی، ۲.۵ متر فنس کشی شده است و برای جلوگیری از حفر تونل و فرار کروکودیل ها، از کف زمین به داخل به قطر ۳۰ متر حفر و با بتن و سیمان پوشیده شده است.

وی با اشاره به ایجاد شرایط استوایی برای پرورش کروکودیل ها و حساس بودن به درجه حرارت گفت: به همین منظور گرمایش را از کف استخر ایجاد و کف ساختمان را لوله کشی آب گرم انجام دادیم و به طور مستمر درجه حرارت استخرها کنترل می شود.

مدیر واحد پرورش کروکودیل ادامه داد: دمای استخر روی ۳۰ درجه است و چنانچه دما به ۱۰ درجه برسد، تلفات داریم، در حالیکه این جانوران از نظر بیماری بسیار مقاوم هستند.

مزرعه پرورش کروکودیل در ملایر

جلیلی که ایده این طرح و طراحی استخرهای پرورش کروکودیل را از کشورهای برزیل، تایلند و مالزی الگو برداری کرده است بیان کرد: هر کروکودیل یک متر فضا و بین ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر عمق آب نیاز دارد و مصرف خوراک روزانه آنها مرغ و ماهی است.

وی با بیان اینکه هیچ یک از اجزای کروکودیل دور ریزی ندارد ادامه داد: خون کروکودیل به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی کاربردهای بسیاری دارد و روی ویروس و قارچ هم اثرگذار است و امروزه خون آن لیتری به فروش می رسد.

سرمایه گذار طرح پرورش کروکودیل با اشاره به مورد استفاده اجزای بدن کروکودیل در علم پزشکی گفت: از گوشت کروکودیل برای درمان رماتیسم، آسم و دردهای عضلانی و از پودر استخوان آن به صورت فرآوری شده برای سرطان پوست استفاده می شود.

جلیلی یادآور شد: هر کروکودیل سالانه ۶۸ دندان می ریزد و همین تعداد دندان جدید در می آورد که از دندان های این جانور برای تزئینات استفاده می شود.

پرورش کروکودیل در ایران پس از فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر بلامانع بودن این امر از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و مصرف داخلی ندارد، اما فرصت و بستری مهیا برای توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال است.

جلیلی در این باره بیان کرد: پس از فتوای رهبر معظم انقلاب بیش از ۳۰ مجوز پرورش کروکودیل در کشور صادر شد، اما به دلیل بالا بودن هزینه ها این طرح ها اجرایی نشد.

وی که تاکنون ۵۷ میلیارد ریال برای اجرای طرح هزینه کرده و ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات گرفته است ادامه داد: بیشترین هزینه برای ایجاد تاسیسات بود تا بتوانیم طبق استاندارد استخرهای پرورش کروکودیل را طراحی و اجرا کنیم.

مزرعه پرورش کروکودیل در ملایر

مدیر طرح پرورش کروکودیل ملایر اظهار داشت: در حال حاضر ۵۳ سر کروکودیل در این واحد وجود دارد و برای هشت تن اشتغال ایجاد شده و در صدد هستیم تا یک سال آینده به ظرفیت مد نظر برسیم.

جلیلی یادآور شد: برای کشتار کروکودیل ها اتاق مخصوص کشتار طراحی شده و مجوز حمل و نقل کروکودیل ها را نیز به سختی اخذ کردیم.

به گفته کارشناسان کروکودیل های نر ۱۲ سال و ماده ۱۵ سال طول می کشد تا بالغ شوند و طول بالغ آنها به هفت و نیم متر می رسد و در سال ۲ بار و هر بار بین ۲۰ تا ۶۰ تخم می گذارند.

زیر و بم پرورش کروکودیل 

جلیلی همچنین توضیح داد: پس از سه سال هر کروکودیل باید کشتار شود، چراکه اگر بزرگتر شوند پوستشان شاخی شده و قابل فروش نیست.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز عزم راسخ سرمایه گذار این طرح را ستود و گفت: جلیلی در کنار خانواده خود پاشنه کشیده برای اجرایی کردن این طرح تلاش کردند تا امروز که به هدف خود رسید و افتخاری برای استان است.

علی دولو پرورش کروکودیل را کار هر کسی ندانست و افزود: این مزرعه بزرگترین واحد پرورش این جانور در کشور با ظرفیت ۶۰۰ سر است، در حالیکه دیگر واحدهای پرورش کروکودیل جنبه گردشگری دارند.

وی بیان کرد: اجرای این طرح چون تجربه نخست استان بود، توصیه کردیم این طرح در مرحله بندی های مختلف اجرا و کروکودیل ها آورده شود تا بتوانیم شرایط تولید و رشد آنها را ببینیم.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره وجود چهار گونه کروکودیل و وجود یک گونه ایرانی در سیستان و بلوچستان با عنوان گاندو گفت: گونه پروسوس یا آب شور که متناسب با شرایط رشد و تکثیر برای این منطقه بود، انتخاب و از جزیره قشم خریداری شد که در این مدت رشد خوبی هم داشتند.

حرکت به سمت تکمیل ظرفیت مزرعه کروکودیل

دولو عملکرد سرمایه گذار را تاکنون موفق آمیز دانست و اظهار داشت: در مدت یکسال آینده به مرور برای تکمیل ظرفیت این طرح حرکت می کنیم.

وی با اشاره به تحمل سختی های فراوان برای اخذ مجوز و شناسایی ظرفیت های موجود گفت: با وجود تمام سختی ها، کار به خوبی به نتیجه رسید و از سوی مردم شاهد استقبال خوبی برای بازدید هستیم.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: علاوه بر تولید، طرح پرورش کروکودیل در ملایر یک فرصت گردشگری و بستری برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی است.

بر اساس گزارش های ارائه شده، در حال حاضر گونه های کروکودیل گینه نو، رود نیل، سیامی تایلند، آب شور و مردابی پنج نوع گونه قابل پرورش در جهان به شمار می روند که در ایران کروکودیل پروسوس یا آب شور قابل پرورش است و ملایر به عنوان نخستین شهر استان همدان و غرب کشور از سال ۹۷ نسبت به پرورش کروکودیل از گونه آب شور اقدام کرده است.

۷۵۲۸/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.