از ۷۹۹ موقوفه دارالمومنین، ۱۰۹ موقوفه محرمی است؛ به تعبیری نیت واقف به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به واقعه عاشورا و عزاداری سیدالشهدا(ع) مربوط می شود. 

نیات واقفان باید بی هیچ کم و کاستی اجرا شود و با آغاز ماه محرم و طنین انداز شدن نوای عزاداری در کوی و برزن این دیار، اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی موقوفه های یاد شده آستین های همت را به رسم هر سال برای عمل به خواسته و میل واقفان بالا زده است.

مجالس سوگواری، اطعام نیازمندان، برپایی مراسم روضه و مداحی، اعزام زائران بی بضاعت به عتبات عالیات و برپایی ایستگاه های صلواتی و اقداماتی از این دست، فعالیت‌هایی است که از محل اجرای نیات واقفین خیراندیش در ماه های محرم و صفر انجام می شود.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران گفت: برخی از این موقوفه ها مقید به مکان هستند یعنی باید در مکان خاصی اجرا شود و برخی مقید به زمان و تعدادی هم مقید به هر دو هستند که باید امین خوبی برای نیت واقفان باشیم.

وی اضافه کرد: براساس خواسته واقفان در ایام محرم پنج موکب در شهرهای استان برپا می کنیم تا به عزاداران سیدالشهدا خدمت رسانی کنند.

همچنین در روز تاسوعا و عاشورا عزادارن اطعام می شوند که سال گذشته نزدیک به ۱۵ هزار نفر بر سر سفره امام حسین(ع) نشستند و ثواب بردند.

حجت الاسلام حسینی از اعزام ۳۷ مُبلغ از قم به همدان خبر داد و گفت: این افراد همراه با ۳۵ مبلغ بومی به اماکن مذهبی شهر و روستا سفر کرده و بیرق عزاداری سیدالشهدا(ع) را علم کرده و برنامه های پیش بینی شده را اجرا می کنند.

به گفته وی این روحانیان در غرفه هایی که در ماه های محرم و صفر دایر شده نیز حضور یافته و به شبهات دینی مردم پاسخ می دهند؛ همچنین از محل نیت واقفان تعدادی از افراد بی بضاعت که تاکنون به عتبات عالیات مشرف نشده اند، شناسایی و به کربلای معلی اعزام می شوند.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه همدان از اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ایام محرم و صفر خبر داد و گفت: ۸۵ بقعه استان میزبان این طرح هستند و در ۴۰ بقعه آئین سخنرانی، مداحی و مدیحه سرایی برگزار می شود و ۱۸ بقعه متبرکه در نقاط مختلف استان هم میزبان طرح "لبیک یا حسین" هستند.

به گفته وی برنامه "شیرخوارگان حسینی" نیز در ۲۳ بقعه استان با حضور مادران و خردسالان اجرا و در شهر همدان این آئین در بقعه شاهزاده حسین(ع) مصادف با اولین جمعه ماه محرم برگزار می شود. 

۳۳ ایستگاه صلواتی نیز در شهرهای مختلف استان برپا می شود و بر اساس نیت واقفان اقلامی را بین عزادان و عاشقان حسینی توزیع می کنند.

۲۰ بقعه متبرک استان مجری آئین عزاداری نهم و دهم محرم هستند و نماز ظهر عاشورا نیز در این اماکن با حضور جمعیت عزادار اقامه می شود.

برنامه "رهروان زینبی" با هدف بصیرت افزایی بانوان در ۱۷ بقعه شاخص استان اجرا می شود و در این آئین بانوان با حضرت زینب(س) همدردی می کنند.

بنابر آمار ثبت شده در سیستم اوقاف و امور خیریه همدان موقوفه های خوبی برای عزاداری سید الشهدا وجود دارد اما برای ولادت امام حسین(ع) و یا واقعه مهم غدیر موقوفه ای ثبت نشده و لازم است که وقف ها به این سمت و سو نیز هدایت شوند. 

۷۵۲۷/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.