مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان با حضور در دفتر ایسنا به مناسبت هفته خبرنگار گفت: برای نخستین بار سند مهارت استان در قالب پرسشنامه های پژوهشی تنظیم شده است.
وهب مختاران در گفت وگو با ایسنا، منطقه همدان، ضمن تبریک روز خبرنگار و سالروز تاسیس جهاددانشگاهی اظهار کرد: پس از انقلاب، نهضتی با عنوان سوادآموزی در کشور با هدف آموزش و تعلیم بی سوادان ایجاد و پس از آن جهاددانشگاهی به عنوان نیرویی انقلابی وارد کار شد.
وی با بیان اینکه دغدغه امروز ما اشتغال است، عنوان کرد: جامعه امروز ما نیازمند نهضت مهارت آموزی است که اگر نتوانیم از این گذر مهارت آموزی عبور کنیم، به مشکلات جدی تری برخواهیم خورد.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان بیان کرد: برخی از مسائل و مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جلوی چشم ما وجود دارد که باوجود دردناک بودن، همانند اشتغال و بیکاری عمق فاجعه را به نمایش نمی کشاند.
وی خاطرنشان کرد: در عرصه آموزش، مهارت آموزی را به مدرک گرایی باخته ایم و همه به سمت مدرک گرایی رفته ایم.
مختاران با بیان اینکه مهارت آموزی ارزش بسیار پایینی پیدا کرده است، اضافه کرد: در سیستم آموزشی ما این تلقین می شود که اگر به دنبال مهارت آموزی بروید در جامعه جایگاه پایین تری خواهید داشت و حلقه مفقوده ثروت آفرینی و کارافرینی از اینجا شکل می گیرد.
وی تصریح کرد: اگر نتوانیم مهارت کارآفرینی را جا بیندازیم و اهمیتش را برای مردم، مسئولان و همه کسانی که با حوزه اشتغال سروکار دارند، روشن کنیم وضعیت بیکاری از زمان حال نیز اسفناک تر خواهد شد.
این مقام مسئول ادامه داد: اگر نتوانیم افراد کارآفرین، ثروت آفرین و دارای مهارت را تربیت کنیم باخته ایم.
وی درباره فعالیت ها و عملکرد فنی و حرفه ای در استان همدان نیز گفت: در اداره کل فنی و حرفه ای استان همدان ۲۱ مرکز دولتی و ۲۰۰آموزشگاه آزاد فعالیت می کند که در تیم های روستایی، زندان ها، پادگان ها، دانشگاه ها به مهارت آموزی می پردازند.
مختاران با بیان اینکه سالانه ۴۸ هزار نفر از آموزش های فنی و حرفه ای بهره مند می شوند، عنوان کرد: به شاخص «نفرساعت» اعتقادی ندارم چرا که به نظرم «نفر اشتغال» مهمتر است و آمار واقعی اشتغال را نشان می دهد.
وی افزود: تاکنون ۱۵ کارگاه آموزشی- تولیدی را در اداره کل فنی و حرفه ای استان همدان فعال کرده ایم که ۱۹۰ نفر در این کارگاه ها اشتغال دارند.
مدیرکل فنی و حرفه ای همدان ادامه داد: از آنجایی که آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با نیاز بازار ارائه می شود آموزش های به روز است و در این سازمان برای مدرک آموزش نمی دهیم و صرفا برای یاددادن مهارتی در این نهاد جمع آمده ایم.
وی در پاسخ به این سوال که آموزش ها برای سربازان فعال است یا خیر؟ نیز بیان کرد: این آموزش ها برای سربازان همدانی نیز دایر است و در همه مکان های نظامی آموزش های خاص را داریم تا سربازان با مهارت از پادگان ها ترخیص شوند.
مختاران با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای برای همه سنین و سطوح وجود دارد، اظهار کرد: طبق آماری موثق تا امروز تعداد ۶۰۶ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی برای کسب مهارت به فنی و حرفه ای مراجعه کرده اند چرا که این افراد پس از کسب مدارج بالای علمی به این نتیجه رسیده اند که بدون مهارت به جایی نخواهند رسید.
وی در ادامه چرم را یکی از مزیت های استان همدان در حوزه اشتغال خواند و افزود: فنی و حرفه ای در ابتکاری، دوره آموزشی چرم برای جوانان قرار داده که با دریافت تعهد از متقاضیان به شرط اشتغال در این حوزه، به متقاضیان آموزش های رایگان را ارائه می دهد اما متاسفانه با وجود متخصصان به روز و آموزش های رایگان، افراد زیادی تمایل به فعالیت در این حوزه ندارند و استقبال بسیار کم است.

این مقام مسئول در توجیه عدم استقبال جوانان از آموزش های فنی و حرفه ای، ادامه داد: متاسفانه فرهنگ پشت میزنشینی و کار بدون مهارت در بین جوانان ما وجود دارد و هنگامی که جوانان ما در برابر تبلیغات بیشمار کلاس های کنکوری قرار می گیرند، انگیزه ای برای حضور در کلاس ها و دوره های مهارت آموزی نخواهند داشت و از سویی دیگر مسئولان نیز ارزشی برای مهارت آموزی قائل نیستند.
وی تاکید کرد: امروز براساس هم افزایی که با مدیران ارشد و رسانه ها شده و تاکید استاندار به مهارت افزایی، تاحدودی وضعیت استان بهتر شده است.
مختاران درباره مرکز هتلداری و گردشگری همدان نیز گفت: به جرات می توان این مرکز در سطح کشور بی نظیر است و در ۶ هزار متر مربع زیربنا سایت منحصربفردی ایجاد شده که با متخصصان و علم روز تشکیل و تجهیزاتی به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان برای آموزش و مهارت آموزی این مرکز خریداری شده است.
وی با بیان اینکه خط تولید آموزشی حرفه ای را در این مرکز راه اندازی کرده ایم، تصریح کرد: به دنبال دادن آمار نیستیم وفقط به فکر مهارت آموزی هستیم که در این راه از هیچ کوششی فروگذاری نکرده ایم.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان عنوان کرد: در سطح استان، ۵۰۰ حرفه را آموزش می دهیم که این مهارت ها باتوجه به علایق افراد، متغیر است.
وی درباره رشته ها و دوره های منسوخ شده نیز گفت: قبل از اینکه دوره ای دیگر متقاضی نداشته باشد، آن آموزش را جمع می کنیم مانند برخی از دوره های کشاورزی که به علت پرآب بر بودن، خود فنی و حرفه ای اقدام به تعطیل کردن رشته موردنظر و جایگزینی رشته های مفید می کند.
مختاران با بیان اینکه در همه شهرستان ها نمایندگی فنی و حرفه ای وجود دارد، ادامه داد: باتوجه به شهرستان تازه تاسیس درگزین، یکی از شعبات رزن، را در این شهرستان دایر کرده ایم.
وی درباره ثبت جهانی شدن آباده به جای ملایر با عنوان شهر منبت، گفت: مرکزی را با عنوان منبت در ملایر در حال راه اندازی داریم که درنوع خود بی نظیر است و در موضوعات آموزش، تولید، بازاریابی و فروش فعالیت می کند و شرط تبدیل ملایر به شهرجهانی منبت، مشارکت همه افراد خانواده ها و خانم ها در این هنر بی نظیر است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در منبت، کار با دست بهتر و با کیفیت تر از دستگاه است، ادامه داد: باید در حوزه برندسازی و آموزش افراد در منبت تلاش بیشتری کنیم.
وی درباره رشته های منسوخ شده در همدان نیز گفت: در مرکز هتلداری و گردشگری رشته قلم زنی را راه اندازی کرده ایم که گردشگران با بازدید از این آموزش ها می توانند از آنجا خرید کنند.
مختاران درباره بسته بندی خوب صنایع دستی نیز بیان کرد: در مرکز گردشگری، واحد مستقلی را برای بسته بندی قرار داده ایم، در دنیا برخی تصور می کنند تولیدکنندگان خوب باید فروشندگان خوبی نیز باشند در حالیکه این امر امکان پذیر نیست و معمولا تولیدکنندگان خوب صرفا فروشندگان خوبی نیستند.
وی افزود: در همدان شاید بزرگترین کارخانه بسته بندی غرب کشور را با همکاری همدان پیام بزنیم.
این مقام مسئول ادامه داد: همدان با وجود محصولات متنوع و صنایع دستی جذابی که دارد، بسته بندی ضعیفی دارد که درصدد ورود بخش خصوصی در این حوزه هستیم که نیاز به حمایت همه مسئولان استانی هستیم.
وی با بیان اینکه ۱.۳ درصد بودجه کشور به فنی و حرفه ای اختصاص می یابد اما با این وجود آمار اشتغال از سوی فنی و حرفه ای صادر می شود، تاکید کرد: ای کاش به جایی برسیم که همه ارگان ها آمار اشتغال را اعلام کنند.
مختاران درباره رشته های پراستقبال نیز گفت: برق، آسانسور، حسابداری، آرایش و پیرایش، خیاطی، گوهرشناسی و سنگ های قیمتی و ... بخشی از رشته های پرطرفدار است.
وی با بیان اینکه ۱۲۰۰ زن بی سرپرست خانوار در طول یک سال از آموزش های رایگان برخوردار شدند، تاکید کرد: تعداد ۱۱ نفر از ایران برای مسابقات بین المللی مهارت از کشور اعزام خواهند شد که یک نفر از آنها همدانی است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.