همدان با داشتن مدنیت سه هزار و ۳۰۰ ساله و یک هزار و ۸۰۰ جاذبه گردشگری همچنان با حسرت ثبت آثار جهانی مواجه است.

شهری که یک هزار و ۱۰۰ سال قبل از میلاد نخستین ساختار سیاسی و اداری در آن به وجود آمد و اکنون مملو از آثار بزرگان تاریخ، فرهنگ و پزشکی است.

ششمین کنفرانس بین‌المللی ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر جاده ابریشم با رویکرد ویژه گردشگری در حالی با تلاش کمیسیون ملی یونسکو ایران در همدان برگزار می‌شود که تحقق رؤیای ثبت جهانی هدف اصلی میزبان این رویداد بین المللی است.

بر اساس آمارهای موجود فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران شامل ۲۴ مکان است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

این فهرست شامل ۲۲ اثر میراث فرهنگی و ۲ اثر میراث طبیعی است و ایران در حوزه ثبت آثار ملموس در جایگاه نهم دنیا قرار دارد.

۵۶ اثر تاریخی دیگر هم در فهرست موقت میراث جهانی قرار دارد و علاوه بر آن پرونده‌های دیگری هم در حال تکمیل است که به ترتیب اولویت و توزیع استانی آماده خواهند شد.

بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سهم سالانه ایران برای ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی در یونسکو یک اثر است و شاخص بودن و اهمیت آثار، مدیریت خوب، دخالت کمتر انسان، داشتن زمان لازم برای مرمت و ساماندهی میدانی اثر و از همه مهمتر مشارکت مردم و مسئولان محلی از اولویت‌های انتخاب آثار تاریخی و طبیعی است.

رویای دشوار همدان برای جهانی شدن

با این اوصاف ثبت جهانی آثار همدان به رویایی سال‌های گذشته تبدیل شده به ویژه اینکه گردشگری محور اصلی توسعه و رونق این شهر به شمار می‌رود.

مسؤولان اجرایی همدان در سال‌های اخیر با میزبانی همایش‌ها و کنفرانس‌های بین المللی با رویکرد گردشگری سعی داشته‌اند تا نسبت به شناساندن ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری این شهر به جهانیان تلاش کنند.

کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در تلاش است تا اثری از همدان را به ثبت جهانی برساند هر چند دکتر حجت الله ایوبی دبیر یونسکو در کشورمان تحقق این رؤیا را سخت اما شدنی می‌داند.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران طی سفر اخیر خود به شهر همدان به این نکته اشاره کرد که میزبانی جاده ابریشم سرآغاز معرفی جهانی همدان خواهد بود چرا که این شهر بخشی از هویت و شناسنامه ایران است.

ایوبی خاطرنشان کرد: از اکنون تلاش می‌شود تا با جمع آوری ویژگی‌های این شهر، در کنفرانس عمومی یونسکو همدان را ثبت جهانی کنیم هر چند دشوار است.

قابلیت جهانی شدن داریم

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این زمینه گفت: آثار این شهر قابلیت ثبت جهانی دارد و تلاش می‌کنیم این هدف تحقق یابد.

کامران گردان اظهار داشت: اکنون چند شهر کشورمان به عنوان شهر خلاق معرفی شده‌اند و انتظار داریم همدان نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود به این مهم دست یابد.

وی بیان کرد: همدان در سال‌های اخیر با رشد و پیشرفت قابل توجهی همراه بوده و به عنوان شهر سبز پایدار جهان اسلام نامگذاری شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در این سال‌ها توجه جدی به صنعت گردشگری شده است، گفت: انسان محوری را سرلوحه رونق گردشگری قرار داده‌ایم و با ایجاد طرح پیاده راه سازی، به این صنعت کمک شایانی کرده‌ایم.

گردان خاطرنشان کرد: همدان با وجود این همه ظرفیت بسیار مطلوب در حوزه‌های مختلف، اثر جهانی ثبت شده ندارد و از کمیسیون ملی یونسکو در ایران می‌خواهیم برای دستیابی به این مهم حمایت‌ها و پیگیری‌های لازم را داشته باشد.

همدان شهری متمدن با برند جهانی

نایب رئیس شورای شهر همدان نیز گفت: همدان شهری متمدن با برند جهانی است.

حمید بادامی نجات افزود: هم اکنون آرامگاه ابن سینای همدان برند جهانی محسوب می‌شود که البته از همین ویژگی مهم تاریخی و گردشگری نیز غافل هستیم.

وی بیان کرد: این برند مهم تاریخی و گردشگری هر جایی از جهان بود، مورد بهره برداری بسیار مطلوب قرار می‌گرفت اما در همدان از این ظرفیت مهم آن گونه که باید استفاده نشده است.

بادامی اضافه کرد: باید بپذیریم که همدان در ردیف مقاصد گردشگری جهان قرار ندارد و باید در این حوزه برنامه ریزی گسترده صورت بگیرد.

وی معرفی و برجسته سازی ظرفیت‌های گردشگری همدان در سطح جهان را ضروری دانست و گفت: باید از جایگاه مهم یونسکو در راستای ثبت جهانی به خوبی بهره مند بود.

بادامی زیرساخت‌ها و امکانات همدان برای جذب گردشگران خارجی را بسیار مفید دانست و گفت: متأسفانه با وجود این ظرفیت‌ها، هنوز ثبت جهانی از این شهر انجام نگرفته است.

کنفرانس جاده ابریشم بهترین فرصت جهانی شدن

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان نیز اظهار داشت: کنفرانس جاده ابریشم بهترین فرصت برای جهانی شدن همدان است و باید در سطح باشکوه و اثرگذار برگزار شد.

رضوان سلماسی افزود: هدف از این میزبانی تحقق جهانی شدن همدان است هر چند دارای یک میراث ناملموس ثبت جهانی هستیم که تاکنون آن طور که باید معرفی نشده است.

وی بیان کرد: کتاب جامع التواریخ نوشته خواجه رشیدالدین فضل الله نوری به عنوان میراث ناملموس ثبت جهانی شده اما همچنان از معرفی آن غافل هستیم.

سلماسی با بیان اینکه اقدام شهرداری در برگزاری کنفرانس راه ابریشم اثربخش و مثبت است، گفت: همدان باید از لحاظ جایگاه تاریخی و فرهنگی به جهانیان معرفی شود.

ششمین کنفرانس بین‌المللی ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر جاده ابریشم با رویکرد ویژه گردشگری با تلاش کمیسیون ملی یونسکو ایران در همدان برگزار خواهد شد.

برگزاری کارگاه گفت و گوی بین مذاهب و گفت و گوی فرهنگی در کشورهای مسیر جاده ابریشم، دومین کنفرانس بین المللی معنویت در مسیر جاده ابریشم و کنفرانس سالانه رابط‌های ملی جاده ابریشم از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در قالب کنفرانس بین المللی راه ابریشم برگزار خواهد شد.

۷۵۲۰/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.