به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی محیط زیست همدان مهدی صفی خانی گفت: این ممنوعیت به دلیل زادآوری وحوش به خصوص گونه های قوچ و میش، کل و بز و برخی از گوشتخواران و پرندگان در مناطق حفاظت شده استان همدان اعمال شده است.
وی بیان کرد: هر ساله با فرا رسیدن فصل زایش وحوش و با هدف تامین فضای ایمن و امن برای زاد و ولد حیوانات و جلوگیری از پراکنش وحوش در فصل زایمان، ورود به مناطق حساس که نیاز به امنیت بیشتری دارد در مناطق حفاظت شده استان همدان ممنوع اعلام می شود.
معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: همچنین مجوزی برای بازدید از مناطق حفاظت شده از قبیل خانگرمز، لشگردر، ملوسان، آلموبلاغ، گلپرآباد و شراء صادر نمی شود.
صفی خانی اظهار کرد: کنترل های مستمر و شبانه روزی ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست از 15 اریبهشت شدت می گیرد و یگان حفاظت محیط زیست اقدام به برپایی چادر در مناطق حفاظت شده در ارتفاعات و مناطق حساس می کند.
وی اضافه کرد: در طول این مدت گروهای سیار یگان و پاسگاه های محیط بانی فعال تر و هوشیارتر از همیشه مناطق تحت حفاظت را حراست و کنترل می کنند و از سودجویی و اقدامات خلاف قانون شکارچیان غیرمجاز به شدت جلوگیری می شود.
وی درباره ناآگاهی برخی افراد سودجو و شکارچیان در جدا سازی نوزاد حیوانات از مادر گفت: درصورت جداسازی نوزاد حیوانات از والدین در روزهای اول تولد، نوزاد به دلیل نداشتن تغذیه از شیر مادر جان خود را از دست می دهد به همین علت به شدت با اشخاصی که مبادرت به زنده گیری حیوانات می کنند برخورد می شود.

**تحویل بره پنج روزه به محیط زیست
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست همدان گفت: یکی از چوپانان منطقه به گمان اینکه یک بره مادرش را گم کرده است، آن را در یکی از مناطق حفاظت شده استان همدان گرفته و به پرسنل یگان حفاظت محیط زیست تحویل داد.
جواد نوری اظهر توضیح داد: برخی جانوران وحشی مانند قوچ، میش، کل و بز نوزادان خود را در این فصل برای چرا همراه نمی برند و یا در هنگام احساس خطر از جانب انسان و گوشتخواران ممکن است که از نوزاد خود فاصله بگیرند.
وی اضافه کرد: بنابراین بسیار دیده شده که طبیعت گردان و مردم محلی، هنگام گشت و گذار در طبیعت و زیستگاه وحوش، نوزادان اینگونه حیوانات را دیده و به منظور کمک و جلوگیری از اتلاف حیوان یا برای سوء استفاده، با خود به مناطق شهری و روستایی حمل می کنند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست همدان گفت: تماس انسان با نوزاد حیات وحش مانند بره قوچ و میش وحشی می تواند مانع از ارتباط گیری مجدد بره با والدینش شود به نحوی که حتی در صورت برگرداندن بره به محل زنده گیری، احتمال اتلاف بره به دلیل نپذیرفتن میش بالا باشد.
نوری اظهر تاکید کرد: طبیعت گردان، چوپانان و مردم محلی در هنگام مشاهده این گونه موارد، بدون هیچ گونه دخل و تصرف و یا گرفتن نوزاد وحوش، محل را ترک کنند.
وی بیان کرد: هر نوع شکار، زنده گیری و نقل و انتقال حیات وحش بدون کسب مجوز، ممنوع بوده و متخلف محکوم به جزای کیفری حبس و جزای نقدی می شود.
استان همدان یک میلیون و 949 هزار و 300 هکتار مساحت دارد که 218 هزار و 944 هکتار از اراضی سطح استان شامل 6 منطقه حفاظت شده است.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.