به گزارش ایرنا حسین فارسی روز شنبه در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر افزود: شاخص های مد نظر بازرسان جهانی همچون تکیه بر کار دست، ارتقای کیفیت، فعالیت بانوان و نصب المان منبت برای دستیابی به شهر جهانی منبت باید ارتقا پیدا کند.
وی با بیان اینکه برای ملی شدن صنعت مبل و منبت ملایر تلاش های زیادی صورت گرفت بیان کرد: ظرفیت های ویژه ای در ملایر به عنوان شهر ملی منبت وجود دارد که می تواند به جهانی شدن آن کمک کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر ادامه داد: در حال حاضر اقدامات مورد نیاز برای کسب شاخص های مورد نظر به صورت مرحله به مرحله در دست اجرا است که امیدواریم به زودی شاهد ثبت جهانی این هنر صنعت باشیم.
فارسی خواستار همدلی و همکاری بیشتر دستگاه های اجرایی شهرستان برای ثبت جهانی منبت و رفع موانع موجود شد و اظهار داشت: بسیاری از شاخص های مد نظر در شهر ملی منبت رعایت شده، اما برای کسب این نشان جهانی باید اقدامات جدی تر باشد.
وی افزود: از زمان ثبت ملی منبت ملایر در سال 96 تاکنون 2 جشنواره ملی در این شهرستان برگزار شد که امسال نیز جشنواره منبت را با تمام ظرفیت اجرا می کنیم.
معاون برنامه ‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر نیز ملی و جهانی شدن این شهر را 2 شاخصه مهم آن برشمرد و گفت: باید به صورت ویژه روی این 2 ویژگی مهم کار کرد.
لیلا غفاری تاکید کرد: حمایت ها برای ثبت جهانی منبت باید بیشتر از زمان ثبت جهانی انگور باشد و المان های منبت در نقاط مختلف شهر نصب شود.
وی افزود: درصدد هستیم با همکاری بخش خصوصی و دستگاه هایی اجرایی، بازارچه صنایع ‌دستی دایمی تاسیس کنیم که یکی از درخواست‌های مهم هنرمندان صنایع دستی این شهرستان است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز گفت: پرونده ثبت جهانی منبت ملایر هم اکنون توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان آماده شده و پیگیری های لازم در دست انجام است.
ابراهیم جلیلی با بیان اینکه در حال ارتقای شاخص ها برای دستیابی به شهر جهانی منبت هستیم، راه اندازی و تقویت بازارچه های دایمی فروش صنایع دستی، ایجاد موزه یا گالری دایمی، ارتقای کیفیت در تولیدات، تمرکز بر کار دست، نامگذاری خیابان، معابر و میدان به نام مبل منبت، ثبت نشان جغرافیایی، نوآوری و خلاقیت و سیما و منظر شهری را از جمله این شاخص ها برشمرد.
وی ادامه داد: در همین راستا ستادی با محوریت فرمانداری ویژه ملایر و دبیری میراث فرهنگی تشکیل و پنج کمیته شکل گرفت که نیازمند مساعدت نمایندگان مردم ملایر در مجلس، مدیران دستگاه های اجرایی و فعالان صنعت مبل و منبت هستیم.
جلیلی نقش فعالان این صنعت در تقویت و تمرکز بر کار دست، نوآوری و خلاقیت در تولیدات و طرح های منبت و استفاده از طرح های بومی برای ثبت جهانی این هنر صنعت را ضروری و حائز اهمیت دانست.
وی یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران با ثبت هشت شهر و 2 روستا در ثبت جهانی هنرهای دستی رتبه نخست دنیا را دارد که امیدواریم منبت ملایر به عنوان نهمین شهر جهانی در حوزه صنایع دستی ثبت شود.
به گزارش ایرنا، اردیبهشت سال 1396 ملایر به عنوان شهر ملی منبت ایران ثبت شد و در حال حاضر پرونده ثبت جهانی این هنر صنعت در حال پیگیری است.
ملایر بیش از 70 درصد از تولیدات مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده است.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.