به گزارش ایرنا، حمید گلی پور عصر چهارشنبه در همایش سالانه مرکز کارشناسان رسمی دادگستری همدان گفت: طبق آیین نامه اصلاحی مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان رسمی قوه قضاییه این مرکز باید در سال 98 در تمامی استان ها از جمله همدان راه اندازی شود.
وی اضافه کرد: هم اینک به علت وجود این خلا، در صورت شکایت شهروندان از کارشناسان رسمی دادگستری موضوع در تهران بررسی می شود.
رییس هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری همدان ادامه داد: حتی در صورت راه اندازی این مرکز رای در دادسرای انتظامی صادر شده و در صورت اعتراض و تجدید نظر خواهی، شکایت در تهران رسیدگی و رای اصلی صادر می شود.
گلی پور بیان کرد: هم اینک به منظور جلوگیری از ارجاع پرونده ها به تهران برای ایجاد مصالحه بین طرفین، شکایت در چهار شعبه حل اختلاف رسیدگی می شود.
وی افزود: چهار شعبه حل اختلاف به شکایت های مردمی علیه کارشناسان رسیدگی می کنند و تاکنون پرونده مهمی که منجر به ابطال دفترچه کارشناسان شود تشکیل نشده است.
رییس هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری همدان گفت: اغلب کارهای مورد نیاز کارشناسان رسمی دادگستری در این مرکز صورت می گیرد و نیازی به مراجعه به تهران نیست.
گلی پور بیان کرد: کارشناسان رسمی دادگستری بازوان توانمند و چشم های بینا دستگاه قضایی در پرونده های تخصصی و پیچیده قضایی هستند.
وی افزود: آغاز به کار اندک مشاغلی از جمله کارشاسی دادگستری با سوگند به قرآن و گواه گرفتن ایزد لایزال برای اجرای عدالت است.
رییس هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری همدان اضافه کرد: مرکز کارشناسان رسمی دادگستری همدان تا پیش از مرداد سال 95 فعال نبود اما از این تاریخ با برگازی انتخابات هیات مدیره انتخاب شد.
گلی پور ادامه داد: هم اینک 250 کارشناس رسمی دادگستری در 45 رشته مشغول به کار هستند و با توجه به برگزاری آزمون اخیر شمار کارشناسان در سال آینده به بیش از 300 تن می رسد.
وی گفت: به دنبال طراحی نرم افزار مالی، دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری هفتگی پرداخت می شود همچنین فرایند مالی شفاف در این مرکز وجود دارد و آماده قرار دادن دفاتر حسابرسی در اختیار مراجع قانونی هستیم.
رییس هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری همدان بیان کرد: پنج درصد دستمزد کارشناسان دادگستری به مرکز اختصاص می یابد که نیمی از آن نیز به حساب قوه قضاییه واریز می شود.
گلی پور با تاکید بر اینکه عدالت در توزیع کارشناسی مهمترین خواسته کارشناسان رسمی دادگستری است افزود: نحوه فعالیت هر کارشناس و شناخته شدن وی در سپردن پرونده ها تاثیر دارد.
وی اضافه کرد: در حالیکه برخی از کارشناسان رسمی دادگستری حتی توان پرداخت پول تمبر را ندارند شماری از همکاران روزی پنج پرونده را کارشناسی می کنند.
رییس هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری همدان خواستار نگاه عادلانه بین 2 مجموعه کارشناسان رسمی دادگستری و کانون کارشناسان شد.
وی اظهار داشت: تعرفه پیش بینی شده برای فعالیت کارشناسان رسمی دادگستری متعلق به سال 92 است و تاکنون تغییری نداشته است.
گلی پور ادامه داد: با این وجود در صورت محرز شدن معاضدت و مشکل مالی فرد همکاری لازم صورت می گیرد و هر کارشناس رسمی دادگستری سالی 2 نوبت به صورت رایگان اقدام به کارشناسی می کند.
وی بیان کرد: هم اینک در رشته های امور ثبتی، سوانح رانندگی و بررسی اصالت خط و امضا با کمبود کارشناس مواجه هستیم که باید برای جذب کارشناس در این رشته ها تعامل و همکاری صورت گیرد.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.