به گزارش ایرنا، توکل حیدری عصر چهارشنبه در همایش سالیانه مرکز کارشناسان رسمی دادگستری همدان بیان کرد: در بسیاری از موارد رای قاضی منطبق با نظر کارشناس است.
وی اضافه کرد: کارشناسان رسمی دادگستری با کار تخصصی، قاضی را در اجرای عدالت کمک می کنند بنابراین برای اجرای عدالت باید از نظر تخصصی کارشناسان این مرکز و کانون وکلا استفاده کرد.
رییس کل دادگستری استان همدان اظهار داشت: یکی از مطالبات و گلایه های به حق کارشناسان رسمی دادگستری، توزیع متوازن کار کارشناسی بین آنها و کانون وکلا است.
وی افزود: با توجه به متفاوت بودن نظرهای کارشناسی در مورد یک پرونده، به طور حتم فردی که نظر وی بر پایه کارشناسی مستند و مستدل باشد مورد تایید قاضی است.
رییس کل دادگستری استان همدان ادامه داد: بنابراین برای ارجاع عادلانه پرونده توسط قاضی بین کارشناسان ابتدا باید کارشناس رسمی دادگستری به موقع و با دقت جواب کارشناسی را به قاضی ارائه دهد.
حیدری داشتن مهارت کافی، تقوا، تجربه و تخصص را نیز در انتخاب کارشناسان توسط قاضی موثر دانست و گفت: اگر تمامی کارشناسی این محاسن را داشته باشد برای قاضی انتخاب هر یک از آنها تفاوتی ندارد.
وی از هیات امنای مرکز کارشناسان رسمی دادگستری خواست تعامل خود با قضات را با دیدار و مراجعه به دفاتر آنها بیشتر کنند تا قضات به علت تراکم کاری و مشغله از انتخاب کارشناسان متعدد برای پرونده ها غافل نشوند.
رییس کل دادگستری استان همدان اظهار داشت: شمار قضاتی که به علت ارتباطات نادرست و دوستی تنها یک کارشناس را برای پرونده های خود انتخاب می کنند بسیار اندک است.
حیدری اظهار داشت: بخشی از گلایه های مردم از روند رسیدگی به پرونده های قضایی به نحوه فعالیت وکلا و کارشناسان برمی گردد.
وی افزود: کارشناسان رسمی دادگستری برای تحقق عدالت با قضات همکاری دارند و اگر کارشناس نظر دقیق ندهند نمی توان عدالت را جاری کرد.
رییس کل دادگستری استان همدان بیان کرد: برخی کارشناسان خواستار افزایش تعرفه خدمات هستند در حالیکه مردم برای امرار معاش و معیشت روزمره دچار مشکل هستند و تعرفه کنونی بالا بوده و این میزان را نیز مردم نمی تواند پرداخت کنند.
حیدری تاکید کرد: برخی مواقع قاضی به علت تراکم کار بدون مطالعه نظر کارشناس را تایید و ابلاغ می کند و این موجب اعتراض به رای و در ادامه انتخاب کارشناسان دیگر و در نهایت تشتت آرا، پراکندگی نظرها و اطاله دادرسی می شود.
حیدری گفت: در صورت وجود کارشناس رسمی دادگستری در رشته های مورد نظر، نباید از خبرگان محلی استفاده کرد.
7526//2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.