قله الوند و دامنه هایش تاریخی گرانبها را در خود جای نهاده و هم اکنون جزو هزار و 515 قله معروف و بسیار برجسته جهان به شمار می رود؛ کوهی که در متون پهلوی از آن به نام «اروند» و در اوستا «ائورونت» یاد کرده اند.
در خصوص وجه‌ تسمیه نام کنونی آن نیز می گویند شخصی در آن کوه مدفون است که نام او «اروند» بوده‌ و کوه نیز به همین نام نامگذاری کرده‌اند.
ارتفاع سه هزار و 584 متری الوند همه ساله پذیرای گروه ها و صعودهای سراسری پرشمار دخلی و خارجی کشور است و با این حال شماری از کوهنوردان نسبت به کمبود امکانات به ویژه در فصول سرد سال گلایه دارند.
این کوه در فاصله صخره بزرگ کوه الوند و دامنه جنوبی آن که به سمت شهرستان تویسرکان است، به شکل شکافی کوچک و گود، سنگچین شده‌ است و برخی عقیده دارند که این شکاف آرامگاه سام پسر نوح است.
اما یک راه رسیدن به قله این کوه از مسیر دره گنج ‌نامه، کیوارستان، میدان میشان و تخت نادر است که در طول هفته بین هفت تا 10 هزار کوهنورد از این مسیر تردد می کنند و در واقع راه اصلی به شمار می رود.
در دشت میشان 2 پناهگاه برای استراحت کوهنوردان وجود دارد که فعالان این عرصه معتقدند که فضای آن پاسخگوی حجم تردد و استقرار موقت کوهنوردان نیست.

* اقامتگاه محدود در عروس بام های ایران
الوند، عروس بام های ایران این روزها در فصل سرما و سفیدپوش شدن ارتفاعات آن هر چند برای استقرار و اقامت فصلی کوهنوردان تجهیز شده اما محدودیت فضای داخلی پناهگاه ها پاسخگوی خیل عظیم صعودکنندگان نیست.
کوهی که با دره های عمیق، چشمه سارها، چمن زارها، قله ها، پوشش گیاهی و فصول منحصر به فردش در طول سال میعادگاه خیل عظیمی از کوهنوردان کشور است.
این رشته کوه با ویژگی های طبیعی و جذاب واقع در جنوب شهر همدان و شمال شهر تویسرکان، بهمن ماه 1389 به عنوان یک اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.
ویژگی های الوند برای صعود و عبور از ارتفاعات آن در 2 نیمه سال تقسیم می شود و نیمه دوم آن به مراتب شاهد صعود کوهنوردان باتجربه و حرفه ای باید بود.
روزگاری کوهستان الوند به دلیل کمبود امکانات، منطقه ایمنی برای صعود کوهنوردان کم تجربه نبود اما اکنون به مجهزترین مناطق کوهنوردی کشور تبدیل شده است.
در واقع در نیمه نخست سال با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی، عموم مردم رهسپار ارتفاعات الوند به ویژه دشت میشان می شوند؛ اما با شروع فصل سرما و برودت هوا، کوهنوردان حرفه ای و باتجربه رخت زمستان بر تن کرده و با تجهیزات خاص به کوهنروی و صعود در ارتفاعات این منطقه می پردازند.
حالا در فصل سرما و برودت هوا، پناهگاه های الوند از تویسرکان گرفته تا همدان مجهز به وسایل و امکانات گرمایشی شده و هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان با اجرای طرح تجهیز و مرمت پناهگاه ها، شرایط استقرار و استراحتگاه موقت کوهنوردان را مهیا ساخته است.
اما تجهیزات موجود جوابگوی حجم تردد کوهنوردان نیست به خصوص پناه گاه های یک و دو میدان میشان که اقامتگاه اصلی برای استراحت موقت کوهنوردان به شمار می رود.

* حق احداث پناهگاه جدید نداریم
رئیس هیات کوهنوردی همدان با اشاره به گلایه های کوهنوردان و کوهپیمایان نسبت به فضای محدود پناه گاه ها به ویژه برای استراحت موقت در فصول سرد سال گفت: به هر حال ما فقط توانسته ایم پناه گاه های موجود را تجهیز کنیم و براساس سیاست جهانی حق احداث پناهگاه جدید را به دلیل مسایل زیست محیطی نداریم.
علیرضا گوهری افزود: حتی برای عملیات ساخت و تکمیل پناه گاه منطقه کلاغ لان نیز با هجمه ای از انتقادها به دلیل مسایل محیط زیستی مواجه شدیم و با این حال این طرح نیمه تمام را به سرانجام رساندیم.
وی پیرامون گلایه برخی کوهنوردان مبنی بر بسته بودن مسجد میدان میشان نیز اظهار داشت: این مسجد در اختیار ما نیست و مربوط به اداره اوقاف است.
گوهری خاطرنشان کرد: سیاست کلی و جهانی حوزه کوهنوردی در این است که به دلیل مسایل زیست محیطی دیگر هیچ وقت پناهگاه در کوهستان ساخته نشود.

* طبیعت گردی الوند راهگشای مشکلات
رئیس هیات کوهنوردی همدان با اشاره به اینکه حجم تردد کوهنوردان به رشته کوه الوند به ویژه مسیر قله بسیار فراوان است، گفت: این استقبال چشمگیر نیاز به ساماندهی مناسب دارد.
گوهری افزود: الوند نه تنها منطقه ای برای صعود کوهنوردان است بلکه مستعد تبدیل به قطب گردشگری ورزشی است که متاسفانه در این سال ها برنامه مدون و اصولی برای احیای آن صورت نگرفت.
وی بیان کرد: این منطقه در طول هفته ها مسیر تردد صدها کوهنورد از اقصی نقاط کشور و حتی کوهنوردان خارجی است و با این حال در حوزه گردشگری ورزشی مغفول مانده ایم.
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان اظهار داشت: بارها درخواست تصویب طرح طبیعت گردی الوند به عنوان سند توسعه گردشگری ورزشی این منطقه را با مسئولان ورزش و جوانان و میراث فرهنگی مطرح کردیم اما توجهی به آن نشد.
وی افزود: از دستگاه ورزش استان نیز خواستیم تا نسبت به تشکیل کمیته گردشگری ورزشی اقدام شود اما پیگیر نشدند.
گوهری خاطرنشان کرد: به هر حال این طرح بسیاری از مشکلات و دغدغه های موجود کوهنوردان صعود کننده به الوند را می توانست برطرف کند اما هیات کوهنوردی قدرت اجرایی آن را ندارد و نیاز به تشکیل کمیته و تصویب طرح است.
الوند آوردگاه بزرگان کوهنوردی ایران است و از دیرباز به عنوان زادگاه پرورش شخصیت های برجسته کوهنوردی زبانزد اهالی این رشته ورزش به شمار می رود.
تاریخ کوهنوردی همدان مملو از نام آوران این عرصه ورزشی به شمار می رود و از گذشته تا به امروز همواره از شخصیت های برجسته کوهنوردی دیار الوند از جمله تیمسار محمدجعفر اسدی نخستین ایرانی فاتح قله هشت هزار متری، جلال چشمه‌ قصابانی فاتح دوبار قله اورست و چندین قله هشت هزار متری دیگر، حمید اولنج فاتح قله اورست، شادروان فریدون اسماعیل‌زاده از مربیان بزرگ سنگنوردی کشور، شادروان حسین طالبی‌مقدم از بزرگان عرصه مربیگری دیواره ‌نوردی کشور، مرحوم استاد محمود اجل و ده ها کوهنورد فقید دیگر به نیکی یاد می شود.
کوهنوردانی که در دل رشته کوه الوند متولد شده و از دامان این کوهستان تاریخی و گردشگری گام به فتح قله های مرتفع جهان گذاشتند.
گزارش از: میثم ناصرنژاد
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.