دکتر محمد ربیع یگانه روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این طرح در چهار بخش مختلف، واحدهای بهداشتی را ارزیابی می کند و مشتمل بر 450 سوال است.
وی بیان کرد: برای بررسی میزان آمادگی واحدهای بهداشتی دانشگاه همدان این برنامه امسال هم مطابق سالهای قبل، اجرا شده و نتایج حاصل نشان دهنده آمادگی بیش از 50 درصدی واحدهای بهداشتی بوده و حوزه بهداشت دانشگاه همدان را در سطح ایمنی 6 از 10 قرار می دهد.
دکتر یگانه توضیح داد: برای ارزیابی این موضوع، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابزاری در اختیار دارد که سالانه یک نوبت واحدهای بهداشتی کشور را از نظر وضعیت ایمنی و خطر بلایای طبیعی مورد ارزیابی قرار می دهد.
مدیر گروه مدیریت بحران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: ابزار ارزیابی ایمنی و خطر واحدهای بهداشتی در قالب کتاب توسط علی اردلان تالیف شده است.
دکتر یگانه ادامه داد: این ارزیابی شامل بخش های شناخت مخاطرات تهدید کننده واحدهای بهداشتی و سه شاخص ایمنی سازه، ایمنی غیرسازه و آمادگی عملکردی نیروهای بهداشتی است و از مجموع وزن داده شده این سه شاخص، ایمنی کلی واحد بهداشتی به دست می آید.
وی گفت: از مجموع حدود 700 واحد بهداشتی 292 واحد بهداشتی این استان نوسازی شدند که بیشتر این مراکز دارای ایمنی سازه ای خوبی هستند.
مدیر گروه مدیریت بحران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: در 45 درصد واحدهای بهداشتی اقدامات ایمنی سازه ای انجام شده و هم اینک وضعیت ایمنی سازه ای واحدهای بهداشتی بین 57 تا 60 درصد برآورد می شود.
دکتر یگانه افزود: سازه یک ساختمان شامل اجزایی همچون دیوار، سقف و ستون ها که بار ساختمان را تحمل می کنند است اما غیرسازه اجزایی نظیر گچ کاری، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، لوله های آب، و همچنین وسایل منزل مانند فرش، صندلی و لوستر هستند.
وی اضافه کرد: در یک ساختمان اداری با توجه به نوع کاربری و تجهیزات، از نظر هزینه های کلی ساخت حدود 30 تا 35 درصد برای سازه و 65 درصد برای غیرسازه مصرف می شود در حالیکه در مکان های تخصصی رقم غیرسازه تا 80 درصد هم می رسد.
مدیر گروه مدیریت بحران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در یک زلزله اجزای غیر سازه ای بیشترین خسارت را از نظر جانی و مالی وارد می کنند بنابراین ایمن کردن اجزای غیر سازه بسیار مرقوم به صرفه است.
یگانه اظهار داشت: برای ایمن کردن اجزای غیرسازه دستورالعمل های خاصی توسط شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است که این برنامه شامل راهبردهای حذف، جابجایی، محدودیت دامنه حرکت، ثابت کردن و ایجاد تکیه گاه است تا موقع زلزله اشیاء پرتاب و جابجا نشوند.
وی یادآوری کرد: سال گذشته اقدامات غیرسازه ای در واحدهای بهداشتی استان با هزینه کرد سه میلیارد و 500 میلیون ریال انجام شد.
مدیر گروه مدیریت بحران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مرحله اول اقدامات غیرسازه ای در 87 درصد مراکز بهداشتی این استان انجام شده است.
یگانه اضافه کرد: بر اساس برنامه ارزیابی ایمنی و خطر واحدهای بهداشتی، امتیاز بالای 60 درصد را به خود اختصاص می دهد و از این نظر ایمنی قابل قبولی داریم.
وی درباره وضعیت ایمنی عملکردی نیز گفت: این مولفه به عملکرد نیروها در زمان بروز حادثه ارتباط دارد و در این راستا سوال های مختلفی از واحدهای فنی پرسیده می شود که در این بخش امتیاز بالای 50 درصد را داریم.
یگانه بیان کرد: سطح ایمنی از عملکرد بیانگر وجود تجهیزات، برنامه ها و سطح سواد و توان پاسخ نیروها است و داشتن ایمنی عملکردی در اصل توان پاسخ نیروهای فنی در زمان بروز یک فوریت یا بحرانی مثل زلزله را مشخص می کند.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.