سعید بشیریان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: با توجه به اهمیت کنترل بیماری اوتیسم یک سند ملی اوتیسم تهیه شده که در آن برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش تکالیفی پیش بینی شده است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: سه محور در این سند مورد تاکید قرار گرفته است که مهمترین آنها اجرای طرح غربالگری به منظور تشخیص زودرس بیماری اوتیسم است.
بشیریان اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان های همدان و اصفهان را برای اجرای طرح غربالگری اوتیسم انتخاب کرده است.
وی تاکید کرد: تشخیص این بیماری در سن پایین شانس قرار گرفتن بیمار در مسیر تکامل، با انجام روش های توانبخشی و آموزشی را افزایش می دهد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: در این صورت این طیف از بیماران همانند افراد عادی در جامعه حضور پیدا کرده و کارهای خود را انجام می دهند در حالیکه تشخیص دیرهنگام این شانس را از بیمار سلب می کند.
بشیریان ادامه داد: برای اجرای طرح غربالگری با هدف تشخیص زودرس نیازمند زیرساخت هایی هستیم که در حال مهیا شدن است.
اوتیسم نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می شود و علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می کند و علت اصلی آن ناشناخته است.
این اختلال در پسران شایع تر از دختران است و بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد.
کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی، مشکل دارند و این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می کند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.