به گزارش ایرنا امروز ایده جهانی شدن انگور ملایر به واقعیت تبدیل شد و ثبت خوشه های زرین در سازمانی جهانی خواروبارو کشاورزی ملل متحد(فائو) به بار نشست، دستاوردی که به طور قطع بسترساز توسعه و رونق اقتصادی و گردشگری این شهرستان به ویژه در حوزه کشاورزی است.
از 2 سال پیش که موسسه پژوهش های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ثبت جهانی انگور ملایر در سازمان جهانی فائو اقدام و با تلاش های شبانه روزی مسئولان و دست اندرکاران ملایر پرونده آن تکمیل و به این سازمان ارسال شد، زحمات زیادی برای کسب این نشان جهانی کشیده شد و در نهایت با اعلام قطعی ثبت جهانی نظام تولید انگور ملایر، دهم آذرماه 97 برای همیشه در تاریخ این شهرستان در حوزه کشاورزی حک شد.
این نکته قابل ذکر است که ثبت میراث های کشاورزی مهم جهانی(GIAHS) ابتکار عمل سازمان فائو است که از سال 2002 آغاز شده است و هدف از این ابتکار عمل شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی است.
بر این اساس، هر پرونده که درخواست ثبت در این نظام را دارد باید واجد شرایط پنج معیار شامل نقش آن در امنیت غذایی و معیشت خانوارهای روستایی، تنوع زیستی کشاورزی، دانش محلی و بومی و سنتی، فرهنگ و نظام های ارزشی و سازمان های اجتماعی، چشم اندازهای طبیعی و گردشگری کشاورزی باشد و همچنین کشور درخواست کننده باید یک برنامه عمل جامع برای حفاظت، صیانت و توسعه آن به فائو ارایه دهد.
نظام تولید انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) روز گذشته دهم آذرماه ثبت و به صورت رسمی اعلام شد که شاهراهی برای توسعه و درخشش در عرصه های جهانی است.
اگرچه به گفته معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر ثبت جهانی انگور شروعی تازه در این مسیر طلایی است، اما تمامی مجموعه شهرستان به ویژه کشاورزان و باغداران باید از این دستاورد بزرگ و رخداد جهانی منتفع شوند.
باب الله فتحی به مناسبت ثبت جهانی انگور ملایر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای ثبت جهانی انگور ملایر زحمات و تلاش های زیادی کشیده شد و به طور قطع این توفیقی بزرگ برای کشور، استان و شهرستان است که باید حفظ شود.
وی با بیان اینکه دهم آذرماه روزی تاریخی برای ملایری ها است، کسب این نشان جهانی را به مردم ملایر، کشاورزان و باغداران تبریک گفت و افزود: با تشکیل ستاد اجرایی ثبت جهانی انگور توسط فرمانداری ویژه ملایر و شکل گیری پنج کمیته تخصصی، از نیمه شهریورماه امسال فعالیت ها و پیگیری های لازم وارد کار اجرایی شد.
فتحی ضمن تقدیر از حمایت های استاندار همدان، وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، تلاش های شبانه روزی جهاد کشاورزی ملایر و همراهی خوب نمایندگان ملایر، مدیران دستگاه های اجرایی، بخشداری، پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر و کشاورزان و باغداران منطقه افزود: مجموعه فرمانداری ملایر با ریاست معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری در این راه تلاش های شبانه روزی داشت.
فرماندار ویژه ملایر با تاکید بر اینکه برای حفظ و نگه داشتن این توفیق بزرگ وظیفه مهمی بر عهده داریم ادامه داد: بزودی در آیینی باشکوه به طور رسمی خبر ثبت جهانی انگور ملایر توسط استاندار همدان اعلام می شود.
فتحی وجود قنات ها، تولید بالای انگور در سطح با 22 تن در هر هکتار، روش کشت سنتی، آبیاری غرقابی، وجود حیات وحش و منطقه حفاظت شده لشگردر، تنوع زیستی، دانش محلی و بومی و قدمت نظام تولید انگور را از جمله قابلیت هایی برشمرد که موجب شد ثبت جهانی انگور در سازمان فائو به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه تهیه فیلم مستند از نحوه کاشت، داشت و برداشت انگور منطقه دره جوزان ملایر در معرفی قابلیت های این منطقه و جلب نظر نماینده فائو بسیار اثرگذار بود بیان کرد: به دلیل اینکه بازدید نماینده فائو در 24 و 25 مهرماه همزمان با اتمام برداشت انگور بود، این فیلم مستند تهیه شد.
معاون استاندار همدان خاطرنشان کرد: به طور قطع ثبت جهانی انگور ملایر در توسعه و رونق صنعت گردشگری، اشتغال و تولید این شهرستان تاثیرگذار است و همانند گذشته با کار جمعی می تواند دستاوردهای مهمی را به دنبال داشته باشد.
فتحی همچنین از همراهی و تلاش مجدانه خبرنگاران و اصحاب رسانه در روند اطلاع رسانی ثبت جهانی انگور ملایر تقدیر کرد و گفت: این اقدام یک کار جمعی بود که موجب شد نام ملایر در عرصه جهانی مطرح شود.
وی با بیان اینکه برای حفظ نظام تولید انگور باید برنامه جامع و مدونی داشته باشیم گفت: در این راستا برای حفظ مواردی همچون شیوه تولید انگور، فرآوری کشمش و بسته بندی، رعایت مسایل زیست محیطی در کارخانه های سبزه پاک کنی، اجرای طرح فراز، حفظ منابع آب، توسعه گردشگری و ایجاد صنایع تبدیلی کشمش باید برنامه های جامعی ارایه شود.
فتحی تاکید کرد: در ادامه راه باید از ظرفیت خبرنگاران استفاده شود تا مردم تاثیر مثبت ثبت جهانی انگور را به ویژه در حوزه اشتغال، رونق گردشگری، تولید و حفظ میراث ماندگاری که داریم، ببینند.

** فائو بر حفظ نظام تولید انگور نظارت دارد
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز ثبت جهانی انگور را شامل همه شهرستان دانست و افزود: سازمان فائو بر حفظ نظام تولید انگور ملایر نظارت دارد و تاکستان های این شهرستان رها نمی شود.
علی مروت امیری با بیان اینکه برای استفاده از ثبت جهانی انگور برنامه ریزی و هدفگذاری کرده ایم افزود: برای حفظ و حراست از نظام تولید انگور دره جوزان ملایر از تجربه ها و حمایت های سازمان فائو استفاده می کنیم.
وی ادامه داد: برای به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی انگور ملایر تشکیل ستاد اجرایی و شکل گیری پنج کمیته توسط فرماندار ویژه ملایر کمک شایانی به ما کرد تا بتوانیم با همکاری مجموعه شهرستان این کار را به نتیجه برسانیم.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه برای تهیه فیلم مستند سایت انگور ملایر تنها یک ماه فرصت داشتیم ادامه داد: پژوهشکده انگور و کشمش و دانشگاه ملایر در ترجمه و صداگذاری با زبان انگلیسی این فیلم بسیار به ما کمک کردند.
امیری در عین حال سیستم کاشت سنتی، آبیاری غرقابی، خرد بودن باغ های انگور، مشکلات فرآوری و بسته بندی، سرمای بهاره، زیاد بودن بهره برداران، ارقام تجاری و تازه خوری را از جمله مشکلات این حوزه برشمرد و بیان کرد: برای رفع این مشکلات برنامه پنج ساله ای به فائو ارایه شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا برای اصلاح سیستم کاشت، داربستی شدن پنج هزار هکتار باغ های انگور، تغذیه اصولی برای 10 هزار هکتار باغ، تهیه سبد و گونی های چتایی و مبارزه با آفات برنامه پنج ساله ای تدوین شده است.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر تاکید کرد: چنانچه کارخانه داران ملایری نسبت به خرید کشمش با کیفیت اقدام کنند، خود به خود باغداران نیز تشویق می شوند کشمش باکیفیت تولید کنند.
امیری اضافه کرد: فائو در راستای هزینه ها، مدیریت و برنامه ریزی به ما کمک می کند و با نظارت فائو ما نیز ملزم به رعایت موارد خواسته شده برای حفظ نظام تولید انگور هستیم.

** فواید ثبت جهانی انگور باید به باغداران برسد
سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر نیز ثبت جهانی انگور را دارای آوازه بلندی دانست که باید ضمن حفظ و حراست، فواید حاصل از آن نیز نصیب کشاورزان و باغداران شود.
روح الله کریمی مهمترین هدف ثبت جهانی انگور ملایر را حفظ و صیانت از این میراث کشاورزی و انتقال این میراث به نسل های آینده دانست و گفت: پژوهشکده انگور و کشمش با تمامی توان برای ادامه مسیر آماده همکاری است.
وی با بیان اینکه وظیفه ما در توسعه صنعت انگور و کشمش بسیار سنگین است بیان کرد: باید علاوه بر جلوگیری از مهاجرت، برای راه اندازی و توسعه توریسم انگور نیز تلاش کنیم.
کریمی با اشاره به وظیفه فائو برای حفظ و حراست از میراث کشاورزی جهان اظهار داشت: در همین رابطه هر عاملی که موجب بر هم زدن نظام تولید انگور ملایر شود، فائو از طریق اعزام تیم های تحقیقاتی و آزمایشگاه هایی که دارد، برای حل مشکل اقدام می کند.
در نهایت از میان هزاران درخواست واصله از کشورهای مختلف، پیش از این فقط 52 درخواست در کل جهان موفق به عبور از فرآیند سخت گیرانه نظام ثبت فائو شده بودند که دهم آذرماه نظام تولید انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان به ثبت رسید.
با ثبت جهانی انگور ملایر، مسئولان و دست اندرکاران این شهرستان در حال آماده سازی برای برگزاری جشن و آیین باشکوه این رخداد بین المللی هستند که بار دیگر برگ زرینی بر افتخارات این شهرستان افزود.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.