به گزارش ایرنا حجت الاسلام احد آزادیخواه روز پنجشنبه در آئین افتتاح چند طرح عمرانی و کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان ملایر افزود: در طول 40 سال یکی از اشتباهات استراتژیک ما نوع برداشت آب از چاه ها و قنوات، صدور مجوزها و انواع کشت های مختلف بوده است.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید موضوع قنوات را به طور جدی در دستور کار قرار دهد بیان کرد: در حال حاضر بیش از 600 رشته قنات در ملایر وجود دارد که با تلاش های صورت گرفته موفق شدیم تنها 30 رشته قنات را احیا، لایروبی و ساماندهی کنیم که اعتبار آن هم هنوز صد درصد اختصاص پیدا نکرده است.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم لایروبی، ساماندهی و لوله گذاری قنوات را عامل مهمی در استاندارد شدن اقتصاد کشور، صرفه جویی در منابع آب و اجرای کشت بهتر عنوان کرد و افزود: نمایندگان مجلس و سازمان هایی همچون وزارت جهاد کشاروزی و وزارت نیرو متولی این کار هستند و باید پای باشند.
حجت الاسلام آزادیخواه همچنین به مشکلات ایجاد شده در تخصیص کود شیمیایی به کشاورزان در سال جاری اشاره کرد و گفت: باغداران ما برای تهیه پودر کربنات پتاسیم بسیار اذیت شدند و این مواد را در بازار آزاد با سه برابر قیمت تهیه کردند.
وی خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای خرید تضمینی گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی شد و تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه نیز به پرداخت دیرکرد پول گندم به کشاورزان نیز تاکید شده است که امیدواریم اصل پول گندم در زمان مناسب به گندمکاران پرداخت شود.
حجت الاسلام تغییر الگوی کشت را از دیگر ضرورت ها برشمرد و گفت: هنوز الگوی کشت اصلاح نشده است و وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه به طور جد وارد عمل شود.
وی همچنین به مزیت ویژه ملایر در تولید انگور و کشمش با تولید سالانه بیش از 240 هزار تن انگور اشاره و بیان کرد: انگور همچنان در این شهرستان تک محصولی است و موانع صادراتی دارد که باید وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه کمک کند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نبود صنایع تبدیلی انگور در این شهرستان را از دیگر مشکلات موجود برشمرد و گفت: با کمک وزارت جهاد کشاورزی باید بخش خصوصی یا مجموعه ای وارد کار شود تا بتوانیم با مهیا کردن شرایط برای ایجاد صنایع تبدیلی گام برداریم.
به گزارش ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی امروز پنجشنبه یکم آذرماه به منظور بازدید و افتتاح چند طرح عمرانی و کشاورزی به شهرستان ملایر سفر کرد و در این سفر یک روزه چهار واحد صنعتی کشمش پاک کنی با اعتبار 65 میلیارد و 150 میلیون ریال به طور همزمان در شهرک صنعتی سهند و شوشاب ملایر بهره برداری شد.
همچنین طرح آبیاری نوین به مساحت 51 هکتار و اعتبار یک میلیارد و 390 میلیون ریال در روستای آورزمان از توابع بخش سامن افتتاح شد.
«سید سعید شاهرخی» استاندار همدان نیز در این آئین حضور داشت.
7528/2092
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.