حمیدرضا الوند روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با گرامیداشت هفته جهانی کارآفرینی، افزود: اداره کل بهزیستی همدان همواره در توسعه و حمایت از اشتغالزایی پیشتاز بوده است و سال گذشته رتبه نخست اشتغالزایی را در بین بهزیستی های کشور کسب کرد.
وی با اشاره به اینکه بهزیستی به عنوان یکی از 12 دستگاه زیر مجموعه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی وظیفه فراهم کردن زمینه های دستیابی به اشتغال را برعهده دارد، اظهار داشت: در سال 96 در تمامی بخشها در مجموع 2 هزار و 427 نفر زیر نظر بهزیستی اشتغال پایدار ایجاد کردند که بیشتر آنها معلولان، خانواده های بی سرپرست و معتادهای بهبود یافته بودند.
الوند تاکید کرد: کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست، دختران در معرض آسیب، زنان آسیب دیده، زنان بی سرپرست و خود سرپرست، معلولان جسمی حرکتی، بیماران روانی مزمن، سالمندان، معلولان ذهنی و خانواده های معتادها در مجموعه بهزیستی قرار دارند که ایجاد زمینه های اشتغال برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه توانمندسازی جامعه هدف، مهمترین رویکرد سازمان بهزیستی است، عنوان کرد: این شامل توانمندسازی آموزشی، تربیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می شود.
مدیرکل بهزیستی همدان گفت: یکی از بسترهای دستیابی به توانمند سازی اقتصادی، استحکام بخشیدن به مهارت های حرفه ای و مهارت های فنی جامعه هدف است تا وارد نخستین فرآیند جذب منابع در زمینه اشتغال باشند.

** تسهیلات کم بهره برای اشتغالزایی
وی با بیان اینکه از سال گذشته در چند منبع برای ایجاد اشتغال مبادرت کردیم، افزود: در صدور مجوزهای مربوط به ماده 26 قانون تنظیم مقررات مالی دولت، 13 نوع مجوز تخصصی ایجاد اشتغال صادر شد و همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره در دستور کار قرار دارد.
الوند ادامه داد: این مجوزها شامل راه اندازی مهدهای کودک، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، مراکز معلولان ذهنی، مراکز سالمندان، مراکز بیماران روانی مزمن، مراکز اوتیسم، مراکز ترک اعتیاد و موسسات خیریه می شود.
وی اضافه کرد: با صدور هر مجوز چندین فرصت اشتغال در حوزه های تخصصی و نیروهای تحصیل کرده دانشگاهی ایجاد می شود.
مدیرکل بهزیستی همدان عنوان کرد: ایجاد اشتغال استاد شاگردی در قالب برنامه CBR (توانبخشی مبتنی بر جامعه) در تمام روستاهای استان اجرا می شود که باعث ایجاد اشتغال خانوادگی شده است.
وی افزود: سال گذشته 230 میلیارد ریال اعتبار از محل پرداخت تسهیلات اشتغالزایی برای افراد دارای مدرک فنی و حرفه ای زیر پوشش بهزیستی در نظر گرفته شد که یکهزار و 271 نفر با دریافت وام با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت 60 ماهه اشتغالزایی کردند.
الوند گفت: سال 96 برای 206 نفر از معتادهای بهبود یافته با 30 میلیارد ریال اعتبار، اشتغال ایجاد شد و از ابتدای امسال تا پایان مهرماه نیز با 15 میلیارد ریال اعتبار 100تن از معتادهای بهبود یافته، صاحب شغل شدند.
وی ادامه داد: در سال گذشته از محل تعهدات پرداخت بیمه کارفرمایی 6 طرح با اشتغالزایی 30 تن با اعتبار پنج میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار اجرا شد.

**اولویت بندی اشتغال در بهزیستی
مدیرکل بهزیستی همدان اظهار داشت: در مشاغل خانگی نیز 32 نفر با اعتبار چهار میلیارد و 310 میلیون ریال اشتغالزایی کردند.
وی ادامه داد: در بانک اطلاعاتی افراد جویای کار در سال جاری 2هزار و 939 تن بین 18 تا 55 سال ثبت نام کردند و در حوزه توانبخشی و پیشگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند و واجد شرایط دستیابی به شغل هستند.
الوند اضافه کرد: از این تعداد تا کنون یکهزار و 480 تن دوره های آماده سازی شغلی را گذرانده اند و می توانند از تسهیلات اشتغالزایی استفاده کنند.
وی گفت: برای سال 97 نزدیک به 169 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار برای اشتغالزایی هزار و 340 تن تخصیص یافته است که تا امروز 116 میلیون و 650 میلیون ریال بین بانک های عامل برای واگذاری تسهیلات توزیع شده است.

**922 تن تسهیلات خود اشتغالی دریافت کردند
مدیر کل بهزیستی همدان تاکید کرد: از ابتدای سال جاری 922 تن برای دریافت تسهیلات خود اشتغالی به بانک ها معرفی شدند که 427 تن با اعتبار 55 میلیارد ریال در رسته های شغلی صنعتی، کشاورزی و خدماتی در مناطق شهری و روستایی اشتغالزایی کرده اند.
وی عنوان کرد: در 6 ماه نخست امسال همدان رتبه پنجم اشتغالزایی را در بین بهزیستی های کشور کسب کرد.
الوند افزود: تا به امروز در بهزیستی همدان برای هزار و 393 تن به جز تبصره 16 اشتغالزایی شده است که شامل 314 تن از طریق حمایت های بیمه ای، 523 مورد از طریق رابطه استاد شاگردی، 17 گروه همیار در قالب 102 تن زنان سرپرست خانوار، 27 تن در طرح اشتغال پایدار و 427 تن تسهیلات خود اشتغالی است.
وی گفت: در حوزه روستایی و عشایری 134 میلیارد ریال اعتبار از طریق بانک کشاورزی و توسعه تعاون در نظر گرفته و 80 طرح با اعتبار 48 میلیارد ریال آماده شده است.
مدیرکل بهزیستی همدان اظهار داشت: 14 بانک با بهزیستی استان همکاری دارند و تاکنون 100 درصد اعتبارات تخصیصی و تسهیلات پرداختی آنها جذب شده است.
گفتنی است، در استان همدان 36 هزار و 500 نفر از معلولان مستمری دریافت می کنند و 16 هزار خانواده نیز در حوزه اجتماعی زیر پوشش بهزیستی هستند.
در مجموع نزدیک به 100 هزار تن در حوزه توانمندی و اجتماعی از بهزیستی همدان خدمات دریافت می کنند.
در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی نیز بیش از 500 هزار تن از جمعیت استان از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند و در مجموع نزدیک به یک سوم جمعیت استان حداقل یک بار از خدمات بهزیستی استفاده می کنند.
9904/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.